Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Rubank

Ekolod och temp?

Rekommendera Poster

God morgon! De flesta moderna ekolod anger ju också temperatur och min fråga är: är det vattentemperatur och i så fall hur mäts den om givaren inte har kontakt med vattnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har givaren kontakt med vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är vatten temp. Om givaren har kontakt med vattnet får du h2o temp,har du tex monterat givaren på insidan av skrovet (ej genom skrovet) så får du tempen på plasten som den är monterad mot.Håller du den fritt i luften,ja då får du luft temp.Mvh/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det svaret. Det var just inombordsgivare som jag var lite fundersam över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ler Canard

Hej Hopp, Är det inte så att de flesta temperaturvisande ekolod som förekommer på marknaden också kan visa fart? Jag känner bara till en ekolodsgivare som innehåller en tempsensor och det är Airmars Triducer. I Triducern, åtminståne de tidigare modellerna, sitter dessutom tempsensorn lite för nära ekolodets kristall och det är vanligt att temperaturgivaren helt enkelt slås sönder av ekolodets uteffekt. I övrigt brukar tempsensorn sitta i loggivaren. Det är ju naturlitvis möjligt att de nya loden som kommer har en tempsensor i ekolodsgivaren, men hittlls har det varit ganska ovanligt. LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...