Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
per_62

Val av flexibel solpanel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ska komplettera solpanel 1x50W (ansluten till CTEK 250S Dual) med två flexibla solpaneler som man kan gå på i nödfall (2xca50W) vilka ska monteras framför en sprayhood på en segelbåt. Placeringen är inte optimal och bom och tampar kommer att delvis skugga panelerna. Även att de monteras på rufftaket gör att vinkeln mot solen inte är optimal.

De solpaneler med 32 celler jag hittat är Sunwind 50W (samma som befintlig) eller Sunbeam Tought 38W vilka passar de två ytorna 2x102x38cm? Finns det andra alternativ till dessa som är bättre?

Är det någon fördel att koppla solpanelerna i serie så att spänningen blir högre och kan detta leda till att det gör mindre om någon panel skuggas. 

Blir uteffekten från en solpanel rejält reducerad om en solpanel delvis skuggas?

Är det någon större skillnad mellan 32 eller 36 celler?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev per_62:

Är det någon större skillnad mellan 32 eller 36 celler?

Ja, 32 celler fungerar i en enkel anläggning med en PWM regulator. För att kunna utnyttja en MPPT regulator så ska man ha 36 cellers paneler.

Kopplar man ihop 32 och 36 cellers till samma regulator så kommer 32-cells panelerna inte att bidra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev per_62:

Är det någon fördel att koppla solpanelerna i serie så att spänningen blir högre och kan detta leda till att det gör mindre om någon panel skuggas. 

Blir uteffekten från en solpanel rejält reducerad om en solpanel delvis skuggas?

En delvis skuggad panel ger i värsta fall ingen laddning alls.

Det är bättre att koppla panelerna parallellt för annars kan den panel som är skuggad göra att det inte blir någon laddning.

Det finns paneler som är mindre känsliga för att bli delvis skuggade vilket är bra som du tänker montera panelerna där risken för skugga är ganska stor. Med sådana paneler borde det kunna vara bättre att seriekoppla tycker jag. Någon som har något att säga om det?

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken är att omgående öka på till  3x50W för att klara kylskåp, LED-lampor, mobilladdning, plotter samt att utöka senare till totalt 200-300W solpaneler samt att då gå över till Lifepo4-batterier på 100-200Ah. Idag finns 2st 80Ah-batterier som nästan räcker till.

Var hittar man information om att paneler med 36 celler istället för 32 celler ska användas till en MPPT regulator? Det finns många paneler med enbart 32 celler på marknaden och det är tråkigt om man i så fall köper fel typ av panel om man vill nyttja MPPT regulator som ska vara den effektivaste typen.

Det verkar vara så att många paneler får kraftigt reducerad effekt vid delvis skuggning vilket är irriterande, speciellt på en segelbåt med bommen etc som ofta kan skugga en panel. Är det 64 celler som är bättre gällande delvis skuggning eller finns det speciella paneler som är bättre gällande detta?

Seriekoppling av flera paneler borde väl vara bättre vid skugga över vissa paneler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Enligt denna länk ska paneler parallellkopplas om någon panel kan hamna i skugga. Varje cell ger 0,6v så 32 celler ger 19.2v samt 36 celler 21.6v vilket kanske är bättre för en MPPT regulator men är det nödvändigt med den högre spänningen för att MPPT ska vara effektiv?

Även artikeln i PBO innehåller intressant läsning kring solpaneler.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns speciella planer som kan vara delvis skuggade.

Se varje cell som ett batteri.

Alla celler är seriekopplade i en panel.

Om en cell är skuggad blir det avbrott, dvs. 0 V från panelen.

Har du två panel i serie är alla celler seriekopplade och med en cell skuggad får du då 0 V från båda panelerna.

Jag är ingen expert på solceller, men kolla/googla runt lite så kommer du att hitta bra svar. 24volt.eu har en hel del info.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

36 cells paneler har en högre spänning vilket är bätre än 32 celler. Så det är väl därför dessa är att föredra i samband med laddning av batterier. Se denna länk

Kanske det är samma orsak att de passar bättre till en MPPT regulator. 48 celler är kanske ännu bättre. Så var hittar man minst 36 cells paneler som är flexibla?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev per_62:

Det finns många paneler med enbart 32 celler på marknaden

36 celler är någon slags standard, de flesta har det. De med 32 celler är nog mer ovanlig.

Enl en annan tråd verkar Seasea nu bytt sina 32 cells mot 36.

Jag tror 32-cells panlerna kom till för att en "billighetslösning".

En cell ger ca 0,6V i tomgång och ca 0,5V vid last. Alltså runt 17,5V för en 36 cells panel.

Men batteriet behöver kanske 13,6V för att ladda. Skillnaden 17-5 - 13,6 = 3,9V. Dessa 3,9V kan en MPPT regulator utnyttja eftersom den har en spänningsomvandlare. Men, en PWM regulator har ingen spänningsomvandlare och de extra 3,9V är bortkastade. 32 celler ger 16V vilket räcker om man har en enkel PWM regulator. Säljer man 32 celler med en billig PWM regulator så tjänar man mer pengar.

Man kan dok aldrig parallellkoppla 32 och 36 cells paneler, det blir som att parallellkoppla ett 6V och ett 12V batteri, det är bara 12V batteriet som lämnar effekt.

I stora "hemma-på-taket" anläggningar kan man använda 32-cells paneler eftersom man då seriekopplar ett stort antal paneler.

Seriekopplar gör man framförallt om man har långa kablar. I en båt finns det nästan ingen vinst men nackdelen är att vill man öka antalet paneler så kan man bara göra det genom att seriekoppla ytterligare en likadan panel. På båten är det mera praktiskt att kunna parallellkoppla ytterliga en panel för att öka kapaciteten. Om en seriekopplad panel skuggas så får man ingen ström alls. Därför sitter det nästan alltid en bypassdiod som kopplar förbi den skuggade panelen.

Det mest effektiva är att ha flera parallellkopplade paneler, 5 x 20W är effektivare än 1 x100W, skuggas en 20W panel så är det bara 20W som försvinner. 

Tunnfilmspaneler ("Amorphous") tål skuggning bättre (sitter oftast i tex solcellslampor). Nackdelen är priset och att man ännu inte vet så mycket om dess livslängd.

HÄR är en bra artikel om partiell skuggning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått info från en solpanelsfirma:

Att parallellkoppla 32- och 36-paneler går bra.  

Att en 36-panel ger lite mer men skillnaden jämfört med 32-panel är liten.

Som sagts tidigare är dock rimligen en 36-panel ett bättre val, se även denna länk.

Men flexibla 36-paneler (lätt böjbara som man kan gå på) verkar vara svåra att få tag på medans 32-paneler är vanligt förekommande i båttillbehörsaffärerna.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-07-30 vid 12:58 skrev bhemac:

36 celler är någon slags standard, de flesta har det. De med 32 celler är nog mer ovanlig.

En cell ger ca 0,6V i tomgång och ca 0,5V vid last. Alltså runt 17,5V för en 36 cells panel.

Men batteriet behöver kanske 13,6V för att ladda. Skillnaden 17-5 - 13,6 = 3,9V. Dessa 3,9V kan en MPPT regulator utnyttja eftersom den har en spänningsomvandlare. Men, en PWM regulator har ingen spänningsomvandlare och de extra 3,9V är bortkastade. 32 celler ger 16V vilket räcker om man har en enkel PWM regulator. Säljer man 32 celler med en billig PWM regulator så tjänar man mer pengar.

Man kan dok aldrig parallellkoppla 32 och 36 cells paneler, det blir som att parallellkoppla ett 6V och ett 12V batteri, det är bara 12V batteriet som lämnar effekt.

I stora "hemma-på-taket" anläggningar kan man använda 32-cells paneler eftersom man då seriekopplar ett stort antal paneler.

