Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
fredrikWF

Mercury F150 -12 Generatorn laddar för mycket

Rekommendera Poster

Hej.

 

Fick ett litet haveri på generatorn sist vi var ute med båten. 

Laddningen sjönk ner till 11volt. Gick sakta mot hamn. Trailade upp båten å drog hem den för felsökning. Mätte på generatorn, 11 volt.

Hmm måste vara laddningsregulatorn tänkte jag. Åkte till en Mercury återförsäljare. Dom beställde en ny. Inga problem. Monterade idag en ny generator med tillhörande laddningsregulator. Gött tänkte jag. Men nu till mitt problem. Generator blir tok varm. Laddar 13,8volt. Troligen något annat som har eldat upp mina förra generator.

 

Tips på ideer mottages vänligen!

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är problemet, annat än att den blir varm? Vet du att den blir för varm?

 

13,8 V är ju en perfekt siffra, inte ett dugg för mycket.

Redigerad av ralle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite lågt. Upp till 14.4V kan de ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör du med dåligt batteri?,börjar batteriet ge sig får generatorn jobba för hårt .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Generatorn blir verkligen tok varm. Provade med ett nytt batteri. Men det hjälper inte.

Kopplade upp motorn mot datorn, men inga felkoder.

Gissar på värmen tog död på min gamla generator. Har kollat alla kontakter samt säkringshållare. Allt ser bra ut.

Ska se hur många amp den ger imorgon. 

 

Blir inte klok. Vill bara ut å köra båt i det fina vädret ☹️

Redigerad av fredrikWF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att testa är att montera ett fulladdat batteri, dvs ett batteri som med batteriladdaren inkopplad får spänningen 14.4 volt. I båten ska batteriet ganska snabbt nå upp till samma spänning när motorn laddar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt beroende på hur mycket laddningsregulatorn matar på med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nja, en korrekt regulator ska begränsa spänningen till max/min 14.4 volt. Om den matar på mer eller mindre är den felaktig.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är, att det finns laddningsregulatorer på både 13,8 14 14,4 14,7 osv osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat med ett nytt batteri. Allt ser bra ut i smart Craft:en. Inga felkoder vid kontroll med dator. Men Generator blir som sagt tok varm. Finns det någon styrsignal för övervakning av laddningen? Känns som att Generatorn laddar för mycket. Alltså för mycket ström. Inte spänning. Fanns ingen amp-tång att kolla med. Är det ett relä som övervakar laddningen? Finns inte mycket info på nätet direkt. 

Nu står båten hos en Mercury handlare. Men dom verkar inte vete hur vi skall gå vidare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du svarade inte på frågan:
Har du 14.4 volt över det nya batteriet när motorn går?

 

Är spänningen lägre är det något som drar mycket ström och belastar generatorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh. Sorry.

Vid körning av motor med extra laddning ligger laddningen på 14.2volt

Men Generator är lika varm ändå

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Extra laddning? Vad innebär det?

2. Hur fort blir generatorn varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körning med motor, samt extra laddning med en Ctec laddare på batteriet.

Generator blir tok varm nästan direkt. Jag väljer att stänga av motorn efter 1min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter allt normalt? Annars skulle jag gissa att solenoiden till startmotorn inte släpper så generatorn måste ge ström till startmotorn också. Allt detta är enkelt att mäta sig till när man har tillgång till båtmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla detta imorgon. 

Jo, annars låter allt som det ska.

Kan tycka att båt Meckan borde kollat detta.

Men jag tycker att dom verkar vara lite kassa på felsökning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig att en båtverkstad ska kunna detta på sina fem fingrar (eller hur många de nu har).
För dem ska det vara lika självklart som att addera 1+1.
Byt serviceverkstad. De kommer att lägga ner en massa tid som du får betala helt i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns några små feltänk i tråden, spänning som man mäter i volt och ström som man mäter i ampere följs alltid åt. Minskar det ena ökar det andra och vice versa.

Fulladdade batterier tar inte emot speciellt mycket ström.

Vid 14,4 volt börjar iallafall gammaldags bly/syra-batterier gasa, inte så bra.

Om generatorn är frisk blir den varm när den levererar ström, men den skall inte bli varmare än att du kan ta i den utan att få brännskador.  Som Baxlaget misstänker är det någonting som drar en hel del ström, och det är lätt att misstänka att startmotorn ligger på, det är rätt så obra, så kolla det!

Men du kan ju ha en liten fin kortis någonstans också, sådana kan resultera i kabelbrand, bränder har vi alldeles för många av i landet just nu, så se till att få felet åtgärdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak du själv kan kolla:

1. Ta bort alla extra laddare

2. Mät spänningen över batteriet utan att motorn är igång och tändningen avslagen, vad visar voltmetern?

3. Med voltmetern fortfarande ansluten, slå på tändningen UTAN att starta motorn. Vad visar voltmetern nu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En sak till, din motor och generator finns det bara en typ av laddningsregulator.

Den fungerar i princip så att den känner av laddningsspänningen och strömmen till ditt batteri, och styr generatorn så att den ger någorlunda optimal ström och spänning till batteri och elsystem. 

Alltså en flexibel pryl som ger olika ström och spänning inom vissa gränser.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan tändningen frånslagen och tillslagen ska inte vara mer än 0.1 volt för ett friskt batteri som orkar starta motorn. Vad får du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla imorgon. Återkommer i frågan.

Somsagt, så står båten ej hemma nu. Men är bra sugen på att skita i stället där jag lämnade in båten. Bara surt å pynta för felsökning som inte ger ngt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Problemet är nu löst.

Efter att Generator med till hörande regulator bytandes, så provkörde vi med ett annat batteri.

Det visade sig att  Mercury F150 kräver mkt höga CCA-värde på startbatteriet. I detta fallet minst 900A. 

 

 // Fredrik W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter otroligt då Mercury inte utvecklar egna generatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid felsökning ändrar man på en (1) parameter i taget. I detta fall har du bytt ut tre komponenter på en gång. Att det skulle vara fel på batteriet stämmer inte eftersom ett kraftigare batteri som du nu har belastar generatorn mer. Felet låg då i generatorn eller regulatorn.

 

Bra att det fungerar dock!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...