Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Gäst David

Aluminium båt/galvaniska strömmar

Rekommendera Poster

Gäst David

Hej Är det någon här som vet hur jag ska göra i min båt så jag ej får några galvaniska strömmar... Ska anoderna vara ihop kopplade med en kabel till propelleraxlen? Jordkablar/elen ska den vara kopplad på nåt särskilt sätt? Nu undrar ni vad det är för båt, det är en snipa i aluminium som jag har i vänern. Alla bra tips tas emot :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte hindra galvaniska strömmar... Bara att få dom till att angripa något sämre metall (mindre ädel) Sätt offeranoder på ställen där olika metaller möts samt nära känsliga ställen. Koppla elen som i alla andra båtar, jorda inte i skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enig med föregående talare... Jorda INTE i skrovet. Försök att hålla skrovet rep/skadefritt, måla gärna med epoxyfärg. Se till att alla delar undet vattnet som är av ädlare metall än alu har en anod kopplad till sig. Aluminiumbåt i sötvatten, då går det bra att använd magnesiumanoder som ligger längre ner på skalan om metallers ädelhet än zink. Sätt en vanlig axelanod på proppaxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en aluminiumbåt skulle jag var väldigt noggran med ett varken batteriplus eller batteriminus kommer i kontakt med skrovet. Och framför allt inte jord från landströmmen. Då skulle din båt bli offeranod till hela Stockholm eller var du bor. Aluminiumbåtar kan sjunka på så kort tid som 2 veckor med jordat skrov till land. Installera en läckströmstestare i båten. Tex Tecsup från Odelco. /Marcus www.bating.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst David

Hej Hur/vart ska jag jorda för att få det rätt? Har köpt magnesium, säljaren var ett stort frågetecken när jag ville ha det. Räcker det med att fästa anoden i skrovet el måste jag ha nån typ av kabel till propelleraxlen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anoderna kan du bulta direkt i skrovet. Till propelleraxeln köper du en axelanod = två halvor som bultas runt axeln. Alla förbrukare ombord drar du en och en -kabel till.

post-6991-1394234405,6017_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är det ständiga problemet med en aluminumbåt, som sagts tidigare så är det omöjligt att få bort de galvaniska strömmarna. Ha som också nämnts ordentliga offeranoder. En sak som inte tagits upp är hurudant elsystem din motor har. Om du har ett normalt system med jord i blocket så har du minus direkt i skrovet. Ta en voltmätare och sätt röda tråden till plus på batteriet och svarta till skrovet, visar mätaren samma spänning som du har i batteriet så kommer dina offeranoder att försvinna på nån vecka (har sett 2 st 500g anoder försvinna på mindre än en vecka) Om du inte tänker satsa på att bygga om elen i motorn så skall allting isoleras dvs. allt som sitter på motorn och på ett eller annat sätt kommr i kontakt med skrovet: Propelleraxeln med en plastkoppling mellan koppling och axel, växelvajer, gasvajer, reglage osv. osv. Volvo har specialbyggda motorer som endast jordar då startmotorn går, nu kommer jag inte ihåg exakt hur dessa var byggda men det går säkert att ta reda på via någon Volvo dealer, om din motor redan är byggd på det sättet så kan du glömma hela sista stycket i detta inlägg :) /Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om minuspolen eller pluspolen är kopplad till skrovet så är det ett konstruktionsfel. (Hoppas att det är en ny båt så att du kan få garanti ((om det skulle vara så))). Däremot så kan jordning ske med felaktigt inkopplad utrustning. Ett exempel är en Stålmotorbåt av typen Steel Lady där skrovet jordades när generatorn byttes och på på ett ställe till när nya vindrutetorkare monterades. Du måste hela tiden vara uppmärksam på vad som installeras och hur din utrustning åldras. Det är ett stort plus att du ligger i vänern. Sötvattnet har mycket mindre påverkan än östersjövatten. /Marcus www.bating.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst David

Tackar för eran hjälp :-) Det är en gammal båt jag har med en albin o41. Ska upp till den i helgen och kolla upp hur elen/jorden är kopplad. Som jag minns är den jordad i motorn. Men frågan är ju vart ska man annars jorda? Vad för typ av bult ska man använda till fastsättningen av anoder? Ska hänga på anoder och hålla mig från västkusten ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår förra båt är(var)ett alu-skrov.Var oxå försiktig inuti när du tex skalar kabel.Koppar skräp bly osv äter aluminium fort.Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bryt strömmen till motorn när den inte används. Eller automatiska brytare som är kopplade till tändningen. Dvs när tändningen är avslagen så är minus bruten till motorn och även pluspolen bruten om det behövs. Tänk på att generatorn kan ta skada av att vara urkopplad vid drift. Råka inte koppla ur motorn när den går. Konsultera en expert innan du klipper minuskabeln. /Marcus www.bating.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...