bjornsyse 16 Postad 5 April , 2019 17 timmar sedan skrev bhemac: I princip ja. Sunbeam är nog att betrakta som seriösa och de skriver ju " For the best result use models with similar Vmp (found on the back)" Några tiondelar hit eller dit spelar nog ingen roll. För att kunna beräkna korrekt så behöver man se ström/spänningskurvor för de olika panelerna. Ok top, ska försöka hitta samma eller liknande spänning då, och sätta dom nya panelerna parallellt med dom gamla. Dom kommer sitta på fördäck dock, och dom gamla på taket midskepps. BLir det spänningsfall om dom nya på fördäck kommer med lite längre kabel innan dom ansluts parallellt med den gamla stacken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2019 Ja men försumbart! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 5 April , 2019 5 minuter sedan skrev bhemac: Ja men försumbart! I bästa fall kanske spänningsfallet motsvarar ökningen från 19.4 till 20.88V på dom nya, om jag sätter dom nya längre bort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 623 Postad 5 April , 2019 Det talas mycket om grundspänning hit och dit samt olika cellantal. Men betänk att en solpanel inte är en konstantspänningskälla med oändligt låg inre resistans. Snarast är inre resistansen ganska hög, särskilt vid sämre ljus. När den belastas, dvs lämnar ström, kommer spänningen därför att sjunka tills jämvikt uppstår. Har man då olika antal celler (med seriediod) kommer dessa tillsammans att ge ungefär samma maxeffekt trots att de har lite olika toppspänning. Enda skillnaden är bara att den med flest celler jobbar nästan själv vid låga strömuttag och mycket ljus, men så snart mer ström dras ut och dess spänning sjunker kommer den andra att skjuta till och snart även den gå för fullt. Med slutresultatet att de lämnat ungefär lika mycket toppeffekt som två med samma cellantal skulle gjort. Således i praktiken inget att hänga upp sig på. Spänningsfallet i kabeln lär bli högst försumbart jämfört med inre resistansen hos panelen (även väl belyst) och det spänningsfall som blir i den under last, så om det skall bli någon utjämning den vägen så måste kabeln vara extremt klen. Men det behövs som sagt inte. (Jag skriver "ungefär" eftersom vi inte talar om mer än ens 10% diff i spänning och cellantal) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2019 4 minuter sedan skrev bjornsyse: I bästa fall kanske spänningsfallet motsvarar ökningen från 19.4 till 20.88V på dom nya, om jag sätter dom nya längre bort Ja, i en perfekt värld Mät lite i samband med installationen. -- Min förra båt hade under en period 2x50 solpanlerer och 2x95Ah. Normalt var solpaneler resp batterier ihopkopplade. Men de gick att separera så att jag fick två system med vardera 50W solpanel och 1x95Ah batteri. På så vis kunde jag jämföra olika olika regulatorer och, om jag orkade, olika paneler. Blev jag klokare på detta? Nä. Eller kanske lite. En normal MPPT och en billig PWM visade att i snitt fick jag 10-20% mer från MPPT. En billig PWM och en 20% större panel (60W) var kostnadseffektivare. Ändå bytte jag till en dyr MPPT, EPsolar 2215BN. Den gav några procent till men framförallt fick jag bättre möjlighet till övervakning och framförallt, möjlighet att justera alla spänningar. Lite bättre byggkvalitet också. Skulle jag bygga något så skulle det vara en enkel step-up, DC-DC omvandlare per panel som tog upp spänningen till tex 48V och sedan en laddningsregulator. Antagligen skulle jag få ut några watt extra men det känns inte värt besväret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2019 2 minuter sedan skrev IngemarE: Således i praktiken inget att hänga upp sig på. Låter ganska rimligt. Beror ju också lite på hur många av varje sort. Säkrast är nog att använda paneler med samma Vmp. Jag ska testa praktiskt i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 12 Maj , 2019 Jag monterar nu en NASA BM1 Batteritankmätare. Funderar på en sak när jag har en batteribank med två batterier parallellkopplade. Är det ok att göra alla inkopplingar mot det ena batteriet, eller bör jag koppla pluspoler mot batteri nr1 och minus mot batteri nr2 ? Jag har den variaten i båten nu, men skulle av platskäl föredra att göra allt mot ett batteri. Hälsningar - Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Maj , 2019 4 minuter sedan skrev bjornsyse: bör jag koppla pluspoler mot batteri nr1 och minus mot batteri nr2 Ja egentligen men skillnaden är så liten att det inte finns någon anledning. Men alla minus ska ju gå till shunten, andra sidan blir bara en kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 12 Maj , 2019 1 minut sedan skrev bhemac: Ja egentligen men skillnaden är så liten att det inte finns någon anledning. Men alla minus ska ju gå till shunten, andra sidan blir bara en kabel. Ok, tack. Precis, alla föbrukare och minuskablar från laddare och regulator ska gå mot shunten, som sen kopplar vidare mot batteriet, det är jag med på. Och sen alla pluskablar mot endera av batteriernas pluspol då! (kan jag blanda pluspolerna btw, några till batteri 1 och andra till batteri 2). Tror inte det är aktuellt, bara nyfiken, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Maj , 2019 1 minut sedan skrev bjornsyse: kan jag blanda pluspolerna btw, några till batteri 1 och andra till batteri 2 Visst kan du det. Jag föredrar att dra en kabel från vardera batteriets plus till till en lite fetar kopplingsplint. Samma på mins fast då på andra sidan shunten. Det brukar bli kablar hit och dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 12 Maj , 2019 Nu har jag kopplat i BM1, men displayen svarar inte på tilltal. Misstänker att det är för att jag har för lite spänning i batteriet kanske, bara runt 12.0V. Jag lämnar allt inkopplat med solcellsladdning på och återkommer om några veckor när jag köpt nya batterier. Tar med mig ett av batterierna hem och ser om jag kan få liv i det med en kraftigare laddare. Kanske en jag kan ta med till båten sen, kanske köper en CTEK med lite mer än 8A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 12 Maj , 2019 Hej. Jag har så att bara ett batteri kopplas mot minusplinten och ett batteri mot plusplinten. Övriga ligger ”i rad” men parallellkopplade. Har fått det rådet flera gånger av de som säger sig kunna detta. Jag har fem av mina förbrukarbatterier kopplade så. Det sjätte ligger ”bakom” nr 5. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Maj , 2019 2 timmar sedan skrev ChristerN: Har fått det rådet flera gånger av de som säger sig kunna detta. Ja de säger så en del. Och visst blir det en liten skillnad där det bottersta av tre batterierna hamnar kanske 60 cm längre bort. Med tex 35mm2 kabel blir det ett extra motstånd på 0,0006 ohm. Vid en ström på 10 A så får det bortersta batteriet 0,006 V lägre spänning vid laddning. Vid 50 A blir spänningsfallet 0,03 V. En ganska obetydlig skillnad. Det bortesta batteriet kommer att laddas aning långsammare men det kommer också att laddas ur aningen långsammare. Så i verkligheten, ingen skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 12 Maj , 2019 1 timme sedan skrev bhemac: Ja de säger så en del. Och visst blir det en liten skillnad där det bottersta av tre batterierna hamnar kanske 60 cm längre bort. Med tex 35mm2 kabel blir det ett extra motstånd på 0,0006 ohm. Vid en ström på 10 A så får det bortersta batteriet 0,006 V lägre spänning vid laddning. Vid 50 A blir spänningsfallet 0,03 V. En ganska obetydlig skillnad. Det bortesta batteriet kommer att laddas aning långsammare men det kommer också att laddas ur aningen långsammare. Så i verkligheten, ingen skillnad. Jo, den typen av uträkning har jag också gjort men i min förra batteribank hade jag kopplat på annat sätt och då blev det batteri som låg närmast kopplingsplintarna fortast dåligt. Slump eller ej vet jag inte så den här gången kopplade jag enligt denna teori. Hoppas jag får ännu längre livstid denna gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Maj , 2019 Jag körde en annan koppling, en plus resp minus plint med separata kablar till varje batteripol. Alla kablar lika långa, alltså batteriern absolut parallellkopplad. Fördelen är att man kan säkert koppla bort ett batteri. Blev ganska snyggt också... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 12 Maj , 2019 22 minuter sedan skrev bhemac: Jag körde en annan koppling, en plus resp minus plint med separata kablar till varje batteripol. Alla kablar lika långa, alltså batteriern absolut parallellkopplad. Fördelen är att man kan säkert koppla bort ett batteri. Blev ganska snyggt också... Jo, med ”min” princip är det ju allt eller inget typ. Jag har dock svårt att ha lika långa kablar eftersom fyra förbrukarbatterier sitter på babords sida och ett femte på styrbords. Det sjätte, det som ligger ”bakom”, sitter i fören. Allt för att inte få för stor slagsida. Att då ha lika långa kablar till alla som sitter med några cm mellanrum som jag har till andra sidan båten blir bara en massa koppar och vikt i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Maj , 2019 Din koppling är intressant och troligen inte alls dum. Man kan ju göra jämförelsen med sex benisntankar med olika långa bränsleledningar. Kan du inte köpa sex BM-1 och jämföra mätvärden? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 1 Juni , 2019 (redigerade) Nu är jag igång igen, alla batterier är fulladdade och nasa BM1 är installerad enligt instruktionen. MEN! Den är helt död. Inget händer på displayen. jag har dubbelkollat kopplingen. Säkringen är hel. Jag mäter spänning i sockerbiten mellan röd och svart kabel och den är ok! (Spänningen alltså). Displayen helt död. Testar att hålla in ILLUM men inget händer. finns det mer felsökning eller är den kass? Redigerad 1 Juni , 2019 av bjornsyse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Juni , 2019 10 minuter sedan skrev bjornsyse: finns det mer felsökning Egentligen inte. Det låter som att instrumentet inte får någon matningsspänning. Men det det är ytterst sällsynt att de går sönder. Vänta en dag och kolla alla kopplingar igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 1 Juni , 2019 Har du kopplat den rätt? Röd kabel - till batteriets + Svart och vit - till shunten på den sidan batteribanken är Gul - till shunten på den sidan förbrukarnas minus kommer Orange - Kan kopplas till + på separat startbatteri för att mäta spänningen. Här kan du se hur det kan kopplas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 2 Juni , 2019 (redigerade) Mycket märkligt, jag har dubbelkollat alla kopplingar idag. Det ser korrekt ut i min mening. Jag får spänning i kablarna också men nasan är släckt. Redigerad 2 Juni , 2019 av bjornsyse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Juni , 2019 Ta kontakt med Nasa, de kanske har en ide. Kanske man måste skicka in instrumentet. Om du skulle få för dig att byta så fundera på Victron BMV-712 Smart. Har precis beställt en sådan eftersom den har många bättre funktioner. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 2 Juni , 2019 Får nog börja med att reklamera det på seasea. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 8 Juni , 2019 (redigerade) NU sitter en ny fungerande NASA-batterimätare installerad. Den första var kaputt. Har även dubblat solcellsinstallationen, så nu är batteriet toppat innan jag kliver upp på morgonen. Här är nasa bredvid regulatorns panel. Lite märkligt hur olika siffror dom visar dock. Nasa att den laddar 5.2A, mt50 visar 4.6A från solcellerna, och sen ett annat mått på 5.5A under batterisymbolen. Nasa anser att batterierna är fulla, men mt50 ökade sakta sin nivårmätare där under glada gubben under dagarna men anser ännu inte riktigt att dom är fulla. Nån som kan dissekera det? bonusfråga: jag har en 12v USB-laddare, som är märkt med 2.4A. Men när jag stoppar i iPaden och laddar så noterade jag bara en discharge på 0.5 ampere på NASAn (solen hade gått ner vid det tillfället), och det tog evigheter att ladda paddan. Visst borde jag sett att den förbrukade 2.4A? Är laddaren kass eller kan det vara något annat? Redigerad 8 Juni , 2019 av bjornsyse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Juni , 2019 MT50's strömmätning är inte så exakt, lite på NASA. -- 2,4A är vid 5V vilket borde bli 1A vid 12V så laddaren verkar inte ge fullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 8 Juni , 2019 Ja, så är det såklart. Tänkte inte på det! Då är den närmare sanningen som sagt, men kanske ändå inte ger allt vad den borde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 113 Postad 19 September , 2019 2019-05-12 vid 22:31 skrev bhemac: Jag körde en annan koppling, en plus resp minus plint med separata kablar till varje batteripol. Alla kablar lika långa, alltså batteriern absolut parallellkopplad. Fördelen är att man kan säkert koppla bort ett batteri. Blev ganska snyggt också... Hej, jag har tänkt att göra iordning mina inkopplingar till batterierna i vinter och har också alltid hört att ansluta plus resp minus i var sin ända av batteribanken. Jag gillar det du bhemac skriver ovan, det skulle fungera bättre i min båt pga batteriplaceringar än anslutning i var ände. Att alla kablar skall vara lika långa är ju inget problem. Till dessa plintar ansluter jag även laddaren & solcellsregulatorn samt utgående kablar till säkringsboxar etc förutom de som ligger på load-utgången på solcellsregulatorn? 35mm2 borde ju var tillräckligt även om jag kalkylerar med 70-80 cm långa? Minus har jag dock gemensam med startbatteriet, en slinga, skall minus startbatteri in på plint också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 19 September , 2019 Det där med att ansluta plus på ena sidan batteribanken och minus på andra har jag lite erfarenhet av. Det var inte kopplat så från början i min båt och batterierna uppvisade ganska olika kapacitet när jag lät testa dem för några år sedan. Kopplade om detta i samband med att jag bytte hela batteribanken i vintras. Nu går 5 av 6 förbrukarbatterier på detta sätt. Det sjätte sitter långt ifrån så det har jag bara kopplat från det närmsta batteriet. 38 minuter sedan skrev 1stPeregrine: skall minus startbatteri in på plint också? Det spelar inte så stor roll om minus från startbatteriet sitter på en plint eller direkt på ett förbrukarbatteris minus, eller hur menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 113 Postad 19 September , 2019 Startbatteriets minus ligger ju i serie via förbrukarbanken medan plus självklart är separerade. Då jord är anslutet till blocket från batterierna funderade jag lite, men det är ju samma sak som i dag att all minus går till en gemensam minusplint istället. Tack för kommentaren, då tänker jag efter:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 19 September , 2019 2019-06-08 vid 21:27 skrev bjornsyse: Ja, så är det såklart. Tänkte inte på det! Då är den närmare sanningen som sagt, men kanske ändå inte ger allt vad den borde. Beroende på laddstatusen på din padda så drar den olika mycket ström. Det är inte alls säkert att den suger 2,4A bara för att den möjligheten finns. Sedan finns ju risken att din USB-laddare är lite optimistiskt uppmärkt. Testa med något som drar mer och se vad den ger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser