Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Hoppas

Motorkrångel efter grundstötning

Rekommendera Poster

Har en F 115 Yamaha 2001 som jag körde på grund med ca, 15 knop.

Motor gick perfekt innan men efter grundstötningen så går det ej att varva upp motorn över 1200 varv. Har gått igenom hela drivlinan och inte hittat något problem. Har lämnat in motorn på 2 ställen där dom har kollat komp (ok) , felsökt med diagnosverktyg utan hitta någon felindikering. Har kollat alla spridarna samt bytt filterna. Bytt bensinen mot ny bensin i tanken. Kollat kamremmens läge. Allt verkar ok men motorn bluddrar och hostar när jag försöker gasa på över 1200 varv. När jag provkör motorn på land utan någon belastning på propellern så gård den riktigt bra. Kan varva motorn proportionellt utan att den protesterar nämnvärt.

Vet ej vad jag skall göra nu. Hoppas på någon expert.

JJ 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu kan jag inget om motorer.

Har de som kollat och mätt på motorn provkört den i sjön?
Annars var det kanske läge att göra det.

Sista dan före min semester, nån gång på 1990-talet hade jag varit  med ute på ett akut fel Elverk.

På vägen hem till förrådet började min privata bil gå väldigt dåigt. En SAAB 99 Till slut vågade jag köra längre. Som tur var hade jag ett av linjelagen efter mig. De bogserade mig till verksaden.

Under de 4 veckorna, testade verkstaden allt. När man mätte på motorn fanns det inga fel. Alla värden var korrekta. När man körde motorn hördes det som om den skulle rasa vilken sekund som helst. Man provade att byta allt som skulle kunna inverka på felet. En SAAB-specialits från ett närbeläget samhälle var även och jobbade med felsökningen. 

När jag kom tillbaka efter semestern hade de inte fått ordning på bilen. 

En kväll satt killen som ägdeverkstaden hemma och tittade på TV. Plötsligt säger han till sin fru;"Jag måste åka upp till verkstaden". Han hittade felet. Bakom svänghjulet sitter det ett "Hallelement" (tror jag det kallas). Det hålls på plats av ett lirtet Clips. Klipset var sprucket, så "hallelementet" rörde sig när motorn gick och skickade tidsmässigt fel singnaler till bilens elektronik (min tolkning av det mekanikern sa)

Han bytte chlipset och jag fick betala det det kostade att byta clipset - dvs för ett par arbetstimmar. 😍

Ett par veckor senare fick de in en bil med exakt samma fel.

Bara en fundering. Det kan inte va nåt liknande problem som din motor råkat ut för vid smällen.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en bil som plötsligt vägrade varva mer än 2000 efter att ha stått parkerad högt uppe på en alp. Kunde åka max 29 km/tim i två mil varefter den fungerade igen. Ytterligare ett par dagar behövde den stå och värma sig på tomgång i fem minuter varje morgon. Tydligen gått in i nån sorts säkerhetsläge för att skydda mot överbelastning, kanske finns sånt på utombordare också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...