Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Forbina36

Inget gaspådrag penta d6 över 1200 varv

Rekommendera Poster

Har en Forbina 36 med en D6 350 från 2007-isch. Starar lätt och varvar upp till ca 1200 varv utan problem. Sedan händer ingenting förrän man ger mycket gas då båten motorn varvar upp snabbt till marschvarv och vidare till toppvarv om man ger fullgas. Sänker man sedan gas kan man lägga sig på vilket varv som helst.

Det är samma effekt på gasreglage både på flybridge och i salongen.

Jag tycker motorn går jämnt men inte så erfaren på denna motortyp.

Några förslag på enklare saker att felsöka innan jag kontaktar ett Penta-varv?

En egen fundering är om kompressorn inte kickar in som den ska för visst sitter den en sådan på denna motortyp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inga felkoder? 

Jag hade en generator som hade lagt av, det resulterade i motorreducering för att givare inte fick rätt spänning. Men även andra felkoder. 

Kompressorn finns, men den är som mest verksam på lägre varv. Lättaste är väl att kolla så kompressorremmen fortfarande sitter där. Turbon går in vid högre varv, men kan inte minnas just nu ungefär när jag hör den spola upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var till Björnhammarvarvet idag och beskrev mina symptom. De rekommenderade mig att byta en bränslesensor som tydligen brukar fela på dessa motorer. Efter 30 min skruvande och 700 kr för givaren funkar motorn perfekt! Jag hade mentalt förberett mig för någor väsentligt mer allvarligt.

Tack Björnhammarvarvet för kunnig service!

/Martin

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid kul med återkoppling och en historia med gott slut!:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...