JonasOgren 0 Postad 31 Juli , 2018 Tjena. Köpte nyligen en örnvik på 4,5m och 240kg. Motorn är en äldre Suzuki 20hk som går hur bra som helst! När jag kör fullt med motorn så gräver bakändan på båten ner sig och jag ser inte ett smack framåt. Båten vill inte plana ut, den håller sig i samma läge hur länge jag än gasar fullt.. :( jag väntar på trimfena som jag har klickat hem, men jag har svårt att tro att den hjälper så jätte mycket. Har aldrig varit med om att fören håller sig uppe såhär exremt förut.. snälla hjälp!! Vad kan jag göra för att få båten att plana ut?? Alla förslag uppskattas:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 31 Juli , 2018 Riggvinkeln är troligen fel, för mycket vinklad uppåt. Prova att fälla in motorn mer mot akterspegeln. Alternativt, be någon sitta långt fram i fören för att tynga ned den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 31 Juli , 2018 Har motorn fastnat i nåt upptrimmat läge? Många utombordare har ju "hack" för att kunna gå lite grundare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasOgren 0 Postad 31 Juli , 2018 Tack! Ska kolla imon bitti så att riggen är helt vinklad mot akterspegeln och så att motorn inte har fastnat i nåt upptrimmat läge. Har läst lite om propulse propeller.. tror ni att det skulle kunna göra någon skillnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 31 Juli , 2018 (redigerade) En plastpropeller? Näh, inte till det bättre. Använd det du har och utvärdera ordentligt först. Redigerad 31 Juli , 2018 av Baxlaget 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasOgren 0 Postad 31 Juli , 2018 Har även provat att sätta min absolut största kompis längst fram på fören och det gjorde knappt någon skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 31 Juli , 2018 Det kan bero på extremt fel riggvinkel i kombination med för klen motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 31 Juli , 2018 Hur är det med beväxtningen på skrovet? Kolla det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasOgren 0 Postad 31 Juli , 2018 Vad menar du med beväxningen på skrovet? Aldrig hört det förut men ska absolut kolla det så fort jag vet vad det är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 31 Juli , 2018 (redigerade) 24 minuter sedan skrev JonasOgren: Tack! Ska kolla imon bitti så att riggen är helt vinklad mot akterspegeln och så att motorn inte har fastnat i nåt upptrimmat läge. Har läst lite om propulse propeller.. tror ni att det skulle kunna göra någon skillnad? Hej och välkommen till maringuiden 👍😃 Ju närmre du får riggen mot aktern desto mer lyftkraft i båtens akter. Du får ändra sprinten som går genom riggspärren. Med 20 hk ska den båten gå som en virvelvind. kompisen har en crescent 4,50 med 25 hk murkla, med den åkte hans ungar vattenskidor när de var i tonåren. Antar att detta är en typ roddbåt. Kolla också att motorn inte sitter för djupt kav plattan ska sitta i båtens bottenlinje. Beror på men finns ju lång och kort rigg, har du en båt för kort rigg och har en motor med lång rigg, kommer propellern för långt ner och vice versa. // Peter Redigerad 31 Juli , 2018 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 31 Juli , 2018 12 minuter sedan skrev Baxlaget: Hur är det med beväxtningen på skrovet? Kolla det. Beväxning av alger och snäckor som växer på båtens botten när den ligger i sjön menas det med. 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 31 Juli , 2018 8 minuter sedan skrev JonasOgren: Vad menar du med beväxningen på skrovet? Havstulpaner och sjögräs på skrovet under vattenytan. De bromsar mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasOgren 0 Postad 31 Juli , 2018 Det är ingen beväxning alls hehe Båten har legat i sjön i en vecka, precis innan det rengjorde jag den rejält Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 31 Juli , 2018 vatten mellanskroven, ligger det något vatten i båten? kan påverka massor! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasOgren 0 Postad 31 Juli , 2018 Aa, det är en del vatten mellan skroven.. och det mesta av vattnet ligger faktiskt i aktern. Planen är att skaffa en länspump med nivåvakt från Biltema, och den vill jag ha mellan skroven längst bak i båten. Smider faktiskt i detta nu på en plan hur jag ska göra för att få in den på smidigaste sätt, det lutar åt att göra ett snyggt hål innanför luckan där bak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 31 Juli , 2018 2 minuter sedan skrev JonasOgren: det mesta av vattnet ligger faktiskt i aktern Vattnet har, typ, inget val ... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 1 Augusti , 2018 Hej igen, Jag hade nog köpt en dammsugare istället som klarar att suga vatten!=) gör du detta ett par gånger under säsongen så skall det inte vara några problem nämligen. Alternativt att du ser över vart vattnet kommer ifrån och tätar. Så skall det ju inte hamna något vatten där=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser