Reino 0 Postad 1 Juni , 2005 Undrar en grej. Om jag ska byta generator i min båt, en ockelbo med b20, kan man ta en vanlig bilgenerator eller måste det vara en för marint bruk? Har nämligen hört både och, att nej nej, det är jättefarligt, du måste ha en gnistfri till det spelar ingen roll, jag skulle ha tagit en bilgenerator Det är ju inte så bra att kombinera gnistor och bensinångor, det vet t.o.m jag, men blir det gnistor av en vanlig generator? Det är ju bensinångor i en bilmotor också men det går ju. Saken är också den att jag har alltid min motorrumsfläckt på så att alla ångor borde ju sugas ur??? Vad säger ni, det finns ju alltid nån här inne som har koll på det mesta, kanske nån med samma funderingar. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 1 Juni , 2005 Vad sitter där nu? Ta en lika dan, eller en som ger mer kräm...(om du behöver) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 1 Juni , 2005 Enligt min åsikt,bör du satsa på en gnistskyddad generator,,du kan aldrig vädra ut alla bensinångor!!! ,,Hoogan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reino 0 Postad 1 Juni , 2005 Grejen är den att nu sitter det en bilgenerator, satte dit en förra året för den gammla var totalt slut, en gammal likströmmare, men har gått och funderat mer och mer på det där farligt farligt. Vill ju inte sluta mitt liv i en stor fet smäll ute på fjärden...sen är man väll lite snål, en för marint bruk är väl mycket dyrare också? Än så länge har det ju gått bra, men som sagt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 1 Juni , 2005 Hej. Jag har blåst en båt i luften med en bilgenerator i kombination med en bränsleläcka. Resultatet vart en kompis på sjukhus med skapliga brännskador och hans tjej med bara lite bränt hår. Jag har också haft en läckande bensintank i en annan båt som resulterade i 20-30liter bensin under motorn, motorn stannade pga syrebrist men explosionen uteblev tack vare en maringenerator. Vad jag köper för generatorer förstår du förmodligen. Du kan inte jämföra en bilmotor med en båtmotor sedan tunga bensinångor i en bil bara rinner ut på gatan och blåser bort medans i en båt samlas ångorna upp i skrovet. Detsamma gäller gasol. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reino 0 Postad 1 Juni , 2005 Ok, jag byter direkt.Har ju en familj att tänka på också. Är det nån som har en till salu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 1 Juni , 2005 Hej skotten,,du måtte då ha en bra fru!hälsa henne så gott. ,,Hoogan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reino 0 Postad 1 Juni , 2005 Hehe, nej, jag klarar mej med den jag har, fru alltså. Den bästa man kan tänka sej;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser