Gäst Rejja Postad 1 Juni , 2005 Måste bara fråga en sak.Volvo penta, är det en motortyp eller är det allt som har med volvo att göra som sitter i en båt? Typ, jag har en b20 i min båt,är det en penta eller? Var inne på drevia.se och kolla lite, och det var massor av volvo penta men det stod inget om delar till B20??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 1 Juni , 2005 Hej kolla här och se om du hittar nåt av intrese http://www.lidingomarin.se/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 1 Juni , 2005 Volvo och Penta var två företag från början... Sen Volvo köpte upp Penta har Det hetat VP... Volvos delar har marinkonverterats/utrustats med typ kyllimpor mm Så i grunden är motorerna samma som bilarnas B18,B20,B230 osv...Fast med marinutrustningen heter dom AQ...osv... Motorerna har lite andra trimningar oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reino 0 Postad 1 Juni , 2005 Det där AQ trodde jag hade med drevat att göra, typ AQ100 o.s.v? Vad heter då en B20 i penta-världen, om jag ska kolla delar till min b20 vad ska jag kolla på då, för på drevia.se stod det inget till B20? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matanzas 0 Postad 1 Juni , 2005 Vad jag hört är att topplocken skall ha fler kylkanaler på en marinmotor? Kylningen ser ju annorlunda ut än vad det gör på en bilmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 1 Juni , 2005 Kolla in Volvos sida för äldre motorer: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/outofproductionengines/ Motorerna har namn efter hästkrafterna, ex VP130=B20. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 1 Juni , 2005 Nu kommer ett par gissningar,,kan b20,heta VP 130?B18 heter VP 115,men det beror väl på förgasare mm.det handlar ju om hästkrafterna,,dreven brukar ju heta AQ270,,OSV.många hävdar att det är en annan gjutlegering i blocken,med högre cromhalt?kan ej detta men man funderar ju,,,i mercedes serie kallar man dem för industriblock,o de har grövre godstjocklek,samt några hk.extra,,Hoogan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser