L0fstr0M 0 Postad 26 Juli , 2018 (redigerade) Hej! Ligger precis i inloppet att köpa min första större båt. Har ni hittat en intressant båt. Har lite funderingar kring motorerna. Vill först skriva att jag är ganska nollställd när det kommer till Volvo Penta (2 x 124 hk/92 kW, diesel i denna båt). Ägaren har haft båten sedan 2006 utan några problem med motorerna. Den är servad varje år. Det jag undrar om är gångtimmarna. Den har enligt säljaren gått 1350 timmar och enligt honom är det ganska lite för en dieselmotor. Även andra har instämt. (Om den är skött givetvis) Båten och motorerna är från -77. Det jag vet är att den gått i Vättern sedan 2006. Vad har ni kunniga för tankar? Hur länge kan en välskött dieselmotor gå vid bra förutsättningar? Har dessutom en fråga om vinterförvaring. Har en plats för förvaring klar nu ,men den är utomhus. Är det prompt nej på det? Står sig en konserverad motor i vårat vinterklimat bra? Vill gärna ha så mycket feedback som möjligt! Lär mig. Mvh Erik Redigerad 26 Juli , 2018 av L0fstr0M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petter10 13 Postad 12 Augusti , 2018 Att förvara båt utomhus är inga som helst problem, var noga vid konserveringen av motor. Har haft båtar med både MD21 och TMD40 utomhus och ingen har tagit skada! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 12 Augusti , 2018 Jag kör själv med Volvo Penta TMD 40 från 1979. Motorn går väldigt fint, och låter som om den kunde ha många år kvar av sin livslängd. Jag tycker nog att 1350 timmar låter litet, så det kan nog bra hända att motorerna håller länge ännu. Det är ju av stor betydelse hur motorerna bilvit vårdade under tidens lopp. Startar, går, och låter motorerna bra, så kan det nog vara ett vettigt köp. Dubbla motorer ger ju en viss extra trygghet också. Däremot ett stort hål i plånboken om de behöver förnyas Det finns ju alltid flera sidor att se på saken ifrån. Jag förvarar båten utomhus. Det kräver att man gör en noggrann höstservice, och tömmer ut allt vatten som kan frysa och så vidare, men det går nog bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser