Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Botved

Polywood, hur gör man?

Rekommendera Poster

Tänker bygga om pentryt i vinter och det lutar åt polywood som bänkskiva men hur fäller man ner eller fäster hoar i materialet när det inte går att använda någon typ av lim?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev makke_the_muss:

Varför går det inte limma?

Polyeten - mycket svårt att limma.

--

Jag skippade det. Provisorisk skiva i epoxibehandlad teakplywood.

Letar efter Corian annars får det bli mosaik. Det funkar ju i duschen på en Nauticat.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har visserligen fällt ner diskhoar i bänkskiva - laminatklädd spånskiva -  vid några tillfälle.

Dessvärre är mitt minne bra men kort, men var det inte några klammor som monterades från undersidan och som höll hoarna på plats. Å så täta med typ "Sikaflex" under flänsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Thallatha:

Jag har visserligen fällt ner diskhoar i bänkskiva - laminatklädd spånskiva -  vid några tillfälle.

Dessvärre är mitt minne bra men kort, men var det inte några klammor som monterades från undersidan och som höll hoarna på plats. Å så täta med typ "Sikaflex" under flänsen.

Så är det ju på hoar man monterar hemma i köket. Dom jag monterat i båt har varit utan dessa beslag och i stället limmats på plats. Polywood verkar vettigt annars tycker jag. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Botved:

Polywood verkar vettigt annars tycker jag.

Prova du, jag tror inte det är så hållbart.

Köpte nya hoar som jag trodde skulle limmas men det sitter svetsade muttrar, under. När jag väl vände på dem.

Hoar tätas med silikon. Ingen använder något annat i ett vanligt kök hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev Botved:

Så är det ju på hoar man monterar hemma i köket. Dom jag monterat i båt har varit utan dessa beslag och i stället limmats på plats. Polywood verkar vettigt annars tycker jag. 

Nu har jag faktiskt aldrig monterat några hoar i båt, men de finns även små hoar för "hemmabruk" och när jag googlade tyckte jag mig se fästen på undersidan. 

Ren plyfa vet jag inte om jag skulle vilja ha som bänkskiva i pentryt. I så fall plyfa som var belaggd med nåt laminat. Har man ren plyfa så vill det till en redig lackbehandling för att skydda mot vattnet. Mycket jobb och jag tror inte lacken kommer att  hålla för evigt - utan allt för kort tid.

I de två senaste åtarna har bänksivan i pentryt varit av laminatklädd spånskiva. I den nuvarande båten från 1979 och i förra båten monterat av en tidigare ägar i nybyggt pentry 1984 eller möjligtvis ett par år senare.

Bägge bänkskivorna är helt ok fortfarande.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Thallatha:

Ren plyfa vet jag inte om jag skulle vilja ha som bänkskiva i pentryt.

Så länge man håller sig inomhus så fungerar det bra om man lägger på epoxi. Sen kan man lack om man vill, lacken skyddar mot UV-ljuset.

När man gör en bänkskiva så börjar man med en mall av tex masonite därefter fräser man plywooden med en avjämningsfräs. Sparar man mallen så är det enkelt att göra en ny skiva om det skulle behövas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När det gäller både handfat och diskhoar har jag sett två olika varianter.

Det finns dom med skruv/mutter under och dom som är helt utan fastsättningsanordningar.

Det finns även dem med flikar eller små fästjärn inunder.

Vete 17 om jag skulle använt silikon, den fogen blir lätt missfärgad av matfett och smutsigt diskvatten. Möjligen då svart silikon, kanske svart akvariesilikon, som klistrar bättre, men den är utan mögelmedel.

Sikaflex har ju färgade tätningsmassor liksom konstruktionslim kanske kan funka?

Iofs så kladdade jag ordentligt med Biltemas svarta marintätning i våras, kändes som om den piratvarianten fungerade bra.

Nä, jag tror inte på genomskinliga eller ljusa lim/fogmassor, dom kommer att se ofräscha ut redan under första säsongen.

Jula med fler har fina utstrykningsverktyg för fogmassor, jag har använd en sådan sats såväl hemma som i båten och fått jättesnygga fogar.

I förra båten fällde jag ned en ny diskho i bänkskiva av stavlimmas ek, trots överhandsfräs och Dremel var det ett rätt svårt jobb att få det snyggt, där blev det en ljusbrun fog, minns inte fabrikatet, men bra då man kunde sopa ned vatten från bänkskivan ned i hon med bara handen.

Jo jag tog mått på den största stekpannan och största tallriken ombord då jag dimensionerade diskhon.

Nu i nya båten är det himla irriterande att stekpannan eller de större tallrikarna inte får plats på diskhons botten... Något att tänka på

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev bhemac:
3 timmar sedan skrev Botved:

Polywood verkar vettigt annars tycker jag.

Prova du, jag tror inte det är så hållbart.

2 timmar sedan skrev bhemac:

Så länge man håller sig inomhus så fungerar det bra om man lägger på epoxi. Sen kan man lack om man vill, lacken skyddar mot UV-ljuset.

Du är inte helt konsekvent i dina uttalande. 

Jo man kan lacka med epoxy och lägga ett lager båtlack ovanpå.

På min bohusjulle, Slipade jag ren en ektoft, klädde/laminerade den med ett lager 300 grams väv i epoxy och la ett lager båtlack ovanpå, i ett försök att miska solljusets UV-påerkan.

Det blev en ganska snygg och hållbar yta. "På långt håll och svaga ögon" kan man inte se att ektoften är plastad.

Så skulle jag kunna tänka mig att göra på en plyfaskiva som pentrybänk.

thumbnail_20170612_105243_resized.jpg.f86a19d1608fc6fdf8bfb6a5a50359c3.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att jag in riktigt tror på Polywood beror på att hd polyeten är ganska mjukt och tål max 80°C. Många skärbrädor är ju gjorda av samma material. Sen har jag sett flera som frågat efter erfarenheter av Polywood men jag knappt sett någon som fått svar.  Men det är ett fantastiskt material till tex utemöbler. Själv använder jag det tex till brickor vid bordgenomföringar.

--

Epoxy på plywood, med eller utan lack är fantastiskt - så länge man har det inomhus. Jag renoverade också en rorkult, epoxi och flera lager lack men det gulnade efter några år. Mycket jobb att slipa bort och lacka om men lacken höll bättre och framförallt, enklare att renovera.

Vi hade ett lagergolv som fick ett epoxilager. Höll extremt bra utan på de ställen där fukt trängde upp underifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske finns både med och utan fästen, bara jag som missat. De jag monterat i båt var utan och skulle limmas. Det var någon i tråden som skrev att polywood inte skulle hålla, vad är anledningen till det? Jag har bara läst om materialet men än så länge inte kännt på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan sak som förvånar mig är att t.o.m. i båtar för flera miljoner finns endast en enda enkelho. När diskvattnet är uppspolat och man kommer på något man glömt skölja av ?  Vår båt hade heller ingen dubbelho i varvsbyggt utförandel, märkligt nog.

Så när vi ändå pratar om diskhoar - en dubbelho, aldrig så liten extra ho, är ofta guld värd. T ex:

https://hrmarin.se/images/normal/0316320-diskhodubbelpolerad.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Så när vi ändå pratar om diskhoar - en dubbelho, aldrig så liten extra ho, är ofta guld värd.

Håller med. Jag köpte två olika stora hoar - resultat blir som på bilden.

Eller så får man göra som i den engelska familjen jag bodde hos. Den ena diskade, den andra torkade och ställde in i skåpet - utan att skölja. Jag tror aldrig de blev förstoppade...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan skrev bhemac:

Eller så får man göra som i den engelska familjen jag bodde hos. Den ena diskade, den andra torkade och ställde in i skåpet - utan att skölja. Jag tror aldrig de blev förstoppade...

Känner en tysk familj som gör likadant, att skölja kanske är en svensk specialitet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev Botved:

Tänker bygga om pentryt i vinter och det lutar åt polywood som bänkskiva men hur fäller man ner eller fäster hoar i materialet när det inte går att använda någon typ av lim?

Så dumt det blir ibland när man läser slavigt. Tyckte det stod Plywood.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev trewq:

Känner en tysk familj som gör likadant, att skölja kanske är en svensk specialitet

Vanligt i Tyskland. 

Bodde där i rätt många år o vande mig aldrig vid deras dumsnålhet.

Bara att inte ha ventilation i rummen utan hellre måla över möglet vart femte år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Gundj:
2 timmar sedan skrev trewq:

Vanligt i Tyskland. 

Bodde där i rätt många år o vande mig aldrig vid deras dumsnålhet.

Bara att inte ha ventilation i rummen utan hellre måla över möglet vart femte år.

Kan inte det där handla om traditioner. Vi har ju alltid gjort så.

Sen har man nån annan stans kommit på att om vi gör så, så är det inte så dumt.

Är diskvattnet inte allt för skitigt, så är det nog ganska ok att bara torka den - om inte diskmedlet är allt för giftigt.

Har bara en rund diskho i min båt, men har ett handfat i plast, som passar precis att förvara i diskhon. Jag diskar i handfatet, som jag kan ställa uppe på bänken och sköljer i diskhon. Då kan jag stå betydligt rakare, än om jag skulle diska i diskhon, och får inte lika ont i ryggen.

Det är många små detaljer att ta i beaktande.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

I båten torkar jag av matrester från  disken för att spara både vatten och diskvatten. Trots att jag har en sköljspann :D

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev trewq:

sköljer gör man inte i Frankrike heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

sköljer gör man inte i Frankrike heller.

UK, Tyskland och Frankrike. Då borde det vara EU-standard?

Kan bero på vad man haft för typ av diskmedel? 

Det är säkert ok att torka bort diskmedlet men vi har väl ingen tradition på att torka disk längre? Dessutom har ju ju i allmänhet gott om vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har hundar som fördiskar, sedan är det bara att ställa i skåpet 😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev bhemac:

Det är säkert ok att torka bort diskmedlet men vi har väl ingen tradition på att torka disk längre? Dessutom har ju ju i allmänhet gott om vatten.

Hemma torkar man väl aldrig diksken - mer än i undantagsfall.

I båten torkar i alla fall jag/vi alltid disken. Man vill ju ställa undan den direkt och det finns ingen plats för nåt diskställ.

I båten har man ju inte speciell gott om vatten, men jag sköljer alltid ändå.

När jag seglar själv, vilket jag gjort väldigt mycket de senaste 25 åren, brukar jag ställa disken i diskhon efterhand under dagen och diska på kvällen. Om det är  nåt som behöver stå i blöt tar jag oftast saltvatten.

a040707-0443-x.jpg.b62efabfb342ce4aa62f0b94848be6cc.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Thallatha:

I båten har man ju inte speciell gott om vatten

Det beror bara på att du är på fel ställe!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Thallatha:

I båten har man ju inte speciell gott om vatten, .........

3 timmar sedan skrev bhemac:

Det beror bara på att du är på fel ställe!

I Vänern skulle man nog kunna tillbringa ett antal sommrar, om det inte var för den dödstråkiga transportsträckan upp och ner för Göta Älv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Thallatha:

dödstråkiga transportsträckan upp och ner för Göta Älv

Se det som ett studiebesök i gamla Soviet!

Men visst är det förfärligt tråkigt, jag tror det skulle vara bättre om det drevs i samma regi som Göta Kanal.

Fast du kan ju åka bakvägen via Norge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi ju fjärmat oss långt från trådens ämne.

Det fanns visst nån gamal halvt ihoprasad industribyggnad, men det ärinte det som är tråkigt, utan att köra för motor timme efter timme, både på uppvägen och nervägen.
Jag har gått större delen av Göta kanal både med segelbåt och skuta och jag skulle finna det lika tråkigt om jag var tvungen att gå den vägen.

Dalslands kanal är väl nästan ännu värre. Dessutom måste man rigga av för lastbilstransporten.
Skulle jag gå Dalslands kanal, skulle jag gå Göta Älv upp, gå Dalslandskanal fram och tillbaka och gå hem via Göta Älv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla kanaler är mer eller mindre tråkiga. Det som kan hjälpa upp det hela är vacker natur, trevliga hamnar och inte minst trevliga slussvaktare. Fördelen är väl att man ofta träffar trevligt folk.

Fast segla över Atlanten är avsevärt mycket tråkigare, fördelen är ju att man slipper motorn.

Sen kan man ju roa sig som Chichester som slog varje torsdag ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka bra svar jag fått...............men gissar att ingen använt materialet. Om något byggt med polywood så är jag nyfiken på hur det funkar. Nu får ni gärna fortsätta prata sköljning eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Botved:

Om något byggt med polywood så är jag nyfiken på hur det funkar.

Samma här, jag her sett frågan ställas ett antal gånger men hittills inte sett något svar.

Eller så får du prova!

Jag skulle mycket väl kunna lägga på en 6mm Polywood skiva ovanpå min plywood som jag tror behövs för stabiliteten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...