Dilba 13 Postad 17 Juli , 2018 Har ett engbo MIDI ankarspel som nu har har börjat strula. Det är kraftlöst och kan bara dra in linan några meter till en början. Sen blir det bara svagare och svagare och kan till slut bara dra in några centimeter. Batteriet är ok och det är ingen skillnad om motorn är igång. Lintrissan löper fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Juli , 2018 Det är inte så att det finns en slirkoppling? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dilba 13 Postad 17 Juli , 2018 4 minuter sedan skrev bhemac: Det är inte så att det finns en slirkoppling? Tyvärr inte, det är sim att motorn inte orkar bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 17 Juli , 2018 (redigerade) Mät spänningen över ankarspelets motor. Det är tjocka kablar men du kan ta 2 st. nålar och trycka in i vardera kabeln och sedan koppla voltmetern på dessa. Mät sedan på direkt på batteriet. Skiljer det mer än någon volt kan det vara styrboxen som har gått sönder. Dessutom: Hur vet du att batteriet är ok? Redigerad 17 Juli , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Juli , 2018 Ok. Kolla spänningen så nära motorn som möjligt. Nästa steg är att titta på kolen och titta på kommutatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 17 Juli , 2018 1 timme sedan skrev bhemac: Ok. Kolla spänningen så nära motorn som möjligt. Nästa steg är att titta på kolen och titta på kommutatorn. Ja alltså, "kolen" är visserligen gjorda av grafit, men heter "borstar" kolborstar patar man om ibland. Kommutorn är den cylindriska trumman som dessa "kol" löper emot. Kommutorn består av flera små kopparbanor, om det samlas smuts mellan dessa ger det överledningar och effekten försämras. För att inspektera dessa måste man ju i det närmaste plocka ut motorn eller demontera så pass mycket att man kan se dessa delar, en del elmotorer har ju inspektionshål, men inte alla. Kanske det även är svårt att känna om motorn går varm? Om dessa yttertemp är så hög att du inte kan ta i den utan att bränna dig , är det något fel. Det kan ju vara flera olika orsaker till att det går trögt, elektriska orsaker har ju redan föreslagits. Sedan kan det ju vara mekaniska orsaker, lager som kärvar, kugghjul som går torrt etc, etc. Kolla även alla elektriska anslutningar, så det inte finns en massa oxid där. Men som redan föreslagits så mät spänningen till att börja med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dilba 13 Postad 17 Juli , 2018 4 timmar sedan skrev Baxlaget: Mät spänningen över ankarspelets motor. Det är tjocka kablar men du kan ta 2 st. nålar och trycka in i vardera kabeln och sedan koppla voltmetern på dessa. Mät sedan på direkt på batteriet. Skiljer det mer än någon volt kan det vara styrboxen som har gått sönder. Dessutom: Hur vet du att batteriet är ok? Jag har inte provat batteriet, men det orkar dra igång en penta D4 och det gör ingen skillnad om motorn är igång. Jag provar att mäta upp spänningen på motorn. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dilba 13 Postad 17 Juli , 2018 4 timmar sedan skrev bhemac: Ok. Kolla spänningen så nära motorn som möjligt. Nästa steg är att titta på kolen och titta på kommutatorn. Jag får riva ut kolen och då också, jag uppskattar tipsen 👍. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dilba 13 Postad 17 Juli , 2018 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Ja alltså, "kolen" är visserligen gjorda av grafit, men heter "borstar" kolborstar patar man om ibland. Kommