Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
oyster

Dimension förtöjningslinor

Rekommendera Poster

Du kan ju nästan hänga båten i en sån lina, så ja, det räcker med enorm marginal! Den maximala lasten kanske handlar om några hundra kilo i väldigt hårt väder. Hälften räcker förmodligen fint, men grövre linor är bekvämare att hantera och har mycket materialmarginal för skav och UV-skador.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått ner mycket i dimensionerna  på det tågvirke som jag använder mest - till tillfälliga förstöjningar.

Sen har jag inga särkillda förtöjningsändar för naturhamnar.

Därmot har jag en stor mängd tågvirke av olika dimentioner och längder ombord. En del mycket lättåtkommligt och ännu mer undastuvat att plocka fram vid behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör 12mm för ungefär samma storlek på båt. Ev tänker jag gå ner till 10mm, jag ska dock prova lite.

Om det förväntas bli storm så får man lägga ut fler tampar.

Fördelen med en tunnare tamp är att den blir så mycket lättare att hantera.

Jag har alltid haft 30 m men det beror ju på var man ligger.

1 x 30, 2 x 15 och 2 x 5m tycker jag är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte köra 2x20, 1x50 och sen två 6-meters för förtöjning i gästhamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev oyster:

Tänkte köra 2x20, 1x50 och sen två 6-meters för förtöjning i gästhamn.

Det är ganska precis vad jag har funnit praktiskt, och har lämnat en massa andra linor hemma.

Fast den där 50-meters har jag aldrig behövt men vill ha den med för säkerhets skull. Det brukar räcka med att skarva med de kortare.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev trewq:

Det är ganska precis vad jag har funnit praktiskt, och har lämnat en massa andra linor hemma.

Fast den där 50-meters har jag aldrig behövt men vill ha den med för säkerhets skull. Det brukar räcka med att skarva med de kortare.

Sen beror det på vad för seglingsområde man har, när det gäller vilken mängd av förtöjningslinor och andra linor man behöver.

För - när jag var mycket ute med båten - kanske jag var ute 5 gånger per säsong - varav en 3 veckor  tripp, ensam, på  runt 1000 distansminuters seglats. Både Stavanger, Bandholm i Danmark och Haparanda har var  platser jag vänt på innan jag seglat hem. Sen kanske ett par veckor med frun  och några helgseglingar. 

Man vet inte vad man kan råka på under sådana färder.

Kompisen var ute varenda ledig dag och kvällar - om det var fint väder. Gick en knapp distansminut från hemmahamnen och låg alltid på samma ställe för sol och bad. För hans del räkte det med två korta förtampar och en dragg med lina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...