Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
trewq

Blybatteriladdning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har två parallellkopplade batterier, nominellt 70 Ah var. Det ena några år äldre. Laddar fullt, kopplar isär och efter ett dygn visar båda samma spänning obelastade. Kopplar ihop och låter dom köra kylen en stund, kopplar isär och mäter igen. Nu visar det äldre några hundradelar lägre spänning än det nyare.

När jag nu kopplar ihop dom igen vad händer då? Ström går över från det nyare men vart tar den vägen, höjer den spänningen på det äldre och sänker på det nyare så att resultatet blir samma på båda, dvs ingen ström förslösas?

I så fall skulle jag kunna lägga till ett ännu äldre batteri för att få bättre total laddningsmottaglighet. 

Eller går den överförda strömmen bara bort som värme och båda landar på den lägre nivån?

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man säger att batterier som parallellkopplas "växer samman" på några dagar. Kopplar man isär så syns små spänningsskillnader men det är normalt.

Du kan lugnt lägga till ett batteri extra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börjar bli lite fundersam, om jag förbrukar 30 Ah per dygn var det tidigare 15 Ah per batteri från start. Med tre batterier biir det bara 10 Ah per batteri och laddningen startar på en högre fyllnadsgrad, och därmed mindre mottaglighet. Tror jag har sett siffror eller en kurva över mottaglighet som funktion av fyllnadsgrad, vore kul att se om någon vet var det finns.

Nu spelar det ingen roll för det praktiska genomförandet, man måste ju hitta nåt kul att pyssla med i värmen för att inte börja klättra på väggarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev trewq:

därmed mindre mottaglighet.

Det stämmer, grejen är att hålla uppe spänningen, generatorn är tyvärr dålig på det.

Den stora fördelen är ju att batterierna håller längre ju mindre man tar ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev bhemac:

Det stämmer, grejen är att hålla uppe spänningen, generatorn är tyvärr dålig på det.

Precis; och solpaneler är perfekta för det jobbet 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan skrev Peter_K:

Precis; och solpaneler är perfekta för det jobbet 🙂

Solpaneler är en gudagåva, de gör mer nytta än vad många tror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...