JonatanBe 0 Postad 22 Juli , 2018 Hej! Har en Penta TMD40A (sitter i en Nimbus 2600) som legat på land i ett par år. Vi sjösatte iår och upptäckte att vi fått ”diesel sjuka”. Mängder med svart slam i tanken. Så, efter några dagars slit är nu tankens alla 3 olika ”fack rena”. Vi upptäkte att något var galet när båten inte ville varva över 2000 varv. Vi bytte båda bränslefiltren och då varvade den 2800 varv, men där dog kraften. Nu när vi gjort rent tanken och kört den på tomgång med ny fin diesel, har vi fortfarande samma fel. Filtret vid vattenavskiljaren är bytt men inte efter rengöringen, men det andra filtret är nytt från idag. Motorn varvar max 2600 varv. Detta felet uppstår endast när det ligger växel i och båten driver framåt. Inne i hamnen är det inga problem att varva högre. Några tips på var jag ska fortsätta? Har försökt lufta, men tycker den där lilla spaken är ganska slapp och inte så tydligt om det faktiskt hjälper att dra den upp och ned. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Juli , 2018 Kolla alla banjobultar i bränslesystemet så dom inte är täppta, kolla även matarpumpens funktion innan ni gräver djupare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanBe 0 Postad 22 Juli , 2018 (redigerade) 45 minuter sedan skrev Lodka: Kolla alla banjobultar i bränslesystemet så dom inte är täppta, kolla även matarpumpens funktion innan ni gräver djupare. Hej! Tack för ditt svar. Var sitter dessa banjobultar? Här läst om matarpumpen och hur vissa bytt den. Är det bränslepumpen eller insprutningspumpen du menar? Redigerad 22 Juli , 2018 av JonatanBe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Juli , 2018 Banjobultar (bultar med hål i) sitter ofta som anslutning vid filterhållare och matarpump, och det fastnar gärna klumpar mm i de små hålen. Matarpumpen där din handpump även sitter är det du bör kontrollera noga 33 minuter sedan skrev JonatanBe: Hej! Tack för ditt svar. Var sitter dessa banjobultar? Här läst om matarpumpen och hur vissa bytt den. Är det bränslepumpen eller insprutningspumpen du menar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanBe 0 Postad 22 Juli , 2018 Testar detta i morgon, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanBe 0 Postad 23 Juli , 2018 Hej! Alla kopplingar och slangar var rena. Inga noterbara problem med bränslepump. Ska lämna in alla 6 spridare på kontroll i morgon, misstänker att en eller kanske rent av två inte fungerar optimalt. Tänker att det bör kunna ge den symptom vi har med låga varv och orkeslös motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 23 Juli , 2018 Hej. Fungerar turbon? Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanBe 0 Postad 24 Juli , 2018 9 timmar sedan skrev sanktanna: Hej. Fungerar turbon? Ingemar Hej! Ja, det tror vi. Finns det bra sätt att kontrollera den på? vi har snurrat på fläkthjulet och det går lätt och fint. Inga större glapp i delarna etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 24 Juli , 2018 Hej. Är den lilla silen i matarpumpen rengjord? Har du bytt luftfilter? Om inte, provkör utan filter om du inte har något nytt. Se bara till att inget löst kan sugas in! Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanBe 0 Postad 25 Juli , 2018 (redigerade) Hej! Ska undersöka filtret, tack! silen är rengjord men nu har vi upptäkt sötvatten i hålet för spridare nr. 4. Läst att det kan ha med en kopparhylsa som ska sitta där att göra. Någon med erfarenhet? Redigerad 25 Juli , 2018 av JonatanBe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser