Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Cam72

Bränsle och kompressor kad42

Rekommendera Poster

Hej

 

sitter och funderar lite på hur bränslemängden sköts till min Kad42, den har ju varvtalsstyrd kompressor som jag funderar på att montera en brytare för att styra bort under vissa körförhållanden men vad händer med det extra bränsle som jag antar ska in då kompressorn är aktiverad? 

 

Är bränslemängden vacuum styrd?

 

tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mängden bränsle regleras med gaspådraget på en diesel. Vissa insprutningspumpar har rökbegränsare som är styrda av laddtrycket. Osäker på om du har en sån. Det som kan hända om du kopplar bort kompressor är att den ryker svart vid gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var min första tanke men sen tänkte jag eftersom kompressorn kan jobba i lite olika varvtalsområden beroende om kickdownen är inkopplad eller ej borde det vara något annat som styr mängden, eller?

 

hur gör de som kopplar bort kompressorn med bränslet mån tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Cam72:

Det var min första tanke men sen tänkte jag eftersom kompressorn kan jobba i lite olika varvtalsområden beroende om kickdownen är inkopplad eller ej borde det vara något annat som styr mängden, eller?

 

hur gör de som kopplar bort kompressorn med bränslet mån tro?

Det som i folkmun kallas för rökbegränsare är i själva verket en vakumventil som skjuter på mer bränsle vid övertryck, oavsett kompressor eller turbo

 

sätt in en brytare på en av trådarna till magnetkopplingen , då aktiveras inte kompressorn.

så har vi gjort på  kad42,43

blir då i princip samma effektkurva som ad41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev flipperjanne:

Det som i folkmun kallas för rökbegränsare är i själva verket en vakumventil som skjuter på mer bränsle vid övertryck, oavsett kompressor eller turbo

 

sätt in en brytare på en av trådarna till magnetkopplingen , då aktiveras inte kompressorn.

så har vi gjort på  kad42,43

blir då i princip samma effektkurva som ad41

Hej

 

ja det går 2 trådar med en liten fyrkantig plastbit på till magnetkopplingen på kompressorn, är det bara att ta vilken som helst av de 2 trådarna och skarva in en brytare? Och jag behöver inte göra något med bränslet eller annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cam72:

Hej

 

ja det går 2 trådar med en liten fyrkantig plastbit på till magnetkopplingen på kompressorn, är det bara att ta vilken som helst av de 2 trådarna och skarva in en brytare? Och jag behöver inte göra något med bränslet eller annat?

Exakt

bränslet finns där oavsett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...