Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
AndW

Vilka regulatorspänningar har du?

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte att vi kunde samla lite rekommendationer på specialinställningar för solcellsregulatorer! Föreslår att vi i denna tråd fokuserar på Tracers BN-serie, men andra laddare kan också vara intressant.

ett lämpligt inlägg innehåller:

-din batterityp

-vilka avsteg från standardinställningarna för den typen du gjort

-en kort motivering till varför.

-bonus: kör du samma inställningar hela året, dvs även vintern?

Själv har jag än så länge standardinställningar och kan därför inte inleda. 

manual: 

http://www.ultisolar.com/Ultisolar-Tracer1215BN-Tracer2215BN-Tracer3215BN-Tracer4215BN-Manual.pdf

Sammanfattning på inställningar:

4DF3B3EF-7360-409E-B1F4-0DA2CD2A2589.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Innan regulator, 39,2 volt, har seriekopplade paneler. Det är molningt.

Just nu är utspänningen från regulatorn 13,4 volt. Spänningen generellt i elsystemet är 13,3 volt i en punkt nära förbrukningsbatterierna. 

Nu kom solen fram, 42 volt som mest innan regulatorn, alltså panelernas spänning.

Ingen skillnad efter regulatorn.

Min batteribank är "flooded" alltså öppna batterier från "blyåldern".

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

GEL inställningen funkar även för AGM men de flesta europeiska AGM batterier kan laddas med upp till 14,7V.

På vintern sätter jag gärna "Low Voltage Disconnect" till 12,4V för AGM, motsvarar ca 40% SOC.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Georg, ska man tolka det som att de har satt float till 13.4? Varför?

bhemac, du nämnde nåt om en inställning för att undvika frekventa boostladdningar, i en annan tråd, antar att du ställer ned boost reconnect voltage då? 13.2 är ju en märklig inställning då det är över 100% SOC i ett batter i vila.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev AndW:

Georg, ska man tolka det som att de har satt float till 13.4? Varför?

bhemac, du nämnde nåt om en inställning för att undvika frekventa boostladdningar, i en annan tråd, antar att du ställer ned boost reconnect voltage då? 13.2 är ju en märklig inställning då det är över 100% SOC i ett batter i vila.

Jag kan bara välja mellan; fld, gel och sel, öppet, gel eller slutet.

Såvitt jag kan se kan jag inte justera spänningen mer noggrant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev AndW:

Ställer man ner "Boost charging voltage" så toppladdas inte batterierna dvs man får inte i de sista 10-20%. Laddningen blir också lite långsammare. Men batterierna kommer garanterat hålla längre.

Man gör detta ofta i stationära anläggningar för cyklisk drift (vilket ju en båt oftast är). Tex ett larm har oftast en laddspänning på 13,6V.

Avancerade laddare har en funktion för att göra boostladdning om tex SOC har understigit 80% SOC. Så fort batteriet är laddat kopplas funktionen bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bra tråd!

Vet att jag i en annan tråd sökte och fick lite tips som jag ställde om regulatorn till. Får återkomma med mer info när jag har datat tillgängligt. (Min MT-50 sitter under en lucka som jag nu inte kan öppna och excel-arket där jag har värdena ligger hemma. )

Men jag gjorde, och tror jag bifogade i den tråden, en excel-fil med alla kontroller inbyggda. Upptäckte nämligen att jag inte fick vissa värden godkända när jag skulle lägga in dem enligt mina noteringar. 

Här finns den tråden.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/84995-installera-laddvärden-i-regulator/?tab=comments#comment-649405

Fanns visst ingen bifogad fil där men hojta till så skickar jag. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...