bobofender 3 Postad 30 Juli , 2018 Har en gammal md21a i min båt har funkat o gått fint med smärre fel emellanåt, nu till problemet efter två timmars körning på låga varv i det fina sommarvädret la vi till för att tanka,. motorn gick på tomgång under tankningen, körde sedan 50 meter o la till o stängde av motorn.Några timmar senare när det skulle startas va det tvärstopp startmotorn orkade inte dra runt motorn. Nu har jag kollat startmotorn som är ok batteriet e fulladdat men likt förbannat går den inte runt ? verkar som den har hängt sej på något vis någon som har en förklaring tacksam för svar av nån som kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Juli , 2018 Finns väl flera orsaker, men du har inte fått vatteninträngning i en eller flera cylindrar, det kan slå tvärstopp. Sedan kan ju även startmotorn hängt sig, hur har du kollat den? Kan du dra runt motorn manuellt med ett spärrskaft eller går den inte att rubba. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 30 Juli , 2018 2 minuter sedan skrev Gelis: Finns väl flera orsaker, men du har inte fått vatteninträngning i en eller flera cylindrar, det kan slå tvärstopp. Sedan kan ju även startmotorn hängt sig, hur har du kollat den? Kan du dra runt motorn manuellt med ett spärrskaft eller går den inte att rubba. Batteriet slut? Kan visa 12,7 volt i alla fall men inte ha kapacitet att leverera Prova om möjligt med ett annat batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Juli , 2018 (redigerade) 14 timmar sedan skrev trewq: Prova om möjligt med ett annat batteri. Men först kan man kolla spänningen direkt på startmotorn när man försöker köra den. Neråt 9V är ok. Typ 90% av alla elfel i båtar beror på dålig kontakt. Jag hade ett liknande problem. Eftersom min startmotor är en standardgrej så åkte jag till Biltema och köpte en ny. Den gamla hamnade i källaren. När jag kollade så var det solenoiden som inte gav tillräcklig kontakt. En ny kostar 500 men startmotorn kostade 1000kr så med tiden kanske jag ska fixa solenoiden. Ny startmotor kändes skönt. Redigerad 31 Juli , 2018 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 31 Juli , 2018 Har råkat ut för dålig kontakt där kabeln från batteriet var fastskruvad i motorblocket, lossade och gnuggade lite med sandpapper, skruvade fast, fixat. Märker nu att de flesta problem som dyker upp på mg har jag någon idé om utan att egentligen kunna något. Det måste bero på att det knappt finns något fel jag inte har haft. Men jag gillar när grejer går sönder, då får man tillfälle att hitta på en lösning och lära sig något. (Hustrun är av annan åsikt) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobofender 3 Postad 17 Februari , 2019 Tack för alla svar mina vänner, det va fult med vatten i cylindrarna troligtvis avgaslimpan som gett sig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser