Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
BorisP

Kylning till servo?

Rekommendera Poster

Hej. 

 

I ett tidigare inlägg berätta ja om vatten i servo oljan. Har nu hittat problemet, är olje kylet som tar in vatten. Bara ett enkelt rör på sjövatten slangen med en liten växlare i för servo oljan att passera. Någon som kan eller vet hur viktigt det är med denna lilla kylning? Då detta rör kostar runt 4000kr. Tänkte koppla bort det. Vad händer när oljan blir för varm? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry 😞 till styrningen 🙂

Kanske kan ha ett löst olje kyl på sidan om som är separat från vatten. Men blir varm i motor rummet så frågan är hur mycket det hjälper? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkert någon servo/oljeexpert här som kan tala om vad som gäller.

Själv är jag absolut ingen specialist på området men behöver oljan till styrservot kylas? Menar du att den blir så uppvärmd i motorrummet? Hur varmt blir det där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under normala väderförhållanden där ingen direkt aktiv körning erfordras så behövs inte kylningen. Däremot om man behöver styra emot mycket pga vågor o vind så blir servo oljan väldigt varm. Det är i dessa lägen som den "lilla" växlaren behövs. Servo oljan eller automatolja isig tål höga temperaturer men kanske inte delarna den cirkulerar i.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Gelis:

Under normala väderförhållanden där ingen direkt aktiv körning erfordras så behövs inte kylningen. Däremot om man behöver styra emot mycket pga vågor o vind så blir servo oljan väldigt varm. Det är i dessa lägen som den "lilla" växlaren behövs. Servo oljan eller automatolja isig tål höga temperaturer men kanske inte delarna den cirkulerar i.

 

Och det tackar jag för 🙂 men skulle ett litet kyl på sidan om göra någon nytta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

martec.se har oljekylare för 2200:-

Oljekylare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Gelis:

Under normala väderförhållanden där ingen direkt aktiv körning erfordras så behövs inte kylningen. Däremot om man behöver styra emot mycket pga vågor o vind så blir servo oljan väldigt varm. Det är i dessa lägen som den "lilla" växlaren behövs. Servo oljan eller automatolja isig tål höga temperaturer men kanske inte delarna den cirkulerar i.

 

Du som är inne på området kansle kan besvara en enkel fråga? Om man nu får vatten i servo oljan hur illa blir styrningen då? Upplever min som ingen servo alls beror det på vatten i oljan? Man tycker att de ska hjälpa till något???? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rollen:

martec.se har oljekylare för 2200:-

Oljekylare.jpg

Tack för hjälp.. Men hittat något billigare 🙂 men kommer nog bygga mig förbi vatten kylning då ja inte vill ha framtida problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten i servooljan gör nog inte att det till en början blir dålig servoverkan, men styrcylindern och pumpens inre delar gillar inte vatten vilket då gör att funktionen blir sämre eller rent av uteblir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En orsak är nog att vatten kokar när det utsätts för tryck och smörjegenskaperna är väl inget att hurra för :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan faktiskt vara bra med kylning på servooljan. Jag har en bil som styrningen ville "kärva" på, om man svängde snabbt fram och tillbaka. En servooljekylare från en BMW gjorde susen, och det var bara ett rör som var krökt 180 grader och  gick igenom en rad kylarflänsar. Funkar troligen inte så bra i ett slutet motorrum...

Min mening: Oljekylaren behövs nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kronvik:

Det kan faktiskt vara bra med kylning på servooljan. Jag har en bil som styrningen ville "kärva" på, om man svängde snabbt fram och tillbaka. En servooljekylare från en BMW gjorde susen, och det var bara ett rör som var krökt 180 grader och  gick igenom en rad kylarflänsar. Funkar troligen inte så bra i ett slutet motorrum...

Min mening: Oljekylaren behövs nog.

Misstänker att ja kommer behöva något sådant i alla fall till slut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Gelis:

Vatten i servooljan gör nog inte att det till en början blir dålig servoverkan, men styrcylindern och pumpens inre delar gillar inte vatten vilket då gör att funktionen blir sämre eller rent av uteblir.

Hmmm.. För oljan va bra innan ja upptäckte vatten i. Men va ändå så trög o styra att båda händer behövdes och ordentligt med muskel kraft. Oljan va varm efter ett tag så misstänker att den har passerat pumpen och då även att denna fungerar?? Trott de va oljan som varit problemet. 😞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Gelis:

En orsak är nog att vatten kokar när det utsätts för tryck och smörjegenskaperna är väl inget att hurra för :)

Vatten kokar vid vakuum, inte vid tryck, jämför med tryckkokare.
Smörjegenskaperna håller jag med om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt, kanske uttryckte mig lite oklart. Vad jag menar är att vatten under tryck blir överhättat dvs långt över 100° när sedan trycket släpper så blir det i princip en explosion. Vid närmare eftertanke så är det kanske inte dessa fenomen som uppstår i en liten servopump plus cylinder.:o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Baxlaget:

Varför använder man inte servo med vatten?

Bl.a. låg kokpunkt innan risk för gasbildning, inga smörjande egenskaper och kan orsaka korrosion.

 

Kokpunkten kanske inte är så viktig i styrservo på en båt, men desto viktigare i bromssystem på en bil. Ingen smörjande effekt har däremot ödesdiger inverkan på t ex rattpumpens kolvmekanism.

 

Edit: Varför ser jag inte alla inlägg när jag går in första gången i tråden ?  Nu har jag svarat i flera trådar bara för att se när sidan laddas om efter mitt svar att det redan fanns 3-4 senare inlägg med ungefär samma svar. Får rensa cachen eller nå't....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidiga hydraulsystem använde vatten, namnet kommer från grekiskans hydor som betyder just vatten.Men man övergick senare till olja främst pga korrosionsriskerna, smörjning och frysrisk.

Risken för gasbildning är nog inte så stor, vatten under tryck kräver hög temperatur för att koka, vad 60bar kokar vatten vid över 400°C. Någon risk för explosion när man släpper av trycket låter udda.

 

Inget hydraulsystem har 100% verkningsgrad därför bildas det värme som behöver kylas bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer vi långt ut i off topic B), men öppna en kokande bilkylare så far vattnet ut med en jäkla explosionsliknade kaskad, men det tror jag alla vet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gelis:

Nu kommer vi långt ut i off topic B), men öppna en kokande bilkylare så far vattnet ut med en jäkla explosionsliknade kaskad, men det tror jag alla vet.

Ja därför att det bildats ånga som byggt upp tryck.

Öppna en ventil på en ångpanna i dess vattendel så händer inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

Ja därför att det bildats ånga som byggt upp tryck.

Öppna en ventil på en ångpanna i dess vattendel så händer inget.

Jag håller inte med.

Då man öppnar kylarlocket, sjunker trycket, och det i sin tur medför att kokpunkten på kylarvätskan plötsligt sjunker. Då all kylarvätska plötsligt är rejält över kokpunkten, kan det hända att all kylarvätska försvinner med nästan explosionsartad kraft. Det hände mig en gång för 30 år sen. Klämmer sedan dess på en slang för att bedöma trycket innan jag öppnar kylarlocket :)

 

Sen är det samma tryck i en ångpannas vattenfyllda del, som upptill, det kommer man inte ifrån.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Kronvik:

Då man öppnar kylarlocket, sjunker trycket, och det i sin tur medför att kokpunkten på kylarvätskan plötsligt sjunker. Då all kylarvätska plötsligt är rejält över kokpunkten, kan det hända att all kylarvätska försvinner med nästan explosionsartad kraft.

Visst är det så. Men ofta har man fått en "ångkudde" som hjälper till att blåsa ut vattnet på ett i det närmaste explosionsartat sätt.

Är systemet helt fyllt med vatten så blir förloppet inte så dramatiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...