Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Felixs

Mericruiser 3.0 startar inte

Rekommendera Poster

Hej, jag har en mericruiser 3.0 från 04

igår när vi va ute med båten så gick den först hur bra som helst och startade lätt.

men när vi skulle åka hemåt så starta inte båten, den går runt på startmotorn o de låter som att den nästan ska gå igång.

Vad kan det vara för fel? Det luktar lite bensin när ja håller på o nöter med tändningen. Kan den ha blivit sur?

det är min första båt o ja kan inte så

mycket om motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde du startförsöket utan att röra handgasen? (Som man "ska".)

Om man gör som vid kallstart (pumpa med gasen och sedan starta) så får motorn för mycket bensin. 

Om min motor är halvvarm så är den lite lurig. Då brukar jag först försöka utan någon handgas och om motorn inte tänder så ger jag gas medan startmotorn går. Då hoppar den alltid igång.

Man ska veta att choken stänger när man ger handgas med stillastående motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag rörde inte gashandtaget när jag starta ja vred bara nyckeln. Jag ska åka till båten imorgon igen o prova ifall den hopppar igång nu när den har fått stå en liten stund ifall det va så att den blev sur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag när ja åkte till båten så startade den direkt, vad kan det bero på? Känns sådär att åka ut till nån ö ifall den inte startar när man ska hem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör som jag tipsade om. Om den halvvarma motorn inte hoppar igång inom 5-10 sekunder så drar du långsamt upp handgasen mot max. Då kommer den troligen att starta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...