Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
rool

Ena motorn ”orkar” inte runt

Rekommendera Poster

Har en SeaRay 280 med dubbla 4.3 l, där plötsligt ena motorn inte startar efter att ha legat i naturhamn över dagen. Körde på en motor hem och trodde det kunde ha med batteriet att göra, men motorn verkar fortfarande inte ”orka” dra runt.

Vad kan det vara för fel? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så du inte fått in vatten, vatten går inte att komprimera, slår nästan tvärstopp. Så bort med stiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Gelis:

Kolla så du inte fått in vatten, vatten går inte att komprimera, slår nästan tvärstopp. Så bort med stiften.

 

Hackar bara, går inte helt runt.... Men borde inte tempmätaren gått upp om jag fått in vatten? Kollar imorgon och tar bort stiften. Vad kan ha orsakat detta plötsligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis det fenomenet ger vatten i cylindrarna. Behöver inte ge temperatur problem, beror på var felet sitter. En trasig topplockspackning/ spricka i toppen kan ge överhättningsproblem. Men kommer vatten från defekta avgasdelar (limpa/ knä) så blir det i regel inga överhättningsymtom.

 

Om det nu är vatten så kan följande scenario hända: 

Då felet kom efter en dags stillaliggande så misstänker jag att någon av avgasdelarna gett sig så vatten runnit in bakvägen in via avgasventiler under tiden motorn varit avstängd.

 

Men kan ju naturligtvis vara andra problem än vatten, men är enklast att kolla bara bort med stiften och se om motorn drar runt och om det skvätter vatten ut ur något tändstifthål. OBS håll reda på tändkablarna så dessa hamnar i rätt ordning vid återmontering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Precis det fenomenet ger vatten i cylindrarna. Behöver inte ge temperatur problem, beror på var felet sitter. En trasig topplockspackning/ spricka i toppen kan ge överhättningsproblem. Men kommer vatten från defekta avgasdelar (limpa/ knä) så blir det i regel inga överhättningsymtom.

 

Om det nu är vatten så kan följande scenario hända: 

Då felet kom efter en dags stillaliggande så misstänker jag att någon av avgasdelarna gett sig så vatten runnit in bakvägen in via avgasventiler under tiden motorn varit avstängd.

 

Men kan ju naturligtvis vara andra problem än vatten, men är enklast att kolla bara bort med stiften och se om motorn drar runt och om det skvätter vatten ut ur något tändstifthål. OBS håll reda på tändkablarna så dessa hamnar i rätt ordning vid återmontering.

Tack för tips, kollar detta under dagen.

om det nu skulle vara så, vatten i cylindrarna, måste topparna bort då eller kan det räcka med att byta packningar etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det felet ligger i topparna/ packning så måste dessa naturligtvis bort. 

Ligger felet i avgasdelarna så är det mycket enklare.

Om det nu är vatten vill säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lossat stiften och det kom vatten ur de 3 cylindrarna på styrbord sida, varav rätt mycket från en av cylindrarna. Så.....vad nu göra? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-23 vid 09:14 skrev Gelis:

Om det felet ligger i topparna/ packning så måste dessa naturligtvis bort. 

Ligger felet i avgasdelarna så är det mycket enklare.

Om det nu är vatten vill säga.

 

Nu har jag lossat stiften och det kom vatten ur de 3 cylindrarna på styrbord sida, varav rätt mycket från en av cylindrarna. Så.....vad nu göra? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn sjö eller färskvattenkyld? Om färskvattenkyld, hel eller halvsystem

Lite olika analysmetoder/ åtgärder vid olika kylningsystem

Nr 1, hur ser oljan ut? Är den ok ( inte oboyfärgad ) så bör du spruta in olja i cylindrarna, går bra med 5:56 för att rädda vad som räddas kan. dra runt några varv med stiften borta. Är den oboyfärgad så måste även ett olje + filterbyte till snabbt.

Generellt: Det enklaste är att plocka bort knä o limpa på den sidan som har vatten inträngning och kolla skicket på dessa. 

Kontrollera var du har vattenlinjen i förhållande till anslutningen knä-bockhorn. Bara så du inte får in vatten i båten när knät lossas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är sjövattenkyld. Rivit knä och limpa nu, sprutat in 5-56 i cylindrarna samt beställt nya packningar. Oljan ser ok ut i mina ögon.... tror du jag måste ta bort toppen också och kolla topplockspackning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta inte bort toppen än. Kommer det fortfarande in vatten när limpa o knä är borta? Gör ett komprov. I o med att den är sjövattenkyld kan det vara så illa att toppen fått en genomrostning, men ett kompprov för att utesluta detta till 99%

Hur såg limpa och knä ut runt kylkanalerna, här är en annan tråd där vi diskuterar avgasdelar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Gelis:

Ta inte bort toppen än. Kommer det fortfarande in vatten när limpa o knä är borta? Gör ett komprov. I o med att den är sjövattenkyld kan det vara så illa att toppen fått en genomrostning, men ett kompprov för att utesluta detta till 99%

Hur såg limpa och knä ut runt kylkanalerna, här är en annan tråd där vi diskuterar avgasdelar.

 

 

Knät såg inget vidare ut, hittade en klump från innerväggen som lossnat, troligtvis där problemet ligger. Skall ta komptest och sedan beställa nya limpor och knän och hoppas att problemet är löst sedan 🤔😋

tack för tråden 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Ta inte bort toppen än. Kommer det fortfarande in vatten när limpa o knä är borta? Gör ett komprov. I o med att den är sjövattenkyld kan det vara så illa att toppen fått en genomrostning, men ett kompprov för att utesluta detta till 99%

Hur såg limpa och knä ut runt kylkanalerna, här är en annan tråd där vi diskuterar avgasdelar.

 

När jag sprayat 5-56 i cylindrarna och drar runt motorn, måste tändstiften sitta i då eller kan dom vara urskruvade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kan vara urskruvade men lägg en trasa över så att det inte skvätter olja i hela motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev rool:

När jag sprayat 5-56 i cylindrarna och drar runt motorn, måste tändstiften sitta i då eller kan dom vara urskruvade?

Spruta gärna i WD40 eller helt vanlig motorolja istället eller i vart fall efteråt. 5-56 löser upp allt vad smörj heter efter ett tag, och metallytorna blir kliniskt fria från oljefilm.

 

Javisst heter det att den både löser och smörjer, men det stämmer inte riktigt. Minns en ljudtekniker som fixade studions mixerbordsreglar med 5-56 och de var underbart bra och skrapfria ett par dagar. Sedan började de gnissla och slutligen kärva, då 5-56 löst upp allt fett och olja och de var verkligen kliniskt rena. Och varenda regel fick bytas ut....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man helst ska använda vanlig motorolja som man kan spruta i med en oljekanna. Alternativt "fogging oil" som man använder vid vinterkonservering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...