Cam72 64 Postad 24 Juli , 2018 Hej sitter och funderar lite på hur bränslemängden sköts till min Kad42, den har ju varvtalsstyrd kompressor som jag funderar på att montera en brytare för att styra bort under vissa körförhållanden men vad händer med det extra bränsle som jag antar ska in då kompressorn är aktiverad? Är bränslemängden vacuum styrd? tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 24 Juli , 2018 Mängden bränsle regleras med gaspådraget på en diesel. Vissa insprutningspumpar har rökbegränsare som är styrda av laddtrycket. Osäker på om du har en sån. Det som kan hända om du kopplar bort kompressor är att den ryker svart vid gaspådrag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 24 Juli , 2018 Det var min första tanke men sen tänkte jag eftersom kompressorn kan jobba i lite olika varvtalsområden beroende om kickdownen är inkopplad eller ej borde det vara något annat som styr mängden, eller? hur gör de som kopplar bort kompressorn med bränslet mån tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjanne 4 Postad 24 Juli , 2018 53 minuter sedan skrev Cam72: Det var min första tanke men sen tänkte jag eftersom kompressorn kan jobba i lite olika varvtalsområden beroende om kickdownen är inkopplad eller ej borde det vara något annat som styr mängden, eller? hur gör de som kopplar bort kompressorn med bränslet mån tro? Det som i folkmun kallas för rökbegränsare är i själva verket en vakumventil som skjuter på mer bränsle vid övertryck, oavsett kompressor eller turbo sätt in en brytare på en av trådarna till magnetkopplingen , då aktiveras inte kompressorn. så har vi gjort på kad42,43 blir då i princip samma effektkurva som ad41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 24 Juli , 2018 1 timme sedan skrev flipperjanne: Det som i folkmun kallas för rökbegränsare är i själva verket en vakumventil som skjuter på mer bränsle vid övertryck, oavsett kompressor eller turbo sätt in en brytare på en av trådarna till magnetkopplingen , då aktiveras inte kompressorn. så har vi gjort på kad42,43 blir då i princip samma effektkurva som ad41 Hej ja det går 2 trådar med en liten fyrkantig plastbit på till magnetkopplingen på kompressorn, är det bara att ta vilken som helst av de 2 trådarna och skarva in en brytare? Och jag behöver inte göra något med bränslet eller annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjanne 4 Postad 24 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Cam72: Hej ja det går 2 trådar med en liten fyrkantig plastbit på till magnetkopplingen på kompressorn, är det bara att ta vilken som helst av de 2 trådarna och skarva in en brytare? Och jag behöver inte göra något med bränslet eller annat? Exakt bränslet finns där oavsett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser