kvasi 0 Postad 24 Juli , 2018 Jag har problem med en 2-taktare Mercury 70 hk från 1987 som jag skulle behöver hjälp med! Motorn startar utan problem på två cylindrar - men när den tredje (av tre) kopplas in så tänder den inte på någon av cylindrarna. Det tycks bli kortslutning eller liknande i hela tändsystemet. Jag har testat att skifta om och kunnat konstatera att alla tre tändspolar är OK. Problemet bör alltså vara i CDI-boxen eller tidigare - men VAD?? Mina kunskaper brister helt här - vad och hur ska jag fortsätta felsöka?? Tacksam för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 24 Juli , 2018 - spelar det någon roll vilket tändstift som är det tredje du kopplar in? - har du bytt tändstift? - är ditt batteri ok? Kassa batteri kan ge märkliga effekter. Det kan ju vara CDI boxen trots allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kvasi 0 Postad 24 Juli , 2018 Tack, Ziggemannen. - Alla tändstift nya och fungerar - Batteriet är OK Det bör vara något innan stift och spole, dvs CDI-box eller tidigare. Något annat än den ganska kostsamma CDI-boxen jag kan kolla?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 24 Juli , 2018 1. Börja med att testa att koppla bort svart/gul stoppledning vid CDI:n. Kolla om felet kvarstår. 2. Om du har elschema så skifta två triggers på ingången till CDI:en och samtidigt utgångarna till tändspolarna till motsvarande cylindrar. Effekten blir att du skiftar kanaler i CDI:n. Om felet flyttar sig så är det CDI:n som skall bytas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kvasi 0 Postad 24 Juli , 2018 Kanon! Jag testade som du föreslog, Guestsson, och kunde fastslå att CDI-boxen var trasig. Lyckades sedan få tag i en beggad på närliggande varv. Nu funkar motorn perfekt (och jag har lärt mig en massa 🙂 )! Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser