Garpen61 12 Postad 23 Juli , 2018 (redigerade) Hur varm kan en sjövattenkyld motor bli innan det är ett problem? Om man ska mäta med IR mätare, ska man mäta på limpan eller knät? Redigerad 23 Juli , 2018 av Garpen61 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 Juli , 2018 (redigerade) Mätning bör ske på och runt termostathuset. Knäna ska gå att ta på utan att bränna sig Risk för motorskador är som en bil dvs runt 100° i längre perioder. Sedan så kan det byggas upp mineral kristaller i kylkanalerna vid temperaturer över 70°, men det sker inte över en natt, beror också på hur salt vattnet är. Av den anledningen går alltid en sjövattenkyld maskin kallare än en färskvattenkyld. Redigerad 24 Juli , 2018 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 25 Juli , 2018 Knäna är kalla, så det är nog lugnt för stunden, Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Garpen61: Knäna är kalla, så det är nog lugnt för stunden, Tack! Inte säkert att det är ok, du bör kolla tempen på termostathuset om du är osäker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 25 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Gelis: Inte säkert att det är ok, du bör kolla tempen på termostathuset om du är osäker Ok, då ska jag köpa en, räcker det med en biltemavariant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 Juli , 2018 10 minuter sedan skrev Garpen61: Ok, då ska jag köpa en, räcker det med en biltemavariant? Yes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 27 Juli , 2018 Så, nu har jag testat med en ir mätare och det högsta jag lyckades mäta var 70,8 grader på termostathuset. Den var rejält varmkörd innan.. känns bra, dessutom sitter det risers på viljet jag borde haft på min förra... Nu är det bara att underhålla maskineriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser