Thallatha 867 Postad 21 Juli , 2018 14 minuter sedan skrev trewq: Har länge funderat över att koppla ihop våra havskajaker med ett par tvärbalkar för att få tillräcklig stabilitet för att kunna köra med en kite. Det skulle vara enkelt att montera på och av när man ville åka på det sättet. Hittills har jag inte hittat någon lösning på hur bygget ska klara de individuella rörelserna i vågor. Hur tänkte ni ordna det? Eller det kanske inte spelar någon roll bara man får masterna att stå kvar? Ni behöver också något som hindrar att ni bara driver i sidled, en överdimensionetad plywoodbit fäst i främre tvärbalken som man kan dra upp med ett snöre till vardera skrovet? När man funnit hur mycket som krävs kan man såga bort resten. Det där skulle nog fungera alldeles utmärk. Att skroven rör sig lite i förhållande till varandra är nog bara en fördel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Juli , 2018 54 minuter sedan skrev trewq: Har länge funderat över att koppla ihop våra havskajaker med ett par tvärbalkar för att få tillräcklig stabilitet för att kunna köra med en kite. Det måste väl finnas någon gjort? Någon gång på tv såg jag någon som kopplade ihop ett par kajaker för att kunna sträcka på benen, laga mat mm. Detta på en lång flodfärd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 21 Juli , 2018 (redigerade) 7 minuter sedan skrev bhemac: åDet måste väl finnas någon gjort? Någon gång på tv såg jag någon som kopplade ihop ett par kajaker för att kunna sträcka på benen, laga mat mm. Detta på en lång flodfärd. Inte med kajaker men med kanadensare, på Stora Le, i Dalsland. Det var väl under tiden som scoutledare, hemväg efter paddling på sjöarna därikring under kristihimmelfärdshelgen, på sent 1970 och tidigt 1980-tal. Medvind, kanoter surrades ihop långsides två och två, även tre och tre. Slanor vi byggt vindskydd med användes som tvärbalkar, liksom till master. Lättviktspresenningar blev råsegel. Oftast två master. Det blev rätt vådliga och svårstyrda färder, men det fungerade. Besättningarna brukade bli rätt så blöta. Redigerad 21 Juli , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Juli , 2018 5 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Inte med kajaker men med kanadensare Med kanadensare är det ju inte så ovanligt. Jag tror de använde kajaker för att klara forsarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 21 Juli , 2018 24 minuter sedan skrev bhemac: Det måste väl finnas någon gjort? Någon gång på tv såg jag någon som kopplade ihop ett par kajaker för att kunna sträcka på benen, laga mat mm. Detta på en lång flodfärd. Det kanske gränsar till OT, men jag är rädd att det blir stor punktbelastning som knäcker laminatet i vågorna eftersom jag inte vill plasta fast något utan ha det lätt av/påtagbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenhenrie 7 Postad 21 Juli , 2018 1 timme sedan skrev trewq: Det kanske gränsar till OT, men jag är rädd att det blir stor punktbelastning som knäcker laminatet i vågorna eftersom jag inte vill plasta fast något utan ha det lätt av/påtagbart. Man bör kunna tillverka ett snabb fäste ett del sitter fast i kajakerna och sen ett stag som binder samman dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Juli , 2018 1 timme sedan skrev trewq: jag är rädd att det blir stor punktbelastning Uppblåsbara kuddar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 21 Juli , 2018 (redigerade) VKV har ju sina stabilisatorer och förr hade de även stabilisatorfästen som monteringssats, i princip en genomföring på varje sida kajaken och ett kolfiberrör som limmades emellan. Stabilisatorernas "skaft" stacks in från var sitt håll. Redigerad 21 Juli , 2018 av BSven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 22 Juli , 2018 13 timmar sedan skrev BSven: VKV har ju sina stabilisatorer och förr hade de även stabilisatorfästen som monteringssats, i princip en genomföring på varje sida kajaken och ett kolfiberrör som limmades emellan. Stabilisatorernas "skaft" stacks in från var sitt håll. Jag som trodde att man har kajaker för paddling och snurrebåt om man vill ha en snurra. Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 22 Juli , 2018 3 timmar sedan skrev Eld-: Jag som trodde att man har kajaker för paddling och snurrebåt om man vill ha en snurra. Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt... Lösningen i filmen var precis vad jag kommit fram till, dock utan motor och däck, utan bara två pinnar som lätt kan medföras och monteras om man ska åka en längre sträcka med vinden akter om tvärs, avkopplande. Kite eller paraply som drivmedel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 22 Juli , 2018 Skivan, som ser ut att ha tvärslåar undertill som förstärkning, tar upp torsionskrafter. Utan det så bör du kanske konstruera infästningen för att tillåta sådana rörelser annars tas de upp av laminatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenhenrie 7 Postad 22 Juli , 2018 http://stortkatt.blogspot.com/2018/07/pa-plats.html?m=1 Lite nya bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Juli , 2018 Försökte göra en kommentar i din blogg - vet inte om jag lyckades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 23 Juli , 2018 Sådant här är kul! Speciellt om man är två eller fler, för då blir själva bygget en social aktivitet. Tror många projekt stannar just för att man är själv och tröttnar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenhenrie 7 Postad 23 Juli , 2018 2018-07-21 vid 15:24 skrev Peter_K: Hur går tankarna kring valet av rigg? Skall ni använda ena Stortrissens, eller blir det annat? Vet inte än tanken är motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenhenrie 7 Postad 23 Juli , 2018 58 minuter sedan skrev ziggemannen: Sådant här är kul! Speciellt om man är två eller fler, för då blir själva bygget en social aktivitet. Tror många projekt stannar just för att man är själv och tröttnar. Ja tanken är väll mer eller mindre att vi ska ha ett projekt borta från allt annat. Sen om det blir lyckat är en annan sak. Sen lär vi ju oss grejer som att plasta och annat. För att i framtiden eventuellt bygga en riktig kattamaran. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenhenrie 7 Postad 23 Juli , 2018 2 timmar sedan skrev Thallatha: Försökte göra en kommentar i din blogg - vet inte om jag lyckades. Nej där kom ingen tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juli , 2018 1 timme sedan skrev ziggemannen: Sådant här är kul! Speciellt om man är två eller fler, för då blir själva bygget en social aktivitet. Tror många projekt stannar just för att man är själv och tröttnar. En mycket bra poäng. Här är verkligen vägen allt och målet inget. Bara att ha modet att starta ett lite vansinnigt projekt är stort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Juli , 2018 (redigerade) 45 minuter sedan skrev Kaptenhenrie: 3 timmar sedan skrev Thallatha: Försökte göra en kommentar i din blogg - vet inte om jag lyckades. Nej där kom ingen tyvärr. Nej jag fick den känslan. Kunde inte annge vem jag var eller logga in med mitt Googleskonto. Jag skrev ungefär så här pga att du fick köra lastaren själv. "Har jobbat på ett komunalt elverk. Vid ett tillfälle fick jag ett par lass med dikesjord. (egentligen hade jag tiggt det för min något sjukliga grannes räkning och skulle putta in det och plana ut det på hans tomt) Lånade en midjestyrd lastare av gatuförvaltningen och körde den de tre km till våra hus. Hade aldrig kört en midjestyrd maskin förut. Det var en skrämmande upplevelse - åtmistone den första biten" Lastaren var så lättstyrd, så man fick göra ytterst små rörelse med ratten. När jag tänker på det nu, så var det ungefär som att köra min nuvarande motorseglare. Den är också hemsk att styra - innan man blir van. Redigerad 23 Juli , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenhenrie 7 Postad 23 Juli , 2018 1 minut sedan skrev Thallatha: Nej jag fick den känslan. Kunde inte annge vem jag var eller logga in med mitt Googleskonto. Jag skrev ungefär såhär pga att du fick köra lastaren själv. "har jobbat på ett komunalt elverk. Vid ett tillfälle fick jag ett par lass med dikesjord. (egentligen hade jag tiggt det för min något sjukliga grannes räkning och skulle putta in det och plana ut det på hans tomt) Lånade en midjestyrd lastare av gatuförvaltningen och körde den de tre km till våra hus. Hade aldrig kört en midjestyrd maskin förut. Det var en skrämmande upplevelse - åtmistone den första biten" Lastaren var så lättstyrd, så man fick göra ytterst små rörelse med ratten. När jag tänker på det nu, så var det ungefär som att köra min nuvarande motorseglare. Den är också hemks att styra - innan man blir van. Ja det var en liten läskig upplevelse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Juli , 2018 (redigerade) 18 minuter sedan skrev Kaptenhenrie: Ja det var en liten läskig upplevelse Fast det var väl lättare när du körde tillbaka den - det var det i alla fall för mig. Lycka till med båtjobbandet. Jasså - du skall köra den med motor. Som inbiten seglare ligger just det tänket nån stans på 89;e plats. Dvs säger man katamaran, så sammanknippar jag det aldig med motor. Hur stark motor tänker du ha? Redigerad 23 Juli , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenhenrie 7 Postad 23 Juli , 2018 2018-07-21 vid 17:40 skrev BSven: Jag tror inte att syftet är att det skall bli en snabbseglare men en cruisingkatta för svensk skärgård med 15cm djupgående kanske? Eller att pröva sig fram till kunskaper om båtbygge, vad som inte funkar, riggdesign?Dessutom har de ROLIGT! Skratta med dom åt tokigheterna istället! Crusingkatta det gillade jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenhenrie 7 Postad 23 Juli , 2018 2018-07-21 vid 18:09 skrev Thallatha: Rent teoretiskt gör en stortriss 5,4 knop. Tänkte du plocka bort kölarna? Ja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_81 4 Postad 24 Juli , 2018 17 timmar sedan skrev Kaptenhenrie: Ja Något slags centerbord lär ni behöva ifall ni vill kunna gå på kryss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 24 Juli , 2018 31 minuter sedan skrev Jonas_81: Något slags centerbord lär ni behöva ifall ni vill kunna gå på kryss. Hur går tankarna kring valet av rigg? Skall ni använda ena Stortrissens, eller blir det annat? 2018-07-23 vid 10:15 skrev Kaptenhenrie: Vet inte än tanken är motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenhenrie 7 Postad 24 Juli , 2018 (redigerade) Nu funderar vi på vilket material vi ska samman foga dem med trä, eller metall Hytt och form hade vi tänkt playwood sen plasta men nu tänker vi på stagen eller balkarna som ska hålla ihopsatt dem det ska ju självklart plastas in med. Redigerad 24 Juli , 2018 av Kaptenhenrie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenhenrie 7 Postad 24 Juli , 2018 En annan fråga hade det gått att ha kvar mastarna och segel på dem befintliga ställena om man nu ändå vill använda segel eller ska man flytta ett till mitten. Annars är det tänkt en större utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 24 Juli , 2018 Verkar enklast att behålla nuvarande placering, borde funka i sådana vindar där de inte skymmer varandra. Senare när man fått lite erfarenhet kan man ju fundera över annan riggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juli , 2018 47 minuter sedan skrev trewq: Verkar enklast att behålla nuvarande placering Det är ju enklast att börja prova så. 1 timme sedan skrev Kaptenhenrie: Nu funderar vi på vilket material vi ska samman foga dem med trä, eller metall Bäst är nog aluminiumrör som går igenom båda skroven. Den svagaste punkten brukar vara själva infästningen men här kan man ju plasta fast ordentligt. Alternativet är ju att limma ihop en balk av trä, typ ett antal tunna plankor av tex gran som limmas ihop med epoxi. Den borde man kunna fästa på däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenhenrie 7 Postad 24 Juli , 2018 Ja dom banorna har jag med funderat i det jag tänker mest på är ju kräningarna som kommer uppstå när det e lite vågigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser