Alsarp 1 Postad 19 Juli , 2018 Hej Jag lät installera en ny 6,3 L Mercrusier motor i min båt vintern 2016-17. Sommaren -17 fungerade motorn ett par timmar som den skulle. (”Slog ifrån vid belastning. 5-7 knop fungerade den i). Efter flera besök från marinan utan resultat levererades båten tillbaka till marinan och blev kvar över vinterns. Fel på ”kylning i drevets intag” konstaterades......... Jag fick en räkning och fick betala frakten ca 20’. Nu 2018. Motorn fungerade ett par timmar och sedan i praktiken samma fel. Båten tillbaka på marinan. Vad ska jag stå för ekonomiskt och vad ska jag acceptera? Två somrar förstörda! Om några månader går garantin ut och jag har inte kunnat använda motorn som avsikten är i mer än max 2-3 timmar! Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 19 Juli , 2018 Fick en räkning? På reparationen? Du skall inte betala ett jota...det skall gå på garantin. Hur det är med frakten vet jag dock inte. Har du kollat med ditt försäkringsbolag? Sedan så skall det vara garanti på utförd reparation. Se till att du har korrespondens skriftligt via mail - spara ALLT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 19 Juli , 2018 Om jag fattat det rätt monterades en ny motor ihop med ett gammalt drev? Firman försöker som det låter skylla felet på drevet dvs befintlig kringutrustning och garantin täcker då inte reparationen. Sen bör den som installerar ha gått igenom att drevet gav rätt förutsättningar för motorn(i det här fallet kylvatten). Det är dock inte direkt osannolikt att firman skyller på drevet för att slippa ta ansvar och felet egentligen ligger någon annan stans... Jag vet dock såklart inget om det specifika fallet, men det vore inte första gången en firma letar sätt att dra sig ur ett backjobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad 19 Juli , 2018 Tack för svar. Drevet är ett utbytesdrev Bravo X köpt på samma firma 2014 och har inte sedan dess gått i saltsjö (vet inget om tiden dessförinnan) så igensatt av snäckor, nej. Skölden är också den inköpt ny och bytt på samma firma 2015 så nej, inget fel borde vara med den. Felet sitter i den nya motorn eller dess komponenter men tyvärr kan vare sig marinan eller Generalagenten Brunswick avhjälpa felet. Jag köpte en ny motor för att få en problemfri tillvaro men i stället har det kostat mig en massa pengar, en mängd utbytta delar/hopplock i en ny motor för att hitta felet, slitage på båt och trailer vid transporterna, ingen möjlighet till ”vinterarbete/förberedelse” med båten inför säsongerna då hon stått på marinan samt att jag blivit ”utan fungerande båt”. Försäkringsbolaget hänvisar till garantin. Garantitiden har snart löpt ut och vad händer sen? Även om situationen inte är vanlig så förekommer den säkert. Jag vill helst ha råd från branschen och inte ta in en ”allmän” advokat. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 Juli , 2018 Väldigt märkligt att en "professionell" marina inte kan hitta felet och rätta till det. Det måste antingen röra sig om inkompetens eller avsiktliga dimridåer för att dölja egna misstag. Om du inte kan komma överens med firman så är det kanske dags att antingen lämna över problemet till annan firma eller försöka reda ut det själv. Det går ju att KO anmäla firman men för att det ska fungera måste man ju ta reda på vad de gjort för fel. Rent tekniskt alltså. Hur yttrar sig problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad 19 Juli , 2018 2017. Efter ca 45 sek i planing/belastning av motorn larma den och gick ner på tomgång. Felkod övervarv. 2018. Efter ca 45 sek i planing/ belastning börjar motorn ”rycka” och varvet sjunker. Felkod för lågt bränsletryck. Tryck och externa tank provad med samma resultat. Styrbords kyllimpa något varmare än babords. Impeller bytt utan förändring. Tack för svar. Drevet är ett utbytesdrev Bravo X köpt på samma firma 2014 och har inte sedan dess gått i saltsjö (vet inget om tiden dessförinnan) så igensatt av snäckor, nej. Skölden är också den inköpt ny och bytt på samma firma 2015 så nej, inget fel borde vara med den. Felet sitter i den nya motorn eller dess komponenter men tyvärr kan vare sig marinan eller Generalagenten Brunswick avhjälpa felet. Jag köpte en ny motor för att få en problemfri tillvaro men i stället har det kostat mig en massa pengar, en mängd utbytta delar/hopplock i en ny motor för att hitta felet, slitage på båt och trailer vid transporterna, ingen möjlighet till ”vinterarbete/förberedelse” med båten inför säsongerna då hon stått på marinan samt att jag blivit ”utan fungerande båt”. Försäkringsbolaget hänvisar till garantin. Garantitiden har snart löpt ut och vad händer sen? Även om situationen inte är vanlig så förekommer den säkert. Jag vill helst ha råd från branschen och inte ta in en ”allmän” advokat. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 Juli , 2018 Försök få tag i en annan mekaniker. Att en limpa blir varmare än den andra beror knappast på impeller eller vattenpump. Det troligaste är att de har monterat fel packningar mellan knä och limpa eller mellan knä och riser om du har detta. Det ska vara strypta packningar. Fullflödespackningar ska endast sitta mellan limpa och riser om man har riser. Många gör tydligen fel på detta och det leder till olika temperatur på knäna. Vad felkoderna kan bero på måste en mekaniker med instrument reda ut. Helst med instrumentet inkopplat under körning så att de verkligen ser vad som händer med motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 19 Juli , 2018 Jag förstår att detta inte hjälper något men jag förstår verkligen din frustration. Konsumentköplagen i all ära men när det väl gäller är det ingen som hjälper till att se till att den efterföljs. Hoppas verkligen du får ordningen på de här tråkigheterna snart och att du får ut och köra båt, vår säsong i Sverige är alldelesför kort för sådana här problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alsarp 1 Postad 19 Juli , 2018 Marinan har gjort flera inspelningar, både i år och förra året, under färd, och skickat inspelningarna till Brunswick (GA) ingen klarar av att fixa det och felkoderna stämmer bevisligen inte med det verkliga felet. Marinan har även haft direktkontakt med Brunswick under färd men inte, dom löser det inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 20 Juli , 2018 Men då ska dom väl rimligtvis installera en ny motor åt dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 20 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Olleman82: Men då ska dom väl rimligtvis installera en ny motor åt dig? Eller kanske börja med att byta alla givarna. Låter ju som ett eller fkera givarfel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 Juli , 2018 I alla fall för bilar gäller att verkstaden ska få ett visst antal försök att avhjälpa ett fel och sedan är det dags att kräva återköp. Vet inte hur det ser ut praxis och juridiskt här, men det är orimligt att behöva acceptera 2 missade somrar. Det är dock väldigt positivt som jag ser det att samma firma gjort allt jobb på båten. Annars blir det lätt en sport i att skylla på den andre... De verkar ha försökt hjälpa dig med nuvarande motor, men i slutändan är det ju deras problem att ge dig en fungerande motor och ta striden med Brunswick. Tiden går och efter garantin gått ut kommer det bli helt andra diskussioner så det gäller att ta tag i detta nu. Jag tycker att du tänker rätt och hoppas verkligen att du hittar ett sätt att sätta press på forman. Jag avundas dig verkligen inte och får kalla kårar av hur det måste kännas att efter alla dessa pengar stå kvar på ruta ett... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser