Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
Alicia1

Vem har företräde? Vem ska väja?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tänker att folk verkligen borde ha tutor i större utsträckning. Då kan man dels (nästan) klargöra ”jag ser dig och tänker väja styrbord” (egentligen betyder väl signalen ”jag girar åt X nu”?) och man kan även fråga vad den andra tänker göra. 

 

Om den andra segelbåten inte har tänkt väja så vill jag ju hinna väja själv utan känsla av nöd. Kappseglingsfasoner undanbedes i juli månad :)

 

Problemet med tutan är väl att nu när tutande är så ovanligt så skulle en stöt inte uppfattas som ”jag tänker gira styrbord” utan som motsvarigheten på land: ”du är en idiot fattar du inte det!”

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Jag brukar tänka att den stora merparten av båtfarare inte har en aning om väjningsregler till sjöss. Inte kan man klandra dem för det heller när det inte finns några utbildningskrav.

Nog har man skyldigheter även om det inte finns utbilningskrav.

Visst borde utbildning vara ett krav.

Om det sen i verkligheten leder till någon förbättring kan man fundera på.

I trafiken har ju (nästan) alla körkort. Men kan de högerregeln?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle verkligen kunna vara krav på något slags förarbevis då man framför en båt. Speciellt då det är riktigt vackert väder, så är det rätt mycket trafik på fjärden, och många kör snabba båtar.

Tutan är ju ett användbart verktyg på sjön, men i praktiken har den begränsad användbarhet, då de flesta båtförare inte vet eller minns vad signalerna betyder i alla fall.

Det händer förvånansvärt ofta att man möter båtar som i god fart kommer emot på fel sida. 

Enligt navigationskursen jag gått på skall man mötas "babordslanterna mot babordslanterna", vilket ju i praktiken blir samma som "håll till höger", alltså samma som i trafiken på landbacken.

 

Folk som ropar, gormar och svär har jag inte mycket till övers för. Är man proffs och har tider att hålla, så vet man nog hur man skall göra, gäller samma i trafiken på land. Skulle jag i egenskap av chaufför bli arg och irriterad på alla som inte vet hur trafiken fungerar, så skulle jag ju få nervsläpp. Så kan vi ju inte ha det.

 

Sen är det ju tillåtet att använda huvudet. Och att försöka vara positiv och hjälpsam.

 

TS skulle ju gärna ha kunnat köra rakt i taxibåten, det skulle ha varit rätt åt han, som inte vet att han har väjningsplikt. Det är bara det, att det gör lika ont oberoende av vems felet är...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Kronvik:

 

Enligt navigationskursen jag gått på skall man mötas "babordslanterna mot babordslanterna", vilket ju i praktiken blir samma som "håll till höger", alltså samma som i trafiken på landbacken.

 

 

 

Fast det där med att "mötas på fel sida" är ju en sanning med modifikation.

Det är inte högertrafik på sjön, som det är när man kör bil på väg.

Det är bara när det uppstår en väjningsituation som man skall mötas "babordslanterna mot babordslanterna",

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Thallatha:

Det är inte högertrafik på sjön, som det är när man kör bil på väg.

Så sant.

"När två maskindrivna fartyg möts på kontrakurs eller nära kontrakurs,så att det innebär risk för kollision, skall båda fartygen ändra sin kurs styrbord hän, så att de passerar varandra babord mot babord."

Om tex två 10 m båtar möts så att om de bibehåller kurs och fart så skulle det vid passagen vra ett mellanrum på 10 m då är det ingen väjningssituation. Eller om det är på natten så måste jag se den andra båten BÅDA sidoljus för att man ska anse att en väjningsituation.

Många övertolkar denna och andra regler vilket istället leder till incidenter.

 

Istället för att tuta kan man ofta använda VHFen. Skulle något hända så får man fler vittnen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Så sant.

 

 

Sen skulle man kunna göra det här till en evighetstråd genom att börja på att tala på trånga farleder:

För mig och  min båt är ett brett sund, som är en trång farled för en finlandsfärja, inte en trång farled när det gäller min båt. Däremot måste mitt tänk anpassas efter den fartyg jag möter.

Möter jag en Finlandsfärja, så är det en trång farled, men möter jag en liten styrpulpetsbåt, då är det ingen trång farled.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bhemac:

Så sant.

"När två maskindrivna fartyg möts på kontrakurs eller nära kontrakurs,så att det innebär risk för kollision, skall båda fartygen ändra sin kurs styrbord hän, så att de passerar varandra babord mot babord."

Om tex två 10 m båtar möts så att om de bibehåller kurs och fart så skulle det vid passagen vra ett mellanrum på 10 m då är det ingen väjningssituation. Eller om det är på natten så måste jag se den andra båten BÅDA sidoljus för att man ska anse att en väjningsituation.

Många övertolkar denna och andra regler vilket istället leder till incidenter.

 

Istället för att tuta kan man ofta använda VHFen. Skulle något hända så får man fler vittnen också.

 

Yrkestrafiken arbetar för att hålla sin styrbordssida i leden så långt det går, av flera ganska vettiga anledningar. 

Fattar man inte det som fritidsjocke får man räkna med närsituationer och svall. 

 

Förhoppningsvis dock inte så nära som 10 meter. Det hade vi lämnat incidentrapport på. En fritidsbåt hade med stor sannolikhet skadats av häckvågen och/eller jetwash på så nära håll om vi inte hunnit panikstoppa. 

Det är dom där förbannade ringarna igen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev coppertail:

Förhoppningsvis dock inte så nära som 10 meter. Det hade vi lämnat incidentrapport på. En fritidsbåt hade med stor sannolikhet skadats av häckvågen och/eller jetwash på så nära håll om vi inte hunnit panikstoppa. 

 

"Betingas av omständigheterna" är ett mycket bra uttryck. Avståndet mellan två 10 m motorbåtar behöver inte vara så stort.

Möter man ett svallmonster så brukar det ligga i ens eget intresse att hålla väl undan.

Att det skulle vara i en "led" nämns inte heller. Vad som gäller då har Thallatha koll på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

 

Yrkestrafiken arbetar för att hålla sin styrbordssida i leden så långt det går, av flera ganska vettiga anledningar. 

Fattar man inte det som fritidsjocke får man räkna med närsituationer och svall. 

 

Förhoppningsvis dock inte så nära som 10 meter. Det hade vi lämnat incidentrapport på. En fritidsbåt hade med stor sannolikhet skadats av häckvågen och/eller jetwash på så nära håll om vi inte hunnit panikstoppa. 

Det är dom där förbannade ringarna igen....

 

Du vet - man tänker ju alltid utifrån sitt eget perspektiv.

Går man i en relativt trång farled så håller man naturligtvis sin styrbordsida i leden.

Nu går ju ofta många av oss som har mindre fritidsbåtar inte i de utmärkta farlederna i nån större utsträckning. Däremot korsar man ju från och till markerade farleder. 

Man möter ju iband båtägare som absolut vet att det är högertrafik på sjön och det kan uppså väldigt konstiga och helt omotiverade situationer.

Hade du och jag mötts i ett sånt läge, du med nån stor fraktbåt, (eller vad det nu är) och jag med min lilla sketna segelbåt, så hade det inte varit nåt problem över huvud taget. Du hade behållt din kurs och fart och det hade jag också gjort. Inte katten skulle jag gett mig på att korsa en farled mitt mitt framför din stamn, bara för att ta dig "På rätt sida". 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd2X9q/tremastad-skonare-krockade-med-segelbat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

 

"Betingas av omständigheterna" är ett mycket bra uttryck. Avståndet mellan två 10 m motorbåtar behöver inte vara så stort.

Möter man ett svallmonster så brukar det ligga i ens eget intresse att hålla väl undan.

Att det skulle vara i en "led" nämns inte heller. Vad som gäller då har Thallatha koll på.

 

Så då är det helt okej att jag med min 9,70 meters fritidsbåt på en öppen fjärd passerar dig på 10 meters håll i 45 knop? 

 

Det hade iofs känts bättre än att möta en av dina elever i en annan 45 knopsbåt. 

 

Hade väntat mig mer av en navigationslärare faktiskt. ☹️ 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Thallatha:

 

Du vet - man tänker ju alltid utifrån sitt eget perspektiv.

Går man i en relativt trång farled så håller man naturligtvis sin styrbordsida i leden.

Nu går ju ofta många av oss som har mindre fritidsbåtar inte i de utmärkta farlederna i nån större utsträckning. Däremot korsar man ju från och till markerade farleder. 

Man möter ju iband båtägare som absolut vet att det är högertrafik på sjön och det kan uppså väldigt konstiga och helt omotiverade situationer.

Hade du och jag mötts i ett sånt läge, du med nån stor fraktbåt, (eller vad det nu är) och jag med min lilla sketna segelbåt, så hade det inte varit nåt problem över huvud taget. Du hade behållt din kurs och fart och det hade jag också gjort. Inte katten skulle jag gett mig på att korsa en farled mitt mitt framför din stamn, bara för att ta dig "På rätt sida". 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd2X9q/tremastad-skonare-krockade-med-segelbat

 

Inlägget var mest tänkt som en förklaring till varför yrkessjöfarten uppträder som den gör. Det är djupt inpräntat att hålla sin styrbordssbog fri. Det gör man lämpligast genom att hålla sin styrbordssida i en led.  

 

I praktiken är det precis som Du skriver, sällan något problem. Men ibland stöter man på idioter som faktiskt tror att segelbåtar har förkörsrätt oavsett om seglen sitter uppe eller ej och motorbåtar som tycker att vi inte har högertrafik på sjön och därför absolut har rätt att ”knö” sig in mellan mig och farledsmarkeringen på min styrbordssida. 

 

Bland det värsta jag varit med om var när jag för många år sedan körde en liten bogserbåt med släp genom Stendörren i Södermanland. Vi behövde hålla 3 knop genom ”S-kurvan” för att ha styrfart och kraft kvar för att kunna räta upp ekipaget efter svängarna. Vi hade lillbåt i sjön som agerade bogpropeller på pråmen. 

Tyvärr kom vi ikapp en gentleman i sin Ballad. Det var nästan bleke och Balladen slörade/drev i kanske en knop. 

Inga ljud och dagersignaler i världen kunde få den mannen att flytta på sig. Än mindre att sträcka sig efter startknappen till motorn.

 

De materiella skadorna på bogserbåt och pråm blev små tack vare skickligt men riskfyllt agerande från vår lillbåts sida. 

Men idag vete fan om jag inte valt att köra över Balladen istället. Det hade förmodligen blivit billigare. 😏 

Dom har väl fallit en hel del i pris de sista tjugo åren?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev coppertail:

 

Så då är det helt okej att jag med min 9,70 meters fritidsbåt på en öppen fjärd passerar dig på 10 meters håll i 45 knop? 

 

Det hade iofs känts bättre än att möta en av dina elever i en annan 45 knopsbåt. 

 

Hade väntat mig mer av en navigationslärare faktiskt. ☹️ 

 

Är det mot sjölagen? Jag kan tycka det är onödigt nära, men lagen tror jag tillåter rätt nära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev coppertail:

 

Så då är det helt okej att jag med min 9,70 meters fritidsbåt på en öppen fjärd passerar dig på 10 meters håll i 45 knop? 

 

Det hade iofs känts bättre än att möta en av dina elever i en annan 45 knopsbåt. 

 

Hade väntat mig mer av en navigationslärare faktiskt. ☹️ 

 

Är det mot sjölagen? Jag kan tycka det är onödigt nära, men lagen tror jag tillåter rätt nära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I går gick jag genom ett smalt sund, på min babordssida drar en vattenskidbåt igång en skidåkare, är väl ok tycker jag, men när skidbåten kommer upp jämsides girar han skarpt styrbord framför min stam, plötsligt har jag dragbåten på styrbordssidan och åkaren på babord, åkaren skriker och domderar, jag har inget annat att göra än en kraftig styrbordsgir så jag kommer efter dragbåten, sekunden efter glider skidåkaren förbi fortfarande skrikande.

 

😨

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Pentax:

I går gick jag genom ett smalt sund, på min babordssida drar en vattenskidbåt igång en skidåkare, är väl ok tycker jag, men när skidbåten kommer upp jämsides girar han skarpt styrbord framför min stam, plötsligt har jag dragbåten på styrbordssidan och åkaren på babord, åkaren skriker och domderar, jag har inget annat att göra än en kraftig styrbordsgir så jag kommer efter dragbåten, sekunden efter glider skidåkaren förbi fortfarande skrikande.

 

😨

 

Sundet var tydligen inte smalare än att vattenytan däri kunde användas för vattenskidåkning med dess girar i 25 knop och åkare hängandes efter i 20 meter lina...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
59 minuter sedan skrev coppertail:

 

Inlägget var mest tänkt som en förklaring till varför yrkessjöfarten uppträder som den gör. Det är djupt inpräntat att hålla sin styrbordssbog fri. Det gör man lämpligast genom att hålla sin styrbordssida i en led.  

 

I praktiken är det precis som Du skriver, sällan något problem. Men ibland stöter man på idioter som faktiskt tror att segelbåtar har förkörsrätt oavsett om seglen sitter uppe eller ej och motorbåtar som tycker att vi inte har högertrafik på sjön och därför absolut har rätt att ”knö” sig in mellan mig och farledsmarkeringen på min styrbordssida. 

 


Vi har nog inga skillda uppfattningar om vare sig väjningsregler eller hur man uppträder till sjös.

Jag har svårt att förstå varför man i alla läge skall hålla på sin rätt. Om man är lite förutseende behöver man nästan aldrig hamna situationer där man måste väja - åtminstone inte som ren nöjesseglare.


Sen har man ju gjort en och annan tabbe under de 55 år jag seglat. För några enstaka kommer skammens rodnad bara jag tänker på dem - fast det är länge sen.

Som tur va var det inte mig du kom i kapp i Stendörren, när jag seglade igenom slutet på Maj 2005. Jag hade en annan efterhängsen en och för att ha som bevis tog jag massvis met kort på inkräktaren, som nästan hängde i akterstaget. 😎


Denna beskurna bild blev den bästa.

503263138_Ms.jpg.250f640cc9784466f7578c03e350ae88.jpg

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Havskrattan:

Är det mot sjölagen? Jag kan tycka det är onödigt nära, men lagen tror jag tillåter rätt nära.

Onödigt nära i den farten kan man tycka, möjligen dåligt sjömanskap, i synnerhet om något skulle hända. De flesta normal begåvade båtägare skulle inte göra så, vid en smäll är sanolikheten stor att båda båtars besättningar skulle skadas.

Men olagligt nej så länge det är fritt vatten.

I en farled är det något helt annat, i synnerhet om den kan betecknas som trång.

 

42 minuter sedan skrev Thallatha:

Jag har svårt att förstå varför man i alla läge skall hålla på sin rätt. Om man är lite förutseende behöver man nästan aldrig hamna situationer där man måste väja - åtminstone inte som ren nöjesseglare.

Precis och så är det väl oftast. Det behövs oftast bara små kursändringar för att inte hamna i den "gula" cikeln.

De som inte väjer gör det nog oftast för att de inte vet att de har väjningsskyldighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt är väl ingen skillnad mot cykel eller klass 2 moppe. Använder man ett fordon förväntas man kunna och följa de regler som gäller.

 

Synt förnuft kommer man långt med som mikael_mattson skriver. Gira i god tid och håll stora avstånd till allt och alla samt använd sjökort i någon form.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att göra en avstickare från ämnet, eller snarare hålla sig exakt, precis mitt i farleden.

Jag har irriterats en hel del av detta fenomen de senaste två-tre säsongerna.

 

Ja alltså varför måste alla segla precis på "strecket" fritidsbåtsskeppare är väl inga lindansare heller?

 

Ja alltså i trånga farleder navigerar man slaviskt efter skärmen och håller sig precis mitt i farlederna på strecket i det digitala sjökortet.

 

Det går väl an ute på öppet vatten, men i varenda jäkla smal passage mellan öar och även i Sotekanalen balanserar de flesta på det tunna stecket. Omöjligt att mötas, svårt eller omöjligt att köra om , om nu den möjligheten skulle vara tillgänglig.

 

Gullholme halsar, Albrechtsunds kanal, Snobbrännan, Hamburgsund, Havstensund, ja varhelst man kommer mellan två öar eller andra landmassor...

 

Alltså jag säger inget om det är fartyg som har begränsat manöverförmåga pga sitt djupgående, men varenda jäkla styrpulpetbåt, snipa, vega, najad eller bajlajner balanserar numera på strecket.

 

Det är tillräckligt djupt ända ut till de gröna och röda pinnarna!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎07‎-‎19 vid 16:19 skrev Mackey:

Att väja för brödseglare är en regel som inte finns men man kan ju ändå tillämpa den om man gör det i god tid och tydligt. Det är inte förbjudet att vara hjälpsam...

 

Mackey 

Sedan skall man väl väja för brädseglare, om man ser dem, o eller a med prickar över skall man inte blanda ihop.

Nåväl brädseglarnas antal har decimerats, kanske mest beroende på att dom inte syns, där de ligger i marvattnet och plaskar utmattade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja alltså varför måste alla segla precis på "strecket" fritidsbåtsskeppare är väl inga lindansare heller?

Jag har noterat detta också och tycker det är jättebra, mina genvägar går ota en bit utanför farlederna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Havskrattan:

Är det mot sjölagen? Jag kan tycka det är onödigt nära, men lagen tror jag tillåter rätt nära.

 

Knappast att någon skulle dömas för bristande sjömanskap utan att något händer. Men vid en olycka skulle man sitta riktigt risigt till. Grov vårdslöshet i sjötrafik kan ge upp till två år vill jag minnas. Om det finns någon att åtala vill säga.  

 

Anmärkningsvärt att någon som utger sig för att vara navigationslärare uppmuntrar till sådant beteende. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev coppertail:

Anmärkningsvärt att någon som utger sig för att vara navigationslärare uppmuntrar till sådant beteende. 

Har jag uppmuntrat till det? Du borde träna på din läsförståelse, den är väldigt svag.

Ingen kommer att dömmas för grov vårdslöshet i sjötrafik för att man passaerar en annan båt på 10 m avstånd i 45 knop.

Skulle olycka inträffa så är det en helt annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Har jag uppmuntrat till det? Du borde träna på din läsförståelse, den är väldigt svag.

Ingen kommer att dömmas för grov vårdslöshet i sjötrafik för att man passaerar en annan båt på 10 m avstånd i 45 knop.

Skulle olycka inträffa så är det en helt annan sak.

 

Nja. Min läsförståelse är det bevisligen inget större fel på. Det har jag papper på. 😏 

Och vad värre är så har jag ett nästan sjukligt minne gällande vem som skriver vad i diverse olika trådar. 

 

Kul att jag lyckats stressa dig till att gå till personangrepp i alla fall. Det får räcka för idag. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev coppertail:

Min läsförståelse är det bevisligen inget större fel på

Vi kan ju låta andra få bedöma det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Vi kan ju låta andra få bedöma det.

 

Du kopplar alltså fortfarande inte resonemanget om dina ringar? 

Jag får hoppas att de ”andra” gör det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan skall man väl väja för brädseglare, om man ser dem, o eller a med prickar över skall man inte blanda ihop.


Att väja för brädseglare är inte helt enkelt.

Nån gång på 1990-talet var jag i Norge med min havsfidra. På nån av öarna - inte långt från Kristiansand - fanns det ett litet samhälle med en affär. Det var vid middagstid - dvs runt kl. 12.00 och som den Bohuslänning jag är så äter jag i regel dagens huvudmål då. Dvs middag.

Saknade lite förnödenheter, så jag la till och gick till affären och handlade. Lagade mat och käkade. Det var ett strålande väder och jag förtsatte min seglats in mot Kristiansand efter maten. Efter att jag seglat en stund, ökade vinden mycket och det började regna kraftigt. Det var svårt att se och plötsligt fick jag se en röd och vit fyr rakt föröver.

Kollade i sjökortet, men det fanns absolut ingen fyr  i närheten. När jag tittar upp igen var fyren borta.

 

Plötsligt kommer det en vindsurfare, med rött och vitt segel, i mycket hög fart och passerar några meter akter om havsfidran och vinkade glatt.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-19 vid 10:33 skrev hbengtsson:

Finns det någon formell storleksgräns på båt/fartyg avseende väjningsplikten yrkestrafik vs fritidsbåtar? Eller får man märka det själv den hårda vägen  (bokstavligen talat) om man väntar ut och inte hör några signaler? Det här med manövreringssvårigheter kan ju bero mycket på fartygets konstruktion och inte minst rådande väder och om passagen är krånglig.

 

Signaler finns ju för avsiktlig kursändring men mig veterligen ingen typ "Men flytta er för i helvete ...". Även om det garanterat låter så uppe på bryggan 🙂

 

Jag tänker ju inte testa själv men vore intressant att veta. Skärgårdsbåtarna här i Sthlm viker ju inte av en millimeter i vart fall... å andra sidan flyr varenda fritidsbåt det närliggande området pga det enorma svall som dom drar upp.

 

 

Fem korta tut kan man tolka som  vad i h-lvete har du för dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev vega1959:

Fem korta tut kan man tolka som  vad i h-lvete har du för dig

Man brukar säga att fem eller fler korta låter irriterat. Det är precis vad det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:
38 minuter sedan skrev vega1959:

Fem korta tut kan man tolka som  vad i h-lvete har du för dig

Man brukar säga att fem eller fler korta låter irriterat. Det är precis vad det är.

En, två eller tre och fem korta signaler har ju sin specifika betydelse, men har aldrig hört att 4 signaler betyder nåt. 

De tre första har ju specifik betydelse och fem är ju till för att få folk att vakna.

Men glappet är kanske tänkt att finnas mellan det alvarliga och det irriterande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...