Seriekopplar gör man framförallt om man har långa kablar. I en båt finns det nästan ingen vinst men nackdelen är att vill man öka antalet paneler så kan man bara göra det genom att seriekoppla ytterligare en likadan panel. På båten är det mera praktiskt att kunna parallellkoppla ytterliga en panel för att öka kapaciteten. Om en seriekopplad panel skuggas så får man ingen ström alls. Därför sitter det nästan alltid en bypassdiod som kopplar förbi den skuggade panelen.

Det mest effektiva är att ha flera parallellkopplade paneler, 5 x 20W är effektivare än 1 x100W, skuggas en 20W panel så är det bara 20W som försvinner. 

Tunnfilmspaneler ("Amorphous") tål skuggning bättre (sitter oftast i tex solcellslampor). Nackdelen är priset och att man ännu inte vet så mycket om dess livslängd.

Jöstas bästa bhemac, vad skulle detta forum vara utan dig...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-07-30 vid 11:58 skrev bhemac:

Inte helt övertygad. Om man har 1000 st 6V-batterier och parallellkopplar med ett 12V-batteri, då kommer ju banken uppträda som varandes 6V (12V-batteriet blir ju i praktiken kortslutet, iaf de överskjutande sex volten). 

Skulle jag gissa skulle jag snarare gissa att resultatet blir ungefär att man går miste om spänning motsvarande 4 celler i 36-panelen, dvs båda panelerna uppträder som 32-cellspaneler. 

Ett annat sätt att tänka på det är att 36-cellen levererar mer ström, men till slut sjunker dess spänning till samma som 32-panelen vill leverera vid (den aktuella) lasten.

Man får nog skilja på vad som händer i ögonblicket de fiktiva batterierna eller solpanelerna kopplas samman, och vad som händer vid en viss belastning. 

34 minuter sedan skrev LonelyBird:

Jöstas bästa bhemac, vad skulle detta forum vara utan dig...

Betydligt mindre intressant!

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om jag gör forumet så mycket mer intressant men det är kul att kunna hjälpa till och det är framförallt kul att tvingas läsa på och försöka förstå saker.

Nu till det hemska: 

Förra året köpte jag (billigt) ett par extra paneler att lägga på sprayhooden. När jag nu kollar så ser jag att det är 32-cellers. Hade inte en tanke på att man ens sålde 32-cellers.

Ska se om jag kan fixa en vanlig "riktig" panel och parallellköra.

Jag brukar alltid ha dioder så det är ingen risk att 36:an eldar upp 32:an.

Det som bör ske är att 32:an bara bidrar minimalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-07-30 vid 11:58 skrev bhemac:

Låter klokt det du skriver, men hur ser/vet man om det är 32 eller 36 celler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara att räkna hur många celler som solpanelen är uppbyggd av. Vanligt förekommande i många båttillbehörsaffärer är 32 celler för 50W (bild1; 8x4) och 36 celler för 100W (bild2; 9x4):

Edit: DET ÄR 36 celler (9x4) i både bild1 och bild2. Men det förekommer även 32 celler (8x4) i båttillbehörsaffärerna. Bara att räkna cellerna!

1531415966_7023150w.jpg.a9c78077d55d8b15f97bb01ed123164f.jpg

2129086526_70233100w.jpg.294c4e8936fdb192aee9de05e64cd254.jpg

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev per_62:

Det är bara att räkna hur många celler som solpanelen är uppbyggd av. Vanligt förekommande i många båttillbehörsaffärer är 32 celler för 50W (bild1; 8x4) och 36 celler för 100W (bild2; 9x4):

1531415966_7023150w.jpg.a9c78077d55d8b15f97bb01ed123164f.jpg

2129086526_70233100w.jpg.294c4e8936fdb192aee9de05e64cd254.jpg

Ok tack. Hur räknar du fram 32 celler på bild 1?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev MartinA:

Ok tack. Hur räknar du fram 32 celler på bild 1?

Jag räknar till 9 x 4. Men det kanske bara är jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahhh... så sant det är faktiskt 36 celler (9x4) i både bild1 och bild2! Varje cell är svart.

Det var 32 celler (8x4) i den solpanel på 50W jag köpte förra året, se nedanstående bild.

Jag funderar på att skaffa ca 300W totalt i några olika paneler som parallelkopplas . Gärna att varje är på 50W så att det inte gör så mycket om en av panelerna delvis skuggas. Och frågan är om den med 32 celler ska ingå i denna koppling eller inte. Risken verkar vara att den med 32 celler gör att de övriga med 36 celler inte ger full effekt men hur mycket går man då miste om?

896387408_Solcell50W8x4.JPG.0995b6ad7dcee8e8acb58424359cfa13.JPG

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, då kan jag fortfarande räkna!

Nackdelen med att blanda 32 & 36:or är att 32:orna inte kommer att bidra.

Min regulator klarar max 260W vilket därför är ett lagom mått. Fast just nu klarar jag mig utan de sista 100W.

Det verkar som det såldes en del 32:or förra året men som en del ersatt med 36:or i år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev bhemac:

Tack, då kan jag fortfarande räkna!

Nackdelen med att blanda 32 & 36:or är att 32:orna inte kommer att bidra.

Min regulator klarar max 260W vilket därför är ett lagom mått. Fast just nu klarar jag mig utan de sista 100W.

Det verkar som det såldes en del 32:or förra året men som en del ersatt med 36:or i år.

Vet du vem som säljer böjliga 36:or i 50-100 W? Jag hittar ingen som anger antal celler. Verkar vara det bästa alternativet ihop med en MPPT, som du skriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan skrev MartinA:

Vet du vem som säljer böjliga 36:or i 50-100 W?

Nej det verkar som man måste leta i butikerna.

Den HÄR ser rätt ut men man anger 17,6V som max spänning (för 36 celler borde det vara ca 21,5V)

Köp, testa hemma och utnyttja ev möjligheten till öppet köp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varje cell ger i praktiken ca 0.5V (kan variera inom ca 0.45-0.55V). Teoretiskt kan en cell ge 0.6V men förluster och lättare skuggning etc gör att spänningen i praktiken blir något lägre för vare cell.
Cellerna är seriekopplade, ofta 32 eller 36 st celler i varje panel.
Vmp (Max spänning) blir 14.4-17.6V för 32 cellers paneler samt 16.2-19.8V för 36 cellers paneler.
Så om det inte är angivet hur många celler som panelen består av torde man kunna inse hur många celler den består av utifrån angiven Vmp.
Men det klart det är ju lättare att räkna cellerna.
Utifrån vad jag kan se så verkar Erlandssons brygga, SeaSea, Importören och 24volt.eu ha några 36 cellspaneler. Även Sunbeam redovisar 19.8V Vmp så det är nog minst 36 celler i några av dessa paneler.
Toppspänningen på paneler hos Seasea är dock angiven till 17.6-17.8V vilket kanske är lite lågt men man kanske har utgått från 0.49V/cell.

Monokristallin solcell är nog att föredra.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev bhemac:

Nej det verkar som man måste leta i butikerna.

Den HÄR ser rätt ut men man anger 17,6V som max spänning (för 36 celler borde det vara ca 21,5V)

Köp, testa hemma och utnyttja ev möjligheten till öppet köp.

Tack, verkar som en möjlighet, ska kontakta dem i morgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att parallellkoppla solpaneler vilka ger olika utspänning (typ 32 resp 36 celler) verkar inte vara bra eftersom den som ger lägre spänning inte bidrar. Så då får man väl skaffa en regulator för respektive solpanel.

Ska då dessa vara MPPT regulatorer för att få ut så mycket som möjligt av respektive solpanel och vilka krav ska man ställa på en sådan regulator för solpanel på 50W eller kanske 100W samt var hittar man en sådan? Tips på någon som är tillräckligt bra önskas.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...