bjornsyse 16 Postad 23 Juli , 2018 Hejsan! Fick en prekär situation idag när vi gick ut ifrån Harstena imorse med familjen. Motorn, en nyservad utombordare Suzuki DF140 från 2010 med 2-300 gångtimmar svarade inte riktigt på gasen när vi kom ut på fjärden och drog på lite. Jag stängde av den och sen fick jag inte igång den. Vi drev sakta mot en kobbe, så det slutade med att vi slängde i ett ankare och ringde sjöräddningen som bogserade in oss till tyrislöt. Allt gick lugnt till och vi hade tur med milda vindar. När man ställer nyckeln i ON så tjuter statuspipet och efter det kommer ett kort och ett långt felpip, samt att lampan ”check engine” lyser. Motorn startar inte alls. Har kollat att det finns olja. Bensin finns i tanken och den där lilla gummibälgen man pumpar på känns stum och normal. Jag har 12,7V i startbatteriet. Någon som har en susning? video på startstatus-pipet: https://www.dropbox.com/s/bdnhsnw8wv5tltr/Video 2018-07-23 18 15 30.mov?dl=0 Hälsningar Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 23 Juli , 2018 Ring till de som servade motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 Felkoder i manualen: https://www.manualslib.com/manual/837067/Suzuki-Df-90.html?page=19#manual Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 24 Juli , 2018 Kollade den, och fick den även av dom som servade motorn. Men det skumma är att enligt den står det att check-engine-lampan ska blinka i takt med signalen. Det gör den inte, den lyser konstant. Tolkar även manualen som att signalerna ska vara lika långa men komma i pulser. Mina signalerna är distinkt en kort + en lång. Har fått tag i en mek som ska ta sig en titt på den ikväll, återkommer efter det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 Skulle ju kunna vara elektroniken i sig som har lagt av ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 24 Juli , 2018 Hittade precis den här i säkringslådan i motorn. Det skumma här är att det ser inte ut som att säkringen ens har gått. Det har brunnit precis bredvid? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Juli , 2018 Du är en bit på väg. Ta reda på vad den säkringen är till för samt reparera det brända på bilden med den gula pilen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 24 Juli , 2018 Det är huvudsäkringen på 60A som brunnit. Lite märkligt sådär på sidan, bränt lite plast vid sidan av blecket den satt vid också. Hade ingen sådan, men satte i en 30A-säkring och testade. Motorn startar fint, och felkoden är nollad! Körde lite på handgasen och generatorn ger mellan 20-35A beroende på varv. Lite udda att 30A-säkringen håller för 35A, men dom kanske har lite marginal? måste försöka hitta en 60A-säkring i Östergötlandstrakten imorrn! Inget annat verkar skadat eller trasigt. Nu ser det ljusare ut för fortsatt semester, men frågan återstår - varför gick en 60A-säkring? Vågar vi lita på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 25 Juli , 2018 Nu är säkringen bytt och vi har kört nån timme, skönt att va ute på sjön igen. Magiska dagar nu. felkoden är nollad och allt verkar fungera normalt. Misstänker att säkringen kanske satt dåligt, eller att den skadades för några dar sen när jag fick en kortis när jag tog av polplinten på batterierna, och sen har den hängt sig kvar tills den tillslut brast när jag belastningen blev för hög. Låter det rimligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser