Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
BboatB

Solcells regulator med in/ut amp?

Rekommendera Poster

Nån som har en billig solcells regulator att rekommendera med display där man ser amp in och även kan läsa använda amp på förbruknings sidan?

Antar det är amazon el ebay som gäller.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är "amp" detsamma som A? 

Titta på www.solarlab.se.

Kan väl kanske vara bra att köpa från en svensk firma om du behöver reklammera.

En regulator som heter Tracer, till vilken man kan koppla en display som heter MT-5 som visar en massa olika saker.

Men det bästa är att komplettera hela elsystemet med en "batteritankmätare" exempelvis en Nasa BM-1, i den kan du läsa av hela batteriets status, hur länge du kan förbruka med nuvarande förbrukning, innan det är dax att ladda, hur länge du måsta ladda innan det är fullt, liksom ingående och utgående ström och spänning.

...Och billigt, nej, låt inte snålheten bedra visheten!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med såna där mätare är att de kostar mer än ett helt nytt extra batteri på 100 Ah. Och i valet mellan de två känns det enkelt att välja batteriet. I alla fall om man inte har en väldigt liten båt eller redan har en groteskt stor batteribank...

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken budget talar vi om.

Vad som är billigt är ju subjektivt.

Jag har haft några olika PWM-regulatorer som gjort det du önskar och dessa kostar 200-300SEK på ebay.de

Vill man ha MPPT så blir det dyrare, men fortfarande är ebay.de billigare än i Sverige, men kan vara krångligare om det jävlas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog nöjd så länge de laddar och visar in/ut A. Pwm el mppt bryr jag mig inte om även om jag hellre tar en mppt. 

Men 200 kr känns lagom haha. Har du ngn länk? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan skrev raol:

Problemet med såna där mätare är att de kostar mer än ett helt nytt extra batteri på 100 Ah. Och i valet mellan de två känns det enkelt att välja batteriet.

Det är riktigt. Sen är BM-1 en trevlig grej som vem som helst kan förstå sig på. Men det finns även billiga varianter för 200kr som gör ett hyggligt jobb.

1 timme sedan skrev Gundj:

Jag har haft några olika PWM-regulatorer som gjort det du önskar och dessa kostar 200-300SEK på ebay.de

Vettigt. Men MPPT-regulatorerna som funkar kostar minst 500kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev bhemac:

Men det finns även billiga varianter för 200kr som gör ett hyggligt jobb.

Det låter intressant. Länk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med billiga MPPT-regulatorer är att de ibland inte är det utan bara dekaltrimmade PWM.

Det avslöjas enklas med mått och vikt då det går åt lite spolar o prylar för att få MPPT att fungera effektivt.

Jag har inga exempel på dekaltrim men det finns nog en del om man googlar lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer, då jag själv köpt "grisen i säcken"

/Submin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev raol:

DENNA tex. Den har separat shunt (=bra).

Finns även 20A modeller utan separat shunt. Väldigt bra om man vill ha kolla på kylens förbrukning. Eller solpanelernas laddning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev raol:

https://m.de.aliexpress.com/item/32680963826.html?trace=storeDetail2msiteDetail

det finns massor av varianter på den i länken. Sök på coloumb meter, capacity meter, battery meter, eller alltihop.

köpte nyligen 1215bn och mt-50. Trodde den hade ah-räknare. Men den verkar bara visa State of charge baserat på spänning, en besvikelse. Kan visa Wh in/ut per dag eller sen omstart, men Ah hade jag önskat.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De regulatorerna med lcd display och avläsning för Laddning/förbrukning en funktion som avläser total mängd ström in och ut, el bara avläsning i realtid? 

Det är mer en batteridator funktion jag vill ha typ nu har socellen laddat ex antal amp och det har förbrukats ex antal amp så man får en ide om hur solcellerna räcker till.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev BboatB:

De regulatorerna med lcd display och avläsning för Laddning/förbrukning en funktion som avläser total mängd ström in och ut, el bara avläsning i realtid? 

Det är mer en batteridator funktion jag vill ha typ nu har socellen laddat ex antal amp och det har förbrukats ex antal amp så man får en ide om hur solcellerna räcker till.  

Antingen köper du en sådan regulator som jag länkat till eller en sådan mätare som jag också länkat in ett äldre inlägg om. Där finns dessutom manualen länkad så du kan läsa om den passar dig.

Förutsättingen för att regulatorn skall ge dig din information är att all energi går igenom den. Solpanel till batteri till lastutgången och där hänger hela båtens elsystem utom startmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så din regulator kan även visa total förbrukning/laddning?

Lite otydliga beskrivnignar av funktioner, spec på tyska. 

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länken, får kolla på den och se om den har den funktionen.

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...