Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Salmotruttatrutta

Avgaserna skapat nytt utblåshål i riggen, Mercury

Rekommendera Poster

Tyckte det lät lite mycket avgasljud från motorn. Såg då att det verkar som avgaserna blåst ett helt nytt litet hål på babord sida på riggen, ca 15 cm nedanför motorkåpans bottenfäste. Är det bara att täta till riggväggen så att avgaserna far dit dom ska av sig själv, eller är det läge att reparera på annat sätt - i sådana fall hur? Har en Mercury 60 Hk four stroke1310356255_AvgashletMercury60hp20034strokeEFI.thumb.jpg.7deb0eb90ce6088fde5da4c77b5fe10a.jpg EFI 2003 års modell. Bifogar ett foto.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade ett liknande hål (fast större) på en motor. Det berodde på att avlagringar delvis proppat igen kanalerna i riggen så att kylvatten stannat kvar under vintern så att  det helt enkelt frös sönder. Jag rensade och lagade.

Du bör nog rensa innan du lagar.

Redigerad av Bjorns_snipa
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar! En liten fortsatt fundering - behöver jag skruva bort rigghalvorna för att komma åt att rensa, eller kan jag rensa på enklare sätt? (tummen mitt i handen...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Salmotruttatrutta:

Tack för snabbt svar! En liten fortsatt fundering - behöver jag skruva bort rigghalvorna för att komma åt att rensa, eller kan jag rensa på enklare sätt? (tummen mitt i handen...)

Har exakt samma fel på min F60 så jag är också intresserad av hur man löser detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt hål var såpass stort att jag kom åt  att rensa genom hålet och ned. Kanske du kan rensa nerifrån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tack för svar! Får kolla om det går - kommer nog behöva investera i en reparationshandbok också... Återkommer med ev. kommentarer efter att jag försökt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, 

Undrar hur ni som haft detta hål fixade det på bästa sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...