Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
NiclasB

Mercury optimax 90hk som går dåligt

Rekommendera Poster

Har en Mercury optimax 90 hk -07
3 cylider 2 takts 

Vid 3000 varv ca 10 knop 
börjar den att rycka.

Funkar bra när man åker ut men stannar man någonstans och motorn fortfarande är varm och man ska åka igen efter 30 min så rycker den och går ca 5-10 knop och ibland lägger den av helt. 

Den har varit inne på verkstaden två gånger och där hittar de inget fel. 
Men det som är bytt är 

Tändstift 
Luftfilter
Bränslefilter
Blåsan till tanken 

Har själv provat skifta tändspolar när den börjat gå dåligt men de har inte gett något resultat.

Någon som har tips på vad som kan vara fel? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du kör en längre sträcka, går den då bra hela tiden?

Jag misstänker elektroniken. Köp en flaska kylspray och kör som du brukar. Ta sedan av kåpan och starta igen. "Rycker" den då, stoppa och använd kylspray på alla elektronikboxar du ser. Vänta några minuter så kylan får verka. Starta igen. Bättre?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Baxlaget:

Om du kör en längre sträcka, går den då bra hela tiden?

Jag misstänker elektroniken. Köp en flaska kylspray och kör som du brukar. Ta sedan av kåpan och starta igen. "Rycker" den då, stoppa och använd kylspray på alla elektronikboxar du ser. Vänta några minuter så kylan får verka. Starta igen. Bättre?

Ja vid längre sträckor går den bra. 

Får ta och testa det! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver "rycker", du menar ojämt? Obekant med Optimax men kan det vara oljan? Låter det illa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den går ojämt. Nej den låter inte speciellt illa.  Vad skulle de kunna va med oljan ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Som sagt, jag kan inte Optimax-teknik. Jag bara spånar om bränsleblandningen (bensin/olja) blir påverkad av att motorn är varm när den startas och därmed orsakar den ojämna gången. Tror det finns många Optimax-experter här som kan bidraga mer än jag kan.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att du verkligen har bra gnista på alla stift. Trecylindriga Optimal är ökända för fallerade tändspole. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag felsöka lite till och bytt en tändspole till. Så nu har jag två nya tändspolar. Har bra gnista på alla cylindrarna. Jag tog ur tändstiften och dom var riktigt svart. Gjorde rent dom (dom är bytt för en månadsen). Den gick lika ojämt. Jag upptäckte att när jag stängde av motorn så blev de fullt med soppa i vattnet runt motorn.  Någon som vet, kan de va att den får för mycket soppa? Otäta insprutade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...