Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
nilsh

Bäst före-datum för Marin Olja?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Osäker på om Motorbåtssback är rätt kategori, hursomhelst så undrar jag hur länge Marin olja går att använda?

 

Använder dels denna olja för min 4-takt Yamaha 4 HK motor

8157D734-4819-4774-9D71-14A82F2A1211.thumb.jpeg.85c47f7194ea8456d0dc8021188958ae.jpeg

 

Använder även denna för min Yamaha 2-takt 30HK motor(Använder även Marin Bio TT)

E1006034-C6E5-4644-8898-26E5DD992F27.thumb.jpeg.cc1a4acef4c97e5699b3471b46822ba5.jpeg

 

Undrar bara hur länge dessa oljor står sig?

Förvarar dem under sommaren i stuvfack i bägge båtarna och på vintern i en oisolerad bod, har hört att motorolja(Även marin olja) ska hålla sig i runt 5 år, stämmer detta? Går oljan att använda i motorerna efter så många år?

”Livslängden” på oljan kanske också minskar endel då jag förvarar den oisolerat i kyla(Med temperaturskillnader)? Isåfall hur länge kan jag då använd den efter inköp?

 

//

Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hade faktiskt en diskussion om detta med min oljeleverantör i våras, jag förbrukar ett antal kbm smörjmedel per år och fick extrapris på ett antal äldre fat olja från deras lager. Enligt honom är den officiella livslängden 5 år, på oöppnade fat eller dunkar minst 10 år och väl återförslutna kärl däremellan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara inte blir allt för mycket fukt/kondens i dunken så borde det väl inte vara nåt problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en stängd dunk kommer det inte in någon fuktig luft som kan kondensera, så just kondens är nog inte ett problem. 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå, jag har fortfarande tvåtaktsolja och andra produkter som det står "Statoil" på.. Dock ingen från Koppartrans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lodka:

Hade faktiskt en diskussion om detta med min oljeleverantör i våras, jag förbrukar ett antal kbm smörjmedel per år och fick extrapris på ett antal äldre fat olja från deras lager. Enligt honom är den officiella livslängden 5 år, på oöppnade fat eller dunkar minst 10 år och väl återförslutna kärl däremellan. 

Tack för alla svar!

Ja jag hörde detdär om 5 år men tror du att det är så även om den förvaras i en osiolerad bod på vintern/hösten och i båten på sommaren? Tänker att temperaturskillnaden kan påverka den? 

 

//

Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Enligt min "oljeexpert" spelade tempskillnader mindre roll, det var täta kärl som var viktigt. Precis som med dieselolja är vatten/fuktigt luft det som påverkar kvalitén under lång förvaring.

Det här med bäst före datum på smörjolja måste man nog ta med en nypa salt, oljebolagen vill givetvis ha ryggen fri och sätter ett datum. Inom många verksamheter används riktigt gamla lager. Tex har jag i min närhet ett mycket stort kraftverk, där köptes enorma mängder smörjmedel på fat in på tidigt -70 tal. Denna smörjmedel användes tills nyligen då jag fick överta de sista faten. Rimligtvis borde expertisen där veta vad dom gjorde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-27 vid 20:01 skrev Lodka:

Enligt min "oljeexpert" spelade tempskillnader mindre roll, det var täta kärl som var viktigt. Precis som med dieselolja är vatten/fuktigt luft det som påverkar kvalitén under lång förvaring.

Det här med bäst före datum på smörjolja måste man nog ta med en nypa salt, oljebolagen vill givetvis ha ryggen fri och sätter ett datum. Inom många verksamheter används riktigt gamla lager. Tex har jag i min närhet ett mycket stort kraftverk, där köptes enorma mängder smörjmedel på fat in på tidigt -70 tal. Denna smörjmedel användes tills nyligen då jag fick överta de sista faten. Rimligtvis borde expertisen där veta vad dom gjorde.

Ännu en gång tack för svaret!

Kanske är en dum fråga men vet du om det syns på oljan om den har fukt i sig? Och brukar de förpackningarna/dunkarna man får dem i vara täta nog?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
27 minuter sedan skrev nilsh:

Ännu en gång tack för svaret!

Kanske är en dum fråga men vet du om det syns på oljan om den har fukt i sig? Och brukar de förpackningarnDeta/dunkarna man får dem i vara täta nog?

Det måste vara mycket vatten i oljan innan du ser det med blotta ögat, och har du haft korken på dina förpackningar så har du ingen anledning att oroa dig alls. Själv har jag alla förekommande oljor i lager och då i fat med fatpump som ej är lufttäta förvarade i oisolerad container. Funkat utmärkt de senaste 40 åren. Använd du din olja i godan ro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-05 vid 20:12 skrev Lodka:

Det måste vara mycket vatten i oljan innan du ser det med blotta ögat, och har du haft korken på dina förpackningar så har du ingen anledning att oroa dig alls. Själv har jag alla förekommande oljor i lager och då i fat med fatpump som ej är lufttäta förvarade i oisolerad container. Funkat utmärkt de senaste 40 åren. Använd du din olja i godan ro

Ok perfekt! Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en nästan full behållare blir det inte mycket kondens, så det blir knappast något vattenproblem i en oljebehållare som inte är nästan tom. En fyrtaktsmotor värmer oljan rejält, så en oljemängd som inte syns i oljan värms bort om man kör en längre strecka, så att motorn blir ordentligt varm.

 

Jag anser att olja kan användas i många år efter att den blivit inköpt ("många" är ett vitt begrepp, men i det här fallet minst tio).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Kronvik:

I en nästan full behållare blir det inte mycket kondens,

I en nästan tom behållare blir det inte heller mycket kondens.

 

Kondensen kommer ju från fukten i den instängda luften, och en rikrigt varm och extremt fuktig sommardag (tropikkänsla) kan luften som mest innehålla 30 ml vatten per kubikmeter. 

 

I en nästan tom 10 liters oljedunk kan alltså 0,3 ml vatten (1/3 kryddmått) tillföras till oljan under dessa rätt extrema förhållanden.

 

Faran med kondens är nog överdriven, eller vad säger ni som vet något om oljor.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-11 vid 10:53 skrev Mackey:

Faran med kondens är nog överdriven, eller vad säger ni som vet något om oljor.

Så litet kondens som det kan bli i oljan, i samband med att motorn ångar bort den i alla fall, så är det knappast nåt man behöver bekymra sig om.

Å andra sidan kan det ju vara svårt att hitta mer av den gamla oljan man har i hyllan, och det är ju inte rekommendabelt att blanda olika oljor, så de gamla får bli olja till oljekannan, gräsklipparen  och kanske rostskyddsbehandlingen  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kronvik:

Så litet kondens som det kan bli i oljan, i samband med att motorn ångar bort den i alla fall, så är det knappast nåt man behöver bekymra sig om.

Å andra sidan kan det ju vara svårt att hitta mer av den gamla oljan man har i hyllan, och det är ju inte rekommendabelt att blanda olika oljor, så de gamla får bli olja till oljekannan, gräsklipparen  och kanske rostskyddsbehandlingen  :)

Vad skulle "faran" vara att blanda oljor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-13 vid 00:34 skrev Caribic410:

Vad skulle "faran" vara att blanda oljor?

"faran" att blanda oljor är liten, jag har för mig att det finns regler för att olika motoroljor måste gå att blanda. Jag hade ju dock skrivit att det inte är rekommendabelt. Jag skulle inte göra ett oljebyte, och fylla i olja av olika sorter, för att jag inte har tillräckligt mycket av den ena, eller båda sorterna.

Det här är min personliga preferens.

 

Jag har hört om motorolja som skurit sig till en halvfast massa, då enda förklaringen tycks ha varit iblandning av olja som inte varit kompatibel. Detta hände för mycket länge sen, och är i mitt fall bara hörsägen. Sånt lämnar intryck i en ung själ, så jag undviker att blanda oljor.

Oljor av olika slag och märken har olika tillsatsämnen, som inte nödvändigtvis är planerade att blandas med andra tillsatsämnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol/kylarvätska kan bete sig så. Det är inte det du tänker på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har kommit ifrån ämnet.

Jag skulle utanvidare använda gammal olja, förutsatt att den ser klar och fin ut i burken/flaskan. Gäller både 4-takts- och 2-taktsolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Glykol/kylarvätska kan bete sig så. Det är inte det du tänker på?

Nej. Men jag var inte med, så jag kan inte uttala mig om vad orsaken skulle ha kunnat vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Kronvik:

"faran" att blanda oljor är liten, jag har för mig att det finns regler för att olika motoroljor måste gå att blanda. Jag hade ju dock skrivit att det inte är rekommendabelt. Jag skulle inte göra ett oljebyte, och fylla i olja av olika sorter, för att jag inte har tillräckligt mycket av den ena, eller båda sorterna.

Det här är min personliga preferens.

 

Jag har hört om motorolja som skurit sig till en halvfast massa, då enda förklaringen tycks ha varit iblandning av olja som inte varit kompatibel. Detta hände för mycket länge sen, och är i mitt fall bara hörsägen. Sånt lämnar intryck i en ung själ, så jag undviker att blanda oljor.

Oljor av olika slag och märken har olika tillsatsämnen, som inte nödvändigtvis är planerade att blandas med andra tillsatsämnen.

Den väldigt korta versionen.

Det är i stora drag tillsatser, sk additiv, som ger oljan dess moderna funktionalitet. Dom gör att dåliga egenskaper fastnar i oljefilter, att vatten kapslas in, ger viskocitetsindex, ger viss tryck och slitagetålighet mm. mm.

Det är åxå dessa tillsatser som kostar pengar. Därför tillsätter raffen minsta möjliga mängd för att klara den norm.oljan ska klara.

Mineralolja och syntetolja är samma sak. Mineralolja som är "kokad" crackad en eller fler gånger extra jallas syntet. Det man egentligen gör då är att man tar bort lite dåliga, ex koksande mm. egenskaper och kan så få en lite mindre förorenad olja som går att manipullera mer med med hjälp av samma additiv. Du kan få ett bredare viskocitetsindex, bredadare multigrade, högre temptålighet mm. Därför åxå en olja som kan hålla lite längre och bättre främst i extrema racingförhållanden..

I stora drag...

Sen kan man gräva ner sig i varje detalj....

Helsyntet... som fågelkött

Halvsyntet... som fågelpastej.. man blandar ihop en häst och en fågel

Mineral eller syntet med hyfsat rätt viskocitetsindex under någorlunda normal drift har ingen betydelse.

Om du blandar dessa kvittar.

Kolla beteckningar, finns några olika... feamförallt bilföretag har ju egna för att kunna tvinga på kunder "sin" olja..

Finns ofta bra översättningstabeller på dom olika raffens hemsidor.. OKq8 tex.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
10 timmar sedan skrev Kronvik:

"faran" att blanda oljor är liten, jag har för mig att det finns regler för att olika motoroljor måste gå att blanda. Jag hade ju dock skrivit att det inte är rekommendabelt. Jag skulle inte göra ett oljebyte, och fylla i olja av olika sorter, för att jag inte har tillräckligt mycket av den ena, eller båda sorterna.

Det här är min personliga preferens.

 

Jag har hört om motorolja som skurit sig till en halvfast massa, då enda förklaringen tycks ha varit iblandning av olja som inte varit kompatibel. Detta hände för mycket länge sen, och är i mitt fall bara hörsägen. Sånt lämnar intryck i en ung själ, så jag undviker att blanda oljor.

Oljor av olika slag och märken har olika tillsatsämnen, som inte nödvändigtvis är planerade att blandas med andra tillsatsämnen.

Det här är ett fenomen som kunde uppstå förr i tiden som äldre generationens motormekaniker kunnat berätta om. Det som hände var att förr kördes motorerna med singelgrad motorolja som på den tiden saknade den rengörande egenskapen. Sot och avlagringar samlade sig i motorn på alla ytor som oljan hade kontakt med. Sedan kom multigradeoljor med fina tvättande och inkapslande egenskaper, och när den hälldes i en gammal motor så löstes all skit upp i motorn i sådan mängd att oljan blev tjock och oljefilter stockades, med den påföljden att många motorer skar. Idag finns ingen anledning att oroa sig för sådant bortsett på vissa veteranfordon där detta kan förekomma än idag. Annars är blandning av oljor inget problem sålänge man blandar oljor av samma klass 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lodka:

Annars är blandning av oljor inget problem sålänge man blandar oljor av samma klass 

 

Jag fyllde i olja i bilen härom dagen. Till min förvåning fanns det inget kvar av den 15W-40 mineralolja jag har använt i den. Jag hittade en dunk semisyntet 10W-40, och hällde i behövlig mängd. Detta ser jag inte som något risktagande.

Däremot, om jag skall byta olja, så väntar jag tills jag har hunnit handla tillräcklig mängd olja, så att jag kan sätta i en och samma olja i motorn. Jag tycker det är dumsnålt att hälla i udda oljor i ett nytt oljebyte, men det är åter igen min åsikt, som kanske inte är vetenskapligt förankrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Kronvik:

 

Jag fyllde i olja i bilen härom dagen. Till min förvåning fanns det inget kvar av den 15W-40 mineralolja jag har använt i den. Jag hittade en dunk semisyntet 10W-40, och hällde i behövlig mängd. Detta ser jag inte som något risktagande.

Däremot, om jag skall byta olja, så väntar jag tills jag har hunnit handla tillräcklig mängd olja, så att jag kan sätta i en och samma olja i motorn. Jag tycker det är dumsnålt att hälla i udda oljor i ett nytt oljebyte, men det är åter igen min åsikt, som kanske inte är vetenskapligt förankrad.

Om du tar hälften 10-40 och hälften 15-40.. så får du ett viskocitetsindex nära 12-13-- 40

Vilket betyder att oljan när den är kall... är lika tunn som en singlegrade 12-13 men fortfarande lika trögflytande i varmt tillstånd... som en singlegrade 40..

Om hälften råkar vara syntet och hälften "mineral" inom citat eftersom båda i grund är samma... så har du en sk semisyntet.. fast förmodligen större del syntetolja än i det som säljs som delsyntet, halvsyntet eller semisyntet-olja.

Fortfarande de sk additiven som gör stor del av jobbet... eller ser till att oljan får göra det den ska... förhindra kontakt mellan de material som gnids mot varandra. Om det inträffar så "skär det ihop" eller limmas, smälter samman... man får tillräcklig närhet mellan msterial så att dom kan bindas ihop.. 5Å eller närmare.. 1/5 nanometer eller närmare. Det är dom viskohydrodynamiska egenskaperna i olja som fixar det..

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...