Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
ConnyGson

Batteritestare

Rekommendera Poster

Jag har läst många inlägg om dåliga och bra batterier. Men hur vet man vilket batteri i banken som börjar sacka?

Själv brukar jag ta ur batterierna. ladda upp dom fullt och åka iväg med dom till bilelfirman som mäter upp och dömer ut :)

 

Men finns det ngn vettig testare till ett vettigt pris så att vi kan kolla själv? Jag hittade en "brutaltestare" på Jula men den var bara rekommenderad upp till 100AH. Biltema har visst ett par stycken också. 

 

Vad har ni, vad rekommenderar ni? Kan man lita på de billiga varianterna och vad är det de mäter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här ämnet skulle kanske ha hamnat på elsnack... Går det att flytta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom där brutaltestarna använder jag.

Är egentligen avsedda för startbatterierna som kan leverera hög ström under kort tid.

Om man bara testar under max 5 sekunder tål säkert att förbrukarbatteri det också.

 

En vägledning, indikation , hur det står till visar annars en vanlig voltmeter.

Men den vanliga panelvoltmetern som vanligen finns på i motorns manöverpanel är rätt oexakt, alltså den som är avbildad på bilden nedan.

En digital multimeter inställd på VDC och mätområde på 0-20V ger bättre värde, om du mäter direkt över batteriets poler.

Skriv ut, klipp ut, plasta in och förvara denna teckningen i båten, bra att ha!

voltmeter-hj-lp.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kollar batterierna fulladdade med voltmeter (ca en dag efter laddning) så visar de fullt dvs ca 12,7 volt.

Men hur länge kan de belastas, Hur länge håller de spänning? 

När jag jobbade som bilmek för länge sedan så skruvade man bort korkarna från batteriet. belastade med "brutaltestaren" och kollade om ngn pol började koka. Gjorde de inte det så var batteriet friskt. Men man visste fortfarande inte vilken status de hade.

Idag har jag en batteribank. Det jag kan se är hur banken bär sig åt under belastning. Men verkar det lite sjukt så vill jag gärna kolla  batterierna ett i taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De batteritestare som finns fungerar egentligen bara på startbatterier. Det finns de billiga som Biltema mm och sen finns det betydligt mer avancerade som bilelektriker har.

Det finns en hel del att läsa om dessa batteritestare och varför de är så dåliga på att mäta batteriets kapacitet. Däremot är de mycket bra på att kolla startbatterier.

Smarta båttillbehörshandlare skaffar sådana eftersom de oftast indikerar "byt" på förbrukningsbatterier.

Det enda sättet att testa husbatterier är att mäta med en känd, "normal" belastning och sedan göra antingen en bestämd tid eller tills spänningen sjunkit till en viss nivå. Gör man detta varje år så kan man se hur batterierna försämras och räkna ut när det är dags att byta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

De batteritestare som finns fungerar egentligen bara på startbatterier. Det finns de billiga som Biltema mm och sen finns det betydligt mer avancerade som bilelektriker har.

Det finns en hel del att läsa om dessa batteritestare och varför de är så dåliga på att mäta batteriets kapacitet. Däremot är de mycket bra på att kolla startbatterier.

Smarta båttillbehörshandlare skaffar sådana eftersom de oftast indikerar "byt" på förbrukningsbatterier.

Det enda sättet att testa husbatterier är att mäta med en känd, "normal" belastning och sedan göra antingen en bestämd tid eller tills spänningen sjunkit till en viss nivå. Gör man detta varje år så kan man se hur batterierna försämras och räkna ut när det är dags att byta.

Usch - jag var rädd för det. Så har man ett gäng batterier i banken så har man lite jobb framför sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev ConnyGson:

Så har man ett gäng batterier i banken så har man lite jobb framför sig.

Kul vinterjobb!

Du behöver inte koppla isär, ta tex en helljuslampa med ett par sladdar och kolla varje batteri för sig själv. Man kan mycket väl kolla alla på en gång med en lampa per batteri. I fortsättningen räcker det att kolla hela banken på en gång.

Jag hade en brädbit med lampa och en timer. Några timmer senare så behövde jag bara fråga mitt larm vilken spänning jag hade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska mkt till, för att en helt vanlig mätning med multimeter, inte klarar av att göra en korrekt bedömning, i 99 % av fallen. Onödigt att göra det krångligare än nödvändigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev 535GT:

Det ska mkt till, för att en helt vanlig mätning med multimeter, inte klarar av att göra en korrekt bedömning, i 99 % av fallen. Onödigt att göra det krångligare än nödvändigt. 

Hur ska den mätningen gå till för att bestämma batteriets kapacitet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-29 vid 17:03 skrev bhemac:

Kul vinterjobb!

Du behöver inte koppla isär, ta tex en helljuslampa med ett par sladdar och kolla varje batteri för sig själv. Man kan mycket väl kolla alla på en gång med en lampa per batteri. I fortsättningen räcker det att kolla hela banken på en gång.

Jag hade en brädbit med lampa och en timer. Några timmer senare så behövde jag bara fråga mitt larm vilken spänning jag hade.

"Du behöver inte koppla isär"

Hur f-n testar du enskilda batterier om du inte kopplar dem isär ???.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev LonelyBird:

"Du behöver inte koppla isär"

Hur f-n testar du enskilda batterier om du inte kopplar dem isär ???.

Anslut lampa/voltmeter över ett batteri åt gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Anslut lampa/voltmeter över ett batteri åt gången.

Om de är hopkopplade är det ju samma sak viket batteri du än mäter över.
Tag två tankar som är ihopkopplade med ett rör (för batterier=kabel). Töm den ena tanken (för batteri=det ena batteriet). Vad händer? Ni fattar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bhemac:

Hur ska den mätningen gå till för att bestämma batteriets kapacitet?

Ja om du mätar vilospänningen och får, säg 12.51, så vet du att du har att 80 % igt batteri. Att du ska behöva hålla på med att stresstesta batterier, är rätt så onödigt i 99 % av fallen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev 535GT:

Ja om du mätar vilospänningen och får, säg 12.51, så vet du att du har att 80 % igt batteri. Att du ska behöva hålla på med att stresstesta batterier, är rätt så onödigt i 99 % av fallen. 

Du vet att du har 80% men inte av vad, och det var ju det som var problemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Baxlaget:

Om de är hopkopplade är det ju samma sak viket batteri du än mäter över.

Självklart. Jag tänkte på seriekoppat. Kan jag skylla på värmen?

 

12 minuter sedan skrev trewq:

Du vet att du har 80% men inte av vad, och det var ju det som var problemet

Exakt. Är batteriet dåligt kan du kanske få ut några Ah innan du hamnar på 12,51V. Hur många procent SOC har vid en viss spänning beror också på batterityp.

Alla batterietankmätare bygger på principen att mäta va som går in och ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig varit med om att ett bra mätt batteri, skulle vara dåligt. Det är liksom själva poängen med att mäta det. Jaja, ni får väl lägga ner onödig tid och energi och pengar, på att stresstesta batterier i tid och otid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev 535GT:

Jag har aldrig varit med om att ett bra mätt batteri, skulle vara dåligt. Det är liksom själva poängen med att mäta det. Jaja, ni får väl lägga ner onödig tid och energi och pengar, på att stresstesta batterier i tid och otid. 

Du har nog bara haft bra batterier, jag provade just ett nyladdat som visade 12,7 som jag trodde skulle ge ytterligare några Ah. Orkade inte dra runt motorn och dök därefter till 12,2. Helslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett bra bil/båtbatteri har en mycket låg inre resistans. Det innebär att spänningen inte sjunker mycket när batteriet belastas.

När den lagrade energin från batteriet börjar ta slut sjunker spänningen relativt plötsligt eftersom batteriet (återigen) har ett lågt inre motstånd men inte har energi kvar att bidraga till belastningen.


Om vi nu börjar ladda det urladdade batteriet kommer det ta relativt lång tid innan spänningen når upp till typ 14.4 V på grund av den låga inre resistansen och på grund av att energin behöver fyllas på. Det är ett sundhetstecken. Glöm inte det!


Det motsatta: Ett uttjänt / dåligt / trasigt batteri har en högre inre resistans. Vid belastning sjunker spänningen mycket. För bara ett par amperès belastning kan spänningen sjunka under 12V.


Om vi nu börjar ladda detta batteri kommer det snabbt upp till våra 14.4V men det är en illusion. Den höga inre resistansen kommer dels att begränsa laddningsströmmen till cellerna och dels begränsa batteriladdarens förmåga att göra vad den är avsedd för.


Om du har ett urladdat batteri och börjar ladda det, observera spänningen över batteriet. Stiger den snabbt är batteriet med största sannolikhet uttjänt.

Läs även http://www.kennethshem.se/laddablybatt.htm

 

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev 535GT:

Jag har aldrig varit med om att ett bra mätt batteri, skulle vara dåligt. Det är liksom själva poängen med att mäta det. Jaja, ni får väl lägga ner onödig tid och energi och pengar, på att stresstesta batterier i tid och otid. 

Intressant om du har några referenser till dit påstående.

Då behövs inga batteritankmätare heller?I större batterianläggningar belastningstestar man batterierna ofta. Synd om det skulle vara onödigt.

 

13 minuter sedan skrev Baxlaget:

Stiger den snabbt är batteriet med största sannolikhet uttjänt.

Ja då är ofta batteriet ganska slut. Man hör ibland det att "jag laddade batteriet och det gick fort att få det fulladdat". Säger man då att det är nog slut så tror många inte på det. En opedagogisk sanning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Man hör ibland det att "jag laddade batteriet och det gick fort att få det fulladdat"

Jämför det med att tanka båten. Du har en tank på 250 liter och den blev fylld på en minut ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎07‎-‎29 vid 13:54 skrev ConnyGson:

Jag har läst många inlägg om dåliga och bra batterier. Men hur vet man vilket batteri i banken som börjar sacka?

Kan du Ohms lag? Om inte, är du beredd att lära dig mer? Din fråga har nämligen inget enkelt svar. I detta forum kommer du träffa en mängd experter och deras råd är guld värda. Ibland. Du avgör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Baxlaget:
2018-07-29 vid 13:54 skrev ConnyGson:

Jag har läst många inlägg om dåliga och bra batterier. Men hur vet man vilket batteri i banken som börjar sacka?

Kan du Ohms lag? Om inte, är du beredd att lära dig mer? Din fråga har nämligen inget enkelt svar. I detta forum kommer du träffa en mängd experter och deras råd är guld värda. Ibland. Du avgör.

 

Det värsta är väl att det finns många "experter".

En expert - tror att han kan allt om allt.
En Specialist - kan väldigt mycke om väldigt lite.

Jag ser det som så;

 

När en batteribank börjar tappa all för mycket av sin kapacitet. "Strömmen" räcker inte lika länge som den gjorde förut. Då är det dags att byta hela batteribanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thallatha:

När en batteribank börjar tappa all för mycket av sin kapacitet.

Ja det gäller bara att veta när banken börja tappa sin kapacitet.  Det är fint att veta när slutet närmar sig så det inte kommer mitt under semestern. Att byta batterier är bland det tråkigaste man kan göra.

Parallellkopplade batterier "växer ihop" till en ganska homogen enhet.

Seriekopplade batterier är något helt annat. Förr när lastbilar ofta hade 24V och två seriekopplade 12V batterier så kunde man ofta "återvinna" ett av dem. Det dög inte som startbatteri men väl som förbrukningsbatteri.

Vi hade en ellärare som hade en mängd sådana batterier under golvet i sin sommarstuga. De laddades med en vindgenerator och han var helt självförsörjande på el. Det är mer än 40 år sedan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Intressant om du har några referenser till dit påstående.

Då behövs inga batteritankmätare heller?I större batterianläggningar belastningstestar man batterierna ofta. Synd om det skulle vara onödigt.

 

Ja då är ofta batteriet ganska slut. Man hör ibland det att "jag laddade batteriet och det gick fort att få det fulladdat". Säger man då att det är nog slut så tror många inte på det. En opedagogisk sanning.

 

Vad trist det är att vara så putslustig och dryg, som du är. Vi pratar om fritidsbåtar nu. 99 % av oss klarar oss finfint med bara en multimeter. Det är vad jag säger och inte det du försöker göra dig lustig över. Väx upp och bete dig som en vuxen individ. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev 535GT:

Vad trist det är att vara så putslustig och dryg,

Ja eller hur, för att jag vill ha en referens till ett påstående?

Du påstår alltså att man kan ersätta en batteritankmätare med en enkel voltmeter? Jag tror nog att många som har eller står i begrepp att köpa dessa batteritankmätare skulle vilja ha en förklaring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En batteritankmätare är bra om man vet hur man ska tolka vad den visar plus sin egen vetskap om batteriernas historia. Det finns ingen enkel "tryck på knappen för att få svar"-lösning. Det absolut mesta handlar om erfarenhet av hur batterier uppträder från att vara splitt nya och fulladdade till att börja åldras. En voltmeter måste man ha. En batteritankmätare är ett hjälpmedel för att slippa mäta hela tiden men en ansvarsfull skeppare har alltid järnkoll på sina batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...