Havochland 2 Postad 23 Juli , 2018 Hej, har ett litet irriterande problem min Volvo Penta MD 2003 som ger templarm när man kör med mer än 2500 varv, annars går den toppenbra. Motorn är förskvattenkyld från början och det är Volvos egen värmeväxlare. avgasknät är bytt, ny impeller, rengjort sjövattenfilter. Någon som har haft liknande problem eller har tips på lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 23 Juli , 2018 9 timmar sedan skrev Havochland: Hej, har ett litet irriterande problem min Volvo Penta MD 2003 som ger templarm när man kör med mer än 2500 varv, annars går den toppenbra. Motorn är förskvattenkyld från början och det är Volvos egen värmeväxlare. avgasknät är bytt, ny impeller, rengjort sjövattenfilter. Någon som har haft liknande problem eller har tips på lösningar. Har du rengjort värmeväxlaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havochland 2 Postad 23 Juli , 2018 33 minuter sedan skrev Rascal: Har du rengjort värmeväxlaren? Nej, men jag planerar att plocka ner den för att se och rensa, det borde inte vara så svårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 380 Postad 24 Juli , 2018 (redigerade) Det kan vara att termostaten inte öppnar som den ska. Jag hade ett likadant problem nyligen på en MD1. Först byte av skadad impeller. Sen rengöring av värmeväxlaren (en 4mm 19-trådig wirebit i skruvdragaren var bra för rensningen). Inget resultat. Först när jag bytte till ny termostat funkade kylningen OK igen. Redigerad 24 Juli , 2018 av Seawolf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havochland 2 Postad 24 Juli , 2018 Tack för bra tips, jag är tacksam att det finns fortfarande folk som vet hur man kan göra och inte bara säger köp en ny motor när det blir lite problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 380 Postad 24 Juli , 2018 Om du byter termostat så välj en på 60-70 grader. Ofta rekommenderas högre öppningstemperatur på sötvattenkylda motorer för att uppnå en lite bättre förbränning. De sjövattenkylda har lägre för att minska korrosionen i motorn. På en gammal motor med lite beläggningar på kylytorna här och där är det säkrare att ha lägre öppningstemperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 24 Juli , 2018 5 timmar sedan skrev Seawolf: Om du byter termostat så välj en på 60-70 grader. Ofta rekommenderas högre öppningstemperatur på sötvattenkylda motorer för att uppnå en lite bättre förbränning. De sjövattenkylda har lägre för att minska korrosionen i motorn. På en gammal motor med lite beläggningar på kylytorna här och där är det säkrare att ha lägre öppningstemperatur. Håller med dig om beläggningsproblem på gamla motorer men den här har väl varit försedd med originalvärmeväxlare från ny så det borde inte vara ett bekymmer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser