daniblixt 0 Postad 24 Juli , 2018 Hej Någon som vet vad det kan vara för fel, har bytt termostat och cirkulationspump. Kyl slangen blir stenhård direkt när motorn startar, är det täppt någonstans ? tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniblixt 0 Postad 24 Juli , 2018 glömde skriva vad det är för motor, Penta 4,3 GXI-F. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 Tror det beror på att termostaten inte öppnat och förbipassagen kan vara igentäppt. Prova att köra utan termostat. Blir resultatet detsamma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniblixt 0 Postad 24 Juli , 2018 Tack, ska prova detta. Men om termostaten är ny borde den inte öppna då? Om det blir bättre utan termostat, vad gör man då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 (redigerade) Jo men termostaten har två jobb att göra: Låta motorn bli varm så fort som möjligt och sedan hålla den vid avsedd temperatur.När du startar (den kalla) motorn är termostaten stängd för att motorn ska uppnå arbetstemperatur så fort som möjligt. En liten del av kylvattnet passerar då förbi termostaten. Om den kanalen är igensatt så blir det stopp. Dessutom behöver du inte köpa en ny termostat innan du testat den ursprungliga. Kontrollera vid vilken temperatur termostaten ska öppna. Värm upp vatten i en kastrull. Lägg i termostaten. Mät temperaturen med en termometer. Om termostaten öppnar vid (ungefärlig) avsedd temperatur är den ok. Redigerad 24 Juli , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniblixt 0 Postad 24 Juli , 2018 Tack, ska prova . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniblixt 0 Postad 24 Juli , 2018 Hittade nog felet, delar från impellern satt fast i en kanal. Återstår bara att kolla om det är från den nya impellern eller från fjolårets! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 Eftersom du har ett så bra vattentryck från pumpen är det inget fel på nuvarande impeller kan man tycka. Ändå fungerade det ok förra året? När började felet uppträda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniblixt 0 Postad 24 Juli , 2018 Körde knappt 10 tim. i fjol, Upptäckte i år att cirkulationspumpen började att läcka lite, efter ca: 3 timmars körning lossade slangen mellan cirkulationspumpen och termostathuset 2 ggr sedan sprack den. Då bytte jag slang, termostat och cirkulationspump. Men jag kollade aldrig i termostathusets kanaler. Sedan sprack den igen efter 2-3 timmars körning. Och nu hittade jag det här, så hoppas att detta var felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser