Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Gäst Rejja

Volvo penta??

Rekommendera Poster

Gäst Rejja

Måste bara fråga en sak.Volvo penta, är det en motortyp eller är det allt som har med volvo att göra som sitter i en båt? Typ, jag har en b20 i min båt,är det en penta eller? Var inne på drevia.se och kolla lite, och det var massor av volvo penta men det stod inget om delar till B20???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo och Penta var två företag från början... Sen Volvo köpte upp Penta har Det hetat VP... Volvos delar har marinkonverterats/utrustats med typ kyllimpor mm Så i grunden är motorerna samma som bilarnas B18,B20,B230 osv...Fast med marinutrustningen heter dom AQ...osv... Motorerna har lite andra trimningar oxå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där AQ trodde jag hade med drevat att göra, typ AQ100 o.s.v? Vad heter då en B20 i penta-världen, om jag ska kolla delar till min b20 vad ska jag kolla på då, för på drevia.se stod det inget till B20?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag hört är att topplocken skall ha fler kylkanaler på en marinmotor? Kylningen ser ju annorlunda ut än vad det gör på en bilmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kommer ett par gissningar,,kan b20,heta VP 130?B18 heter VP 115,men det beror väl på förgasare mm.det handlar ju om hästkrafterna,,dreven brukar ju heta AQ270,,OSV.många hävdar att det är en annan gjutlegering i blocken,med högre cromhalt?kan ej detta men man funderar ju,,,i mercedes serie kallar man dem för industriblock,o de har grövre godstjocklek,samt några hk.extra,,Hoogan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...