Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Garfiild

Motorproblem?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Suzuki 40 utombordare. Idag då jag körde så gick motorn bra, men efter att jag hade stannat av motorn och skulle starta den igen så startade den inte. Jag hade med en powerbank starthjälare, jag startade den med hjälp av den. Då jag skulle tilta upp den så stannade motorn. Jag startade den på nytt med starthjälparen och då tänkte jag att jag ska köra lite med den. Motorn gick väldigt dåligt, den gick ojämnt och endast med låga varv och varvräknaren fungerade inte alls. Jag bytte till ett annat batteri som jag vet fungerar och då gick den riktigt bra, precis som förr. Kan det vara så att motorn går dåligt om batteriet är dåligt?

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät på batteriet att den verkligen laddar när motorn är igång. Du bör ha ca12,5-12,7 volt med motorn av och ca14 med motorn igång...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Nu har jag ett nytt batteri och laddningsspänningen är ca 14,5 volt. Nu går motorn bra igen. Knepigt att motorn började gå dåligt och ojämnt pga defekt batteri. Jag har aldrig varit med om det tidigare att batteriet påverkar motorn.

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är ett ganska vanligt problem, speciellt på motorer med insprutning och mycket elektronik. Har haft en audi a6 som en dag hade 2000 rpm tomgång och gick som en påse nötter.  Kasst batteri. En BMW 740 som plötsligt gick i limp home mode, alternativt vägrade växla, även det löst med nytt batteri. 

Kortslutning i batteri kan lätt orsaka spänningsfall, och får elektroniken att flippa ut. 

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...