Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
esteen

Felaktig förbrukning?

Rekommendera Poster

Jag har en 23 fots daycruiser med en MAG 350 MPI och har noterat att förbrukningen som jag får upp i min Garmin plotter via en smartcraft gateway inte stämmer med verkliga förbrukningen.
Åkte här om dagen en tur på ca. 45 nm med full tank från start.
I plottern så låg förbrukningen på 1,5-1,7 L/nm vilket känns fullt rimligt och utifrån det och vad plottern visade så borde jag fått i runt 70 liter när jag kom tillbaka men jag fick i 100 liter.
I och med det så var det en diff. på 30 liter vilket känns väldigt mycket och 100 liter på 45 nm känns på tok för högt.

Någon som har något förslag på vad som kan vara fel/orsak?
Tycker att värdena som plottern får borde stämma då de kommer från motorn...

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har hört så ska smartcraft vara tillförlitliga även om slitage på äldre motorer minskar tillförlitligheten. Sitter ingen flödesmätare utan är en beräkning från motorns sensorer ex varvtal mm sen gör en beräkning utifrån detta. 

Men jag skulle nog mätt över en längre period om man vill få bort felkällor. 

Vid ex lite lutning på båten kan man få en luftbubbla i tanken och därför inte fylla helt, el fylla på mätare är även det osäkert.

Inte många som vill toppfylla båttankar vid en sjömack med risk för spill och bara slangen ner till tanken kan hålla några liter. 

Lite tomgång innan man kör, lite vid ankomst, va det exakt 45 nm el kanske 48? Du kanske fick dra av för en 5 knops område sen ge på igen för att komma upp i planing el en öppen fjärd där du gav på lite extra. 

Många felkällor om man inte loggar totalförbrukning. 

Jag skulle nollat total förbrukningen om den funktionen finns och kört ett par tankar och sedan stämt av mot faktisk förbrukning så man jämför över en längre period.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det kan nog finnas flera orsaker så jag får nog testa några fler gånger.

Jag har inte räknat ut förbrukningen själv så gaspådrag etc. är med.

Jag tankade fullt och ställde in att tanken var full (140L) och när jag kom tillbaka så skulle det vara 73L kvar enligt plotter än men det gick i 98L.

Men även tank mätaren sjunker lägre än halva tanken (1/4) när plottern säger att det är halv tank kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan synka dina tankmätare, kolla en manual de ska man mest ha som en guide.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...