dspj 7 Postad 23 Juli , 2018 (redigerade) Körde slut på bränslet/diesel och får nu inte igång motorn. Har lagt ur växeln. Har pumpat fram så det flödar utan bubblor vid filtret. Har resetat automatsäkringen på styrenheten. Startmotorn går runt men det tänder inte. Tips på åtgärder och vidare felsökning uppskattas! Tänkte att någon felkod utlösts, så det behövde återställas men diagnoslampan blinkar inte. Den är helt död och varken lyser eller blinkar...? Redigerad 23 Juli , 2018 av dspj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 Juli , 2018 Tag bort den svarta plastgrejen över motorn. Tag fram en blocknyckel, 17 mm eller en bra skiftnyckel. Skruva loss så många anslutninsmuttrar/bränslerör som möjligt uppe vid spridarna, det brukar alltid vara minst två som man inte får grepp om. Kör startmotorn, ge litet gas, max 10 sekunder. Kan räcka med 5 sekunder, eller tills du ser att det inte kommer ut luftbubblor. Skruva tillbaka anslutningrana, starta, möjligen går inte motorn på alla cylindrarna till att börja med, men det brukar ge med sig. Bra om du börjar med att lägga en oljesugande matta eller "sölkorv" i kölsvinet innan denna operation. Nu har du kanske en "elektronisk" motor? jag har en KAD 43 och har lyckats med denna avluftningen vid två tillfällen. Möjliga orsaker till luft i bränslesystemet kan ju vara torrkörning, soppatorsk, som du angivit. Även läckande anslutningar i slangarna på sugsidan, eller gamla torra slangar med torrsprickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Juli , 2018 Jag kanske kan göra någon uppmärksam på att det kan vara lämpligt att stänga intaget för kylvatten om man ska nöta med startmotorn. Impellern suger in vatten men inga avgaser driver ut det. Men glöm inte öppna när maskinen startar! 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 23 Juli , 2018 2 timmar sedan skrev dspj: Körde slut på bränslet/diesel och får nu inte igång motorn. Har lagt ur växeln. Har pumpat fram så det flödar utan bubblor vid filtret. Har resetat automatsäkringen på styrenheten. Startmotorn går runt men det tänder inte. Tips på åtgärder och vidare felsökning uppskattas! Tänkte att någon felkod utlösts, så det behövde återställas men diagnoslampan blinkar inte. Den är helt död och varken lyser eller blinkar...? Brukar räcka med att du släpper sexans bränslerör på spridaren, efter att du luftat systemet på vanligt vis. starta och dra åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 Juli , 2018 20 minuter sedan skrev kossor: Brukar räcka med att du släpper sexans bränslerör på spridaren, efter att du luftat systemet på vanligt vis. starta och dra åt. Du menar att den startar på en cylinder och sedan drar ur luften ur de andra? Jag ville göra det ordentligt och lossa så många som möjligt, men det är klart, det blev ju mycket söligare så. I min förra båt satt det på slutet en TAMD31 den hade en självavluftande pump, och det funkade, jag fick soppatorsk på väg till upptagningen en höst, ville väl inte fylla på något inför vintern. Då stoppade jag ned inkommande slang i en dunk med litet diesel i och den startade efter bara 5-10 sekunder. Sedan kan man ju undra över ordet "soppatorsk" det finns ju knappt någon torsk kvar...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 23 Juli , 2018 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Du menar att den startar på en cylinder och sedan drar ur luften ur de andra? Jag ville göra det ordentligt och lossa så många som möjligt, men det är klart, det blev ju mycket söligare så. I min förra båt satt det på slutet en TAMD31 den hade en självavluftande pump, och det funkade, jag fick soppatorsk på väg till upptagningen en höst, ville väl inte fylla på något inför vintern. Då stoppade jag ned inkommande slang i en dunk med litet diesel i och den startade efter bara 5-10 sekunder. Sedan kan man ju undra över ordet "soppatorsk" det finns ju knappt någon torsk kvar...? Haha 😂 angående torsk. Nä men luften i pumpen dräneras och diesel kommer fram när luften åker ur i sista röret. Jag har då aldrig gjort på annat sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 543 Postad 23 Juli , 2018 3 timmar sedan skrev Pentax: Jag kanske kan göra någon uppmärksam på att det kan vara lämpligt att stänga intaget för kylvatten om man ska nöta med startmotorn. Impellern suger in vatten men inga avgaser driver ut det. Men glöm inte öppna när maskinen startar! 😉 Det finns ingen avstängning av ingående vatten, och man behöver heller inte stänga det. På drevmotorer rinner vattnet ut i avgasröret eftersom det är fall från kröken. Däremot på inombordsinstallationer, där avgasledningen stiger efter motorn är det bra att stänga intaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 24 Juli , 2018 Tusen tack för era tips. Det funkade utmärkt att bara släppa på 6an. (Jag lossade några till men där verkade det flöda direkt när man lättade lite på muttrarna.) En eloge till alla er kunniga och hjälpsamma medbåtmänniskor som engagerar er här! Sparade just 3 veckors väntan på en tid på varvet och säkert några tusen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 609 Postad 24 Juli , 2018 3 timmar sedan skrev dspj: Tusen tack för era tips. Det funkade utmärkt att bara släppa på 6an. (Jag lossade några till men där verkade det flöda direkt när man lättade lite på muttrarna.) En eloge till alla er kunniga och hjälpsamma medbåtmänniskor som engagerar er här! Sparade just 3 veckors väntan på en tid på varvet och säkert några tusen. Och det bästa av allt (tycker jag) efter en sådan här händelse - du har lärt dig något du kan ha nytta av längre fram. Kanske är nästa gång en kritisk situation där det inte finns varv eller ens hamn att tillgå. Och tack vare din återmatning om vad som löste problemet, hjälper du även andra. Gott att det löste sig ! (Har f.ö. varit i exakt samma situation efter att ha hjälpt en bekant att renovera hans TAMD41D. Trots luftningar enligt instruktionsboken startade den inte efter sjösättning och paniken spred sig hos min bekants familj. Men genom att lossa rören och lufta vid spridarna gick den igång. Just den behövde dock separatluftas på nästan alla vill jag minnas innan den gick på 6 cylindrar). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 24 Juli , 2018 Egentligen skulle man ha en 17mm blocknyckel fasttejpad på insidan av motorluckan, eller så skulle man vara försiktigare och aldrig köra torrt i tankarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser