Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
ericwg

Rigga storsegel på Väderöjulle

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag har fått tag på en Väderöjulle som jag ska rigga seglen på. Inga konstigheter med focken men "stor"seglet får jag inte riktigt till. Tänkte att någon här möjligtvis har erfarenhet.

Seglet är fastsatt i nederkant på bommen och går att hissa fint i masten utan att montera den lösa bommen. Dock är änden på bommen bara en träbit och på masten finns inget att sätta fast den i. Det enda som finns är en metallskåra där jag har hittat ett rep som jag kan fästa med en bricka som jag misstänker ska gå på till en av de två öglorna på bommen. Det finns också en ögla längre bak som jag antar ska gå till ett block i aktern där linan går för att styra bommen. Finns också en större ögla längst ned på masten som jag inte hittat någon användning för.

Frågan är egentligen hur det är tänkt att bommen ska sitta fast, ska  den "hänga" löst i seglet och sedan hålls ned/fast av de två linorna till masten och aktern eller har jag missat något här? Känns som den borde sitta fast i masten även om den såklart kan röra sig sidledes.

Kan ta lite bilder sen om det skulle behövas :)  

Tack för svar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En Väderöjulle är väl en plastopia på en gammal Bohusjulle.

Den traditionella riggen är ju en spririgg, Fast på de jullar jag seglat har det ju både Spririggade, Gaffelriggade och Bermudariggade.

Hållöjulle - med Spririgg.

xxIMG_2632.jpg.e31d0b17ebe1fdd14fba4a54e4f24c8d.jpg

Bohusjullen "Bris" med Gaffelrigg.

Bris.jpg.b4d8f1fe79720124654e22e428634f90.jpg

https://www.sjohistoriska.se/fartyg-kulturmiljoer/k-markning-av-fritidsbatar/lista-pa-k-markta-fritidsbatar/ankar-o-lina

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...