Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
bjornsyse

Suzuki DF140 lade av mitt under gång. Startar ej.

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Fick en prekär situation idag när vi gick ut ifrån Harstena imorse med familjen. Motorn, en nyservad utombordare Suzuki DF140 från 2010 med 2-300 gångtimmar  svarade inte riktigt på gasen när vi kom ut på fjärden och drog på lite. Jag stängde av den och sen fick jag inte igång den. Vi drev sakta mot en kobbe, så det slutade med att vi slängde i ett ankare och ringde sjöräddningen som bogserade in oss till tyrislöt. Allt gick lugnt till och vi hade tur med milda vindar.

 

När man ställer nyckeln i ON så tjuter statuspipet och efter det kommer ett kort och ett långt felpip, samt att lampan ”check engine” lyser. Motorn startar inte alls.

 

Har kollat att det finns olja. Bensin finns i tanken och den där lilla gummibälgen man pumpar på känns stum och normal. Jag har 12,7V i startbatteriet. 

 

Någon som har en susning?

 

video på startstatus-pipet: https://www.dropbox.com/s/bdnhsnw8wv5tltr/Video 2018-07-23 18 15 30.mov?dl=0

 

Hälsningar Björn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring till de som servade motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade den, och fick den även av dom som servade motorn. Men det skumma är att enligt den står det att check-engine-lampan ska blinka i takt med signalen. Det gör den inte, den lyser konstant. Tolkar även manualen som att signalerna ska vara lika långa men komma i pulser. Mina signalerna är distinkt en kort + en lång. 

 

Har fått tag i en mek som ska ta sig en titt på den ikväll, återkommer efter det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ju kunna vara elektroniken i sig som har lagt av ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade precis den här i säkringslådan i motorn. Det skumma här är att det ser inte ut som att säkringen ens har gått. Det har brunnit precis bredvid?

 

 

4185ECC7-F455-4DCC-8409-FD8A324C1897.jpeg

94F8A561-718A-493D-9AA9-66006BCC7423.jpeg

B5F48AF4-F116-4AD4-B088-DD6D19821F0B.jpeg

D0FAB849-046D-4FD5-98AA-57C7CE85AA6C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är en bit på väg. Ta reda på vad den säkringen är till för samt reparera det brända på bilden med den gula pilen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är huvudsäkringen på 60A som brunnit. Lite märkligt sådär på sidan, bränt lite plast vid sidan av blecket den satt vid också. 

 

Hade ingen sådan, men satte i en 30A-säkring och testade. Motorn startar fint, och felkoden är nollad! 

 

Körde lite på handgasen och generatorn ger mellan 20-35A beroende på varv. Lite udda att 30A-säkringen håller för 35A, men dom kanske har lite marginal?

 

måste försöka hitta en 60A-säkring i Östergötlandstrakten imorrn!

 

Inget annat verkar skadat eller trasigt. Nu ser det ljusare ut för fortsatt semester, men frågan återstår - varför gick en 60A-säkring? Vågar vi lita på motorn?

97E4BD1E-A56D-43D3-A44D-B38230206984.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är säkringen bytt och vi har kört nån  timme, skönt att va ute på sjön igen. Magiska dagar nu.

 

felkoden är nollad och allt verkar fungera normalt. Misstänker att säkringen kanske satt dåligt, eller att den skadades för några dar sen när jag fick en kortis när jag tog av  polplinten på batterierna, och sen har den hängt sig kvar tills den tillslut brast när jag belastningen blev för hög. Låter det rimligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...