Rubank 0 Postad 1 Juni , 2005 God morgon! De flesta moderna ekolod anger ju också temperatur och min fråga är: är det vattentemperatur och i så fall hur mäts den om givaren inte har kontakt med vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kads 0 Postad 1 Juni , 2005 Visst har givaren kontakt med vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sefyr 0 Postad 1 Juni , 2005 Ja det är vatten temp. Om givaren har kontakt med vattnet får du h2o temp,har du tex monterat givaren på insidan av skrovet (ej genom skrovet) så får du tempen på plasten som den är monterad mot.Håller du den fritt i luften,ja då får du luft temp.Mvh/Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 2 Juni , 2005 Tack för det svaret. Det var just inombordsgivare som jag var lite fundersam över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ler Canard Postad 2 Juni , 2005 Hej Hopp, Är det inte så att de flesta temperaturvisande ekolod som förekommer på marknaden också kan visa fart? Jag känner bara till en ekolodsgivare som innehåller en tempsensor och det är Airmars Triducer. I Triducern, åtminståne de tidigare modellerna, sitter dessutom tempsensorn lite för nära ekolodets kristall och det är vanligt att temperaturgivaren helt enkelt slås sönder av ekolodets uteffekt. I övrigt brukar tempsensorn sitta i loggivaren. Det är ju naturlitvis möjligt att de nya loden som kommer har en tempsensor i ekolodsgivaren, men hittlls har det varit ganska ovanligt. LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser