fredrikWF 0 Postad 23 Juli , 2018 Hej. Fick ett litet haveri på generatorn sist vi var ute med båten. Laddningen sjönk ner till 11volt. Gick sakta mot hamn. Trailade upp båten å drog hem den för felsökning. Mätte på generatorn, 11 volt. Hmm måste vara laddningsregulatorn tänkte jag. Åkte till en Mercury återförsäljare. Dom beställde en ny. Inga problem. Monterade idag en ny generator med tillhörande laddningsregulator. Gött tänkte jag. Men nu till mitt problem. Generator blir tok varm. Laddar 13,8volt. Troligen något annat som har eldat upp mina förra generator. Tips på ideer mottages vänligen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 23 Juli , 2018 (redigerade) Vad är problemet, annat än att den blir varm? Vet du att den blir för varm? 13,8 V är ju en perfekt siffra, inte ett dugg för mycket. Redigerad 23 Juli , 2018 av ralle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 23 Juli , 2018 Kanske lite lågt. Upp till 14.4V kan de ladda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 23 Juli , 2018 kör du med dåligt batteri?,börjar batteriet ge sig får generatorn jobba för hårt . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikWF 0 Postad 23 Juli , 2018 (redigerade) Generatorn blir verkligen tok varm. Provade med ett nytt batteri. Men det hjälper inte. Kopplade upp motorn mot datorn, men inga felkoder. Gissar på värmen tog död på min gamla generator. Har kollat alla kontakter samt säkringshållare. Allt ser bra ut. Ska se hur många amp den ger imorgon. Blir inte klok. Vill bara ut å köra båt i det fina vädret ☹️ Redigerad 23 Juli , 2018 av fredrikWF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 Ett sätt att testa är att montera ett fulladdat batteri, dvs ett batteri som med batteriladdaren inkopplad får spänningen 14.4 volt. I båten ska batteriet ganska snabbt nå upp till samma spänning när motorn laddar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 24 Juli , 2018 Det är ju helt beroende på hur mycket laddningsregulatorn matar på med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 (redigerade) Nja, en korrekt regulator ska begränsa spänningen till max/min 14.4 volt. Om den matar på mer eller mindre är den felaktig. Redigerad 24 Juli , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 24 Juli , 2018 Det jag menar är, att det finns laddningsregulatorer på både 13,8 14 14,4 14,7 osv osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikWF 0 Postad 24 Juli , 2018 Har provat med ett nytt batteri. Allt ser bra ut i smart Craft:en. Inga felkoder vid kontroll med dator. Men Generator blir som sagt tok varm. Finns det någon styrsignal för övervakning av laddningen? Känns som att Generatorn laddar för mycket. Alltså för mycket ström. Inte spänning. Fanns ingen amp-tång att kolla med. Är det ett relä som övervakar laddningen? Finns inte mycket info på nätet direkt. Nu står båten hos en Mercury handlare. Men dom verkar inte vete hur vi skall gå vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 Du svarade inte på frågan: Har du 14.4 volt över det nya batteriet när motorn går? Är spänningen lägre är det något som drar mycket ström och belastar generatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikWF 0 Postad 24 Juli , 2018 Ahh. Sorry. Vid körning av motor med extra laddning ligger laddningen på 14.2volt Men Generator är lika varm ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 1. Extra laddning? Vad innebär det? 2. Hur fort blir generatorn varm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikWF 0 Postad 24 Juli , 2018 Körning med motor, samt extra laddning med en Ctec laddare på batteriet. Generator blir tok varm nästan direkt. Jag väljer att stänga av motorn efter 1min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 Låter allt normalt? Annars skulle jag gissa att solenoiden till startmotorn inte släpper så generatorn måste ge ström till startmotorn också. Allt detta är enkelt att mäta sig till när man har tillgång till båtmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikWF 0 Postad 24 Juli , 2018 Ska kolla detta imorgon. Jo, annars låter allt som det ska. Kan tycka att båt Meckan borde kollat detta. Men jag tycker att dom verkar vara lite kassa på felsökning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 Håller med dig att en båtverkstad ska kunna detta på sina fem fingrar (eller hur många de nu har). För dem ska det vara lika självklart som att addera 1+1. Byt serviceverkstad. De kommer att lägga ner en massa tid som du får betala helt i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 24 Juli , 2018 Det finns några små feltänk i tråden, spänning som man mäter i volt och ström som man mäter i ampere följs alltid åt. Minskar det ena ökar det andra och vice versa. Fulladdade batterier tar inte emot speciellt mycket ström. Vid 14,4 volt börjar iallafall gammaldags bly/syra-batterier gasa, inte så bra. Om generatorn är frisk blir den varm när den levererar ström, men den skall inte bli varmare än att du kan ta i den utan att få brännskador. Som Baxlaget misstänker är det någonting som drar en hel del ström, och det är lätt att misstänka att startmotorn ligger på, det är rätt så obra, så kolla det! Men du kan ju ha en liten fin kortis någonstans också, sådana kan resultera i kabelbrand, bränder har vi alldeles för många av i landet just nu, så se till att få felet åtgärdat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 En sak du själv kan kolla: 1. Ta bort alla extra laddare 2. Mät spänningen över batteriet utan att motorn är igång och tändningen avslagen, vad visar voltmetern? 3. Med voltmetern fortfarande ansluten, slå på tändningen UTAN att starta motorn. Vad visar voltmetern nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 24 Juli , 2018 (redigerade) En sak till, din motor och generator finns det bara en typ av laddningsregulator. Den fungerar i princip så att den känner av laddningsspänningen och strömmen till ditt batteri, och styr generatorn så att den ger någorlunda optimal ström och spänning till batteri och elsystem. Alltså en flexibel pryl som ger olika ström och spänning inom vissa gränser. Redigerad 24 Juli , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 Skillnaden mellan tändningen frånslagen och tillslagen ska inte vara mer än 0.1 volt för ett friskt batteri som orkar starta motorn. Vad får du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikWF 0 Postad 24 Juli , 2018 Ska kolla imorgon. Återkommer i frågan. Somsagt, så står båten ej hemma nu. Men är bra sugen på att skita i stället där jag lämnade in båten. Bara surt å pynta för felsökning som inte ger ngt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikWF 0 Postad 7 Augusti , 2018 Hej igen. Problemet är nu löst. Efter att Generator med till hörande regulator bytandes, så provkörde vi med ett annat batteri. Det visade sig att Mercury F150 kräver mkt höga CCA-värde på startbatteriet. I detta fallet minst 900A. // Fredrik W. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 7 Augusti , 2018 Låter otroligt då Mercury inte utvecklar egna generatorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 7 Augusti , 2018 Vid felsökning ändrar man på en (1) parameter i taget. I detta fall har du bytt ut tre komponenter på en gång. Att det skulle vara fel på batteriet stämmer inte eftersom ett kraftigare batteri som du nu har belastar generatorn mer. Felet låg då i generatorn eller regulatorn. Bra att det fungerar dock! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser