raol 2 369 Postad 30 Juli , 2018 Var ute en sväng i går söder om Kungshamn. Våghöjden var runt 0.7-0.8 m, men vågorna var korta och förhållandevis branta. Dessutom var vinden svag. 3-4 m/s kanske. Det var väldigt tydligt hur mycket båtens vikt och tröghet spelar in i såna situationer. Ena kryssbenet var rakt mot vågriktningen och det andra var med vågorna rakt in från sidan, grovt sett. Mot vågorna varierade farten mellan ca 1.5 och 3.5 knop. Vågorna bromsade oerhört, och även om en del fart kommer tillbaks på väg ner, så försvinner ju en del av fartvinden som ger mer kraft, så nettot blir lägre. Med vågorna från sidan var farten rätt jämn, runt 3.5-4.0 knop. Flera betydligt större båtar rörde sig i närheten, och de rörde sig tydligt med en mycket jämnare (och högre) fart. En del mindre verkade ha gett upp och motorseglade med storen uppe. Det fick mig att fundera på om "tröghet" i förhållande till vågor är en faktor som påverkar SRS-talsberäkningarna. Nu är de ju inte offentliga, men jag antar att det diskuteras åtminstone vilka principer som ligger till grund för dem. Det var också väldigt tydligt hur grundflak påverkar våghöjden "nedströms". På vissa ställen kom det plötsligt vågor som var åtminstone 1.5 m (horisonten försvann under vågkammarna och min ögonhöjd är ca 1.4 m över vattenytan när jag sitter i sittbrunnen). När jag kollade sjökortet såg jag att det var områden med markant mindre djup än resten av området (~7-10 m mot ~20-30 m) som låg "uppströms". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 30 Juli , 2018 När det är mycket vågor och lite vind behöver man mycket kraft i båten. Lite sagg i förstaget är inte fel, påsa till seglen osv så båten orkar trycka sig igenom vågorna. Det kräver en helt del träning för att hitta fart, detta är ett av de svårare förhållandena att segla i . Hursom; SRS är ett väldigt trubbigt verktyg. Det kommer aldrig bli helt rättvist vid alla förhållanden eftersom det bara finns ett mätetal vid alla vind- och vågförhållanden - det som är bra förhållanden för en båt kan vara dåligt för en annan, och tvärt om vid ändrade vindar. SRS är ursprungligen mest tänkt för att funka på "korpen-nivå", dvs lasta ur grillen och badleksakerna ur familjebåten, gör rent botten och häng med på kappseglingen. Vill man ha 100% rättvisa vid alla förhållanden får man satsa på entypseglingar istället. Så - sannolikt tar man inte hänsyn till detta. Men! Det går inte att svara på; formeln man använder för att räkna fram mätetalet är hemlig, sedan har man en "korrektionsfaktor" också. Jag tycker det funkar OK, kappsegling är ju mest på skoj och det skall vara enkelt att vara med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 30 Juli , 2018 3 minuter sedan skrev Peter_K: När det är mycket vågor och lite vind behöver man mycket kraft i båten. Lite sagg i förstaget är inte fel, påsa till seglen osv så båten orkar trycka sig igenom vågorna. Det kräver en helt del träning för att hitta fart, detta är ett av de svårare förhållandena att segla i . Hursom; SRS är ett väldigt trubbigt verktyg. Det kommer aldrig bli helt rättvist vid alla förhållanden eftersom det bara finns ett mätetal vid alla vind- och vågförhållanden - det som är bra förhållanden för en båt kan vara dåligt för en annan, och tvärt om vid ändrade vindar. SRS är ursprungligen mest tänkt för att funka på "korpen-nivå", dvs lasta ur grillen och badleksakerna ur familjebåten, gör rent botten och häng med på kappseglingen. Vill man ha 100% rättvisa vid alla förhållanden får man satsa på entypseglingar istället. Så - sannolikt tar man inte hänsyn till detta. Men! Det går inte att svara på; formeln man använder för att räkna fram mätetalet är hemlig, sedan har man en "korrektionsfaktor" också. Jag tycker det funkar OK, kappsegling är ju mest på skoj och det skall vara enkelt att vara med. Jodå, jag "påsade" till seglen en hel del. Jag testade dessutom att göra motsatsen, och då stannade båten nästan helt. Nä, visst är inte SRS tänkt att täcka in alla situationer, men måttet är väl tänkt för så kallad "medelvind", som jag tror de räknar som 3-7 m/s. Vid 3 m/s är det inga särskilda vindvågor, men vid 7 m/s kan det blir rejäla vågor om det fått blåsa en stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 30 Juli , 2018 (redigerade) 14 minuter sedan skrev raol: Jodå, jag "påsade" till seglen en hel del. Jag testade dessutom att göra motsatsen, och då stannade båten nästan helt. Nä, visst är inte SRS tänkt att täcka in alla situationer, men måttet är väl tänkt för så kallad "medelvind", som jag tror de räknar som 3-7 m/s. Vid 3 m/s är det inga särskilda vindvågor, men vid 7 m/s kan det blir rejäla vågor om det fått blåsa en stund. Vågorna beror på så många saker, t ex förhållande mellan temperatur i vattnet och luften. På våren är vindarna med skiktade, det kan vara vindstilla nära vattenytan och blåsa 7 m/s 10-15 meter över ytan och man får då platt vatten. På hösten är det oftast homogenare vindar och vågorna blir större. Dessutom skiljer det sig ju också beroende på hur skärgård mm ser ut. Så - 7 m/s (till exempel) kan ge olika stora vågor. Vid vågor och lite vind, påsiga segel, segla lågt. Först kommer farten, sedan höjden är alltid en ledstjärna att kryssa efter. Redigerad 30 Juli , 2018 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 30 Juli , 2018 Jo tack, jag hade ca 150-160 grader mellan slagen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 30 Juli , 2018 2 minuter sedan skrev raol: Jo tack, jag hade ca 150-160 grader mellan slagen... Oj då... 😶 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 30 Juli , 2018 Eller ja, inte i förhållande till vinden förstås. Jag har ingen vindmätare. Men spåret i plottern hade de vinklarna. Naturligtvis drev jag mycket med vågorna. I förhållande till vinden var det kanske 110-120 grader eller så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 30 Juli , 2018 OK; mitt plotterspår visar sällan över 110°, annars är något fel. Då skall man komma ihåg att min båt är en betydligt sämre kryssbåt än din. Men! Övning ger färdighet, styr ännu lägre så du får upp farten och därmed minskar också avdriften betydligt så du kommer då få vassare slag enligt plottern. I 7 m/s bör du kunna nå skrov-max, fart genom vattnet skall vara fem knop eller mer - annars har du skotat fel eller styr för högt. (Förutsätter här att du kör med både fock och storsegel...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 30 Juli , 2018 I 7 m/s stadig vind, platt hav, kommer jag upp i 6 knop, ganska precis. I byarna kan det bli en halv knop till. Fem knop är jag inte över om det inte blåser uppåt 6 m/s. Detta är ungefär de farter det handlar om vid olika vindstyrkor (stadig vind)... 1 m/s - < 1 kn 2 m/s - 0.5-1.5 kn 3 m/s - 1.5-3 kn 4 m/s - 2-4 kn 5 m/s - 3-5 kn 6 m/s - 4.5-5.5 kn 7 m/s - 5-6 kn 8-9 m/s - 6-6.5 kn (sen tar jag ner seglen och går för motor) Du kan inte jämföra våra båtar på det viset. Din båt vara ren och slät undertill. Vår ser nog ut som en heltäckningsmatta. I alla fall om roderbladet är representativt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 30 Juli , 2018 Men, som sagt, problemet i går var att det var så lite vind. Vågorna var nästan som glas större delen av tiden. När vinden är svag och man hela tiden har stora vågor som stöter emot, då blir det ingen höjd och en monumental avdrift eftersom det smala kölbladet aldrig får grepp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 30 Juli , 2018 Nu vet jag inte vad du har för båt riktigt men den ser inte så stor ut. Kryssar du i 6.5kn så är det nog inte så mycket heltäckningsmatta möjligen att den skulle nått dit tidigare annars. Förutom att ha lite slack I seglen så är det till att försöka styra så man får mycket utförsbacke när det är så där. Lite slalom . Galet svår balanserat. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 30 Juli , 2018 (redigerade) 6.5 knop har jag nått på halvvind med stadig vind kring 7-7.5 m/s och 2-3 mer i byarna. Snittfarten den sträckan var nog runt 5.5 knop. Farterna i listan är alltså maxfarter oavsett vinkel mot vinden (i lättvind är det högt mot vinden och i hårdare vind lägre höjd). Redigerad 30 Juli , 2018 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 30 Juli , 2018 29 minuter sedan skrev raol: Du kan inte jämföra våra båtar på det viset. Din båt vara ren och slät undertill. Vår ser nog ut som en heltäckningsmatta. I alla fall om roderbladet är representativt. Passa på att fixa nu när det är varmt i vattnet. Snorkel, cyklop och scotchbrite gör underverk på rätt kort tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 30 Juli , 2018 Du kan nog inte förstå hur dåligt jag hanterar kallt vatten. Jag försökte faktiskt bada i lördags. 22-23 grader i vattnet. Jag kom i till höfterna ungefär, sen gjorde det alldeles för ont. Det är en obeskrivlig smärta. Jag skulle önska att jag kunde bada i typiska havstemperaturer, men det går inte. Först vid ca 31-32 grader tycker jag att det inte längre känns kallt. Nu spelar det ingen roll. I september är planen att vi lyfter båten och ställer den på land över vintern. Till nästa säsong kommer den att få en rengjord och nymålad botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 30 Juli , 2018 1 minut sedan skrev raol: Du kan nog inte förstå hur dåligt jag hanterar kallt vatten. Jag försökte faktiskt bada i lördags. 22-23 grader i vattnet. Jag kom i till höfterna ungefär, sen gjorde det alldeles för ont. Det är en obeskrivlig smärta. Jag skulle önska att jag kunde bada i typiska havstemperaturer, men det går inte. Först vid ca 31-32 grader tycker jag att det inte längre känns kallt. Okej - har inget svar på det... själv biter jag ihop bara, så vänjer man sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 30 Juli , 2018 Just nu skrev Peter_K: Okej - har inget svar på det... själv biter jag ihop bara, så vänjer man sig. Föreställ dig att nån skär dig med knivar i huden. Biter du ihop genom det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 30 Juli , 2018 27 minuter sedan skrev raol: Föreställ dig att nån skär dig med knivar i huden. Biter du ihop genom det? Jag tror inte du blivit skuren med knivar i huden om du jämför det med att bada i 23-gradigt vatten... men åter igen, alla människor är olika i världen 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 30 Juli , 2018 Det känns inte likadant, men nivån på smärtan är jämförbar. Jag har skurit mig av misstag många gånger genom åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 Juli , 2018 3 timmar sedan skrev Peter_K: Vågorna beror på så många saker, t ex förhållande mellan temperatur i vattnet och luften. På våren är vindarna med skiktade, det kan vara vindstilla nära vattenytan och blåsa 7 m/s 10-15 meter över ytan och man får då platt vatten. På hösten är det oftast homogenare vindar och vågorna blir större. Dessutom skiljer det sig ju också beroende på hur skärgård mm ser ut. Så - 7 m/s (till exempel) kan ge olika stora vågor. Om jag förstått vad Raol skriver, så var han inne på ett grundare område och där bygger ju ofta sjön upp otrevliga vågor än längre ut. Kommer ihåg en gång för väldigt länge sen. Var ute en sväng med en kompis och hans fru på utsidan Smögen. Det var så krabb och otrevlig sjö, så jag fick gå ganska långt ut innan jag "vågade" vända. Man vill ju inte skrämma ovana passagerare mer än nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 30 Juli , 2018 6 minuter sedan skrev Thallatha: Om jag förstått vad Raol skriver, så var han inne på ett grundare område och där bygger ju ofta sjön upp otrevliga vågor än längre ut. Så uppfattade jag också det; mitt svar gällde hur man hanterar olika båtars förmåga att hantera olika typ av sjö inom SRS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 Juli , 2018 2 timmar sedan skrev Peter_K: 2 timmar sedan skrev raol: Du kan nog inte förstå hur dåligt jag hanterar kallt vatten. Jag försökte faktiskt bada i lördags. 22-23 grader i vattnet. Jag kom i till höfterna ungefär, sen gjorde det alldeles för ont. Det är en obeskrivlig smärta. Jag skulle önska att jag kunde bada i typiska havstemperaturer, men det går inte. Först vid ca 31-32 grader tycker jag att det inte längre känns kallt. Okej - har inget svar på det... själv biter jag ihop bara, så vänjer man sig. Det där med smärta är en konstig grej. Tror det är väldig skillnad på människors smärttålighet. Har på förekommen anledning den sista tiden kommit på att jag har väldgt låg smärttröskel. Tydligen är man en riktig vekling. 😖 Dessutom är jag en badkruka av stora mått: När man var liten och gick i simskola behövde man inte bada om det var kallare än 14 grader. Den sommaren var det inte så mycket varmare än 14 grader och jag tyckte det var vedervärdigt. Fick aldrig smak för det där att bada. Har flera bekanta (kvinliga) som i stort sett badar hela året - i havet. De påstår dessutom att det är skönt. Å andra sidan fryser jag aldrig på land eller när jag är ute med båten. 🙄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 Juli , 2018 4 timmar sedan skrev Peter_K: SRS är ursprungligen mest tänkt för att funka på "korpen-nivå", dvs lasta ur grillen och badleksakerna ur familjebåten, gör rent botten och häng med på kappseglingen. Vill man ha 100% rättvisa vid alla förhållanden får man satsa på entypseglingar istället. När man tog fram LYS-talen, så var det väl tänkt att det skulle va enkelt. Men sen är ju vi människor olika. Jag har inget tävlingssinne och är egentligen totalt ointreserad av prestanda. En del är min totala motsats - och det är ju de och snäppet under som kappseglar. Det var väl så med de gamla reglerna att till slut byggde man båtar som utnyttjade de gällande mätetalen till max och båtarna blev som de blev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 30 Juli , 2018 Byggde inte LYS-talen, eller åtminstone justerades efter, resultatlistan i mätbara seglingar så att det faktiskt visade båtens prestanda i varierande förhållanden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 Juli , 2018 (redigerade) Har för mig att det var så, men det är ju inte tillräckligt rättvist för de allra mest prestandainriktade. Dom som går över lik för att alltid va först. Redigerad 30 Juli , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 30 Juli , 2018 Angående LYS; det finns inte mer, R.I.P LYS-talen, släpp dessa, har inte funnits på flera år. Fördelen med regeln var att det inte fanns möjlighet att optimera inom regeln eftersom den var baserad på tävlingsstatistik; fick någon fart på båtarna höjdes mätetalet tills nästa år och allt jämnades ut. Nackdelen var densamma; hade man en ovanlig båt så blev statistiken för osäker då det numer är det inte entypsklass med 35 Ballader på Tjörn Runt, utan istället kör människor med t ex sin Bavaria eller Hanse med tre olika kölalternativ, fyra olika riggalternativ, två inredningsalternativ osv och då funkar inte statistiken för du vet inte om personen har en snabb/långsam båt eller är en bra/dålig seglare. Nu är det SRS som gäller. Det är en hemlig formel som dessutom får en "handpåläggning" av SRS-kommittén för att justera talen till en någorlunda rättvisa. Exakt hur och var det ser ut är lite oklart, men det skall vara jättefiffigt och inte gå att optimera. Grundtanken är ändå densamma; det skall vara enkelt att delta och ställa upp i tävlingar för den som vill (vill man inte tävla slipper man det ju), precis som tidigare, och tabellen innehåller en herrans massa båtar precis som tidigare. och finns din båt inte med eller avviker från standard... tja, då får man skaffa mätbrev - precis som tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 30 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Peter_K: Angående LYS; det finns inte mer, R.I.P LYS-talen, släpp dessa, har inte funnits på flera år. Näh! Min båt har 1,00 så det så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 30 Juli , 2018 4 timmar sedan skrev Peter_K: Passa på att fixa nu när det är varmt i vattnet. Snorkel, cyklop och scotchbrite gör underverk på rätt kort tid. Ta bort årsgamla havstulpaner med scotchbrite? Då fryser han nog ihjäl innan det är klart. Har försökt simmandes men man trycka bara bort från skrovet. Den gång jag inte fattat att man skulle bottenmåla blev det slutgiltiga verktyget ogräshacka. Ett råd i all ödmjukhet: Innan tulpanerna är borta är alla andra åtgärder bortkastad möda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 30 Juli , 2018 Havstulpaner finns där inga. Mot dem är färgen superb! Det är slem och nåt mossliknande som finns. Plus halvmeterlångt sjögräs i vattenlinjen (det skulle jag iofs kunna ta bort utan att bada). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 Juli , 2018 47 minuter sedan skrev raol: Havstulpaner finns där inga. Mot dem är färgen superb! Det är slem och nåt mossliknande som finns. Plus halvmeterlångt sjögräs i vattenlinjen (det skulle jag iofs kunna ta bort utan att bada). Det finns ju denna tingest, som SeaSea försökte kränga förra helgen. https://mailchi.mp/seasea/scrubbis-det-miljvnliga-alternativet-att-hlla-btbotten-ren-503749?e=c54c7f3507 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 30 Juli , 2018 Ja, jag har ibland funderat på sån, men då behöver båten ha en hård bottenfärg, och det lär funka dåligt med den flora och fauna som råder, plus att båten används förhållandevis sällan (eller i alla fall kan det ibland gå 2-3 veckor mellan tillfällena). Hade vi haft båten i Gbg hade det varit en tänkbar lösning, för då hade jag kunnat skrubba varje vecka under sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser