Fyrkrafs 0 Postad 19 Juli , 2018 Batterier är inte allt för sällan ett straff att svettas runt med när de ska transporteras, i/ur båt, installation, trångt och jävel. Nu har jag inget stort behov och har mest ro för själen som anledning till varför jag ens har dubbla. I våras stod det klart att ena blyklumpen gjort sitt och jag börja fnula lite, använder lithium till motorcykeln sedan några år och den har ändå ganska många fler förbrukare än min skuta.. hmm. Säkrades med lite självhäftande kardborre samt små spännband.. med kardborre Det där blir inte helt bra, måste ha den liggandes p.g.a. utrymmet Vända på all elektronik utan att behöva knipsa och skarva krävde lite eftertanke men ingen raketforskning Sådär någonting Bosch plus.. ..Tudor = 36.4kg 2.5kg + ett likadant batteri till = 3.5kg vilket blir en viktbesparing på 32.7kg Nu har jag dock fegat lite och kört med ett lithium och Tudor men kört mestadels med enbart det lilla inkopplat utan problem. Förbrukarna är i dagsläget endast, instrument, tilt, usb-laddning för mobil/padda, länspump och lanternor varav det mesta används med motorn igång. Kommer testa ett tag till, tycker jag att det känns lite väl snålt med Ah blir det ett litet bly till istället. Viktbesparingen blir då "bara" totalt 27.9kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Juli , 2018 Varför skall batterier transporterar ur och i båten!? Sen syns inte dina bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrkrafs 0 Postad 19 Juli , 2018 Bytas, vinterförvaring, göra plats för att dona med båten o.s.v. 🙂 Nä forumet är inte helt bra på att hantera bilder, ska se om jag kan laga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 19 Juli , 2018 21 minuter sedan skrev Fyrkrafs: Bytas, vinterförvaring, göra plats för att dona med båten o.s.v. 🙂 Nä forumet är inte helt bra på att hantera bilder, ska se om jag kan laga. Varför inte ha kvar dem i båten över vintern, eller står den ohemult varmt ? Sedan är det kanske inte enbart forumet det beror på att dina bilder inte syns....🙄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrkrafs 0 Postad 19 Juli , 2018 Nej den står kallt, ena batteriet klara den gångna vintern men inte det andra. Inget av dom var purfärskt men dom står sig bättre i garaget. Jag har bara BB-kodat några fler år än Maringuidens existens så.. 🙂 Byggs en automatik in som i sin tur inte fungerar mer än i förhandsgranskning så har inte forumet lyckats helt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Fyrkrafs: Bytas, vinterförvaring, göra plats för att dona med båten o.s.v. 🙂 Nä forumet är inte helt bra på att hantera bilder, ska se om jag kan laga. 25 minuter sedan skrev Fyrkrafs: Nej den står kallt, ena batteriet klara den gångna vintern men inte det andra. Inget av dom var purfärskt men dom står sig bättre i garaget. Klara de inte att stå i båten över en vinter så behöver de ju ändå bytas. Batterier är ju en relativ färskvara. Sen är det ju alltid ett bök att lyfta ur när dom tjänat ut och om man behöver flytta dem för att komma åt att jobba. Ta ur dem ur dem ur båten över vintern behöver man aldrig göra, bara de är fulladdade på hösten, som försiktighetsåtgärd kan man ju lägga av pluskabeln. 30 minuter sedan skrev Fyrkrafs: Jag har bara BB-kodat några fler år än Maringuidens existens så.. 🙂 Byggs en automatik in som i sin tur inte fungerar mer än i förhandsgranskning så har inte forumet lyckats helt bra. Det är tur att man inte begriper det där med datorer ett enda dugg. För oss fåkunniga är det aldrig nåt problem att lägga in bilder på MG - bara de inte är för stora. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrkrafs 0 Postad 19 Juli , 2018 (redigerade) Det där blir inte helt bra, måste ha den liggandes p.g.a. utrymmet Säkrades med lite självhäftande kardborre samt små spännband.. med kardborre Vända på all elektronik utan att behöva knipsa och skarva krävde lite eftertanke men ingen raketforskning Sådär någonting Bosch plus.. ..Tudor = 36.4kg 2.5kg + ett likadant batteri till = 3.5kg vilket blir en viktbesparing på 32.7kg Nu har jag dock fegat lite och kört med ett lithium och Tudor men kört mestadels med enbart det lilla inkopplat utan problem. Förbrukarna är i dagsläget endast, instrument, tilt, usb-laddning för mobil/padda, länspump och lanternor varav det mesta används med motorn igång. Kommer testa ett tag till, tycker jag att det känns lite väl snålt med Ah blir det ett litet bly till istället. Viktbesparingen blir då "bara" totalt 27.9kg. Redigerad 19 Juli , 2018 av Fyrkrafs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrkrafs 0 Postad 19 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Thallatha: Batterier är ju en relativ färskvara. Relativt var ordet medan jag haft och sett bra blybatterier som utan besvär klarat sig åtminstone mer än 10 år, faktiskt. Var lite skeptisk till det gröna men det som sitter på mc'n har skött sig fint i tre år nu trots djupurladdning och sånt otyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juli , 2018 Jag har ett LiFePO4 batteri avsett för elsnurran. 20Ah@12V och 2,6kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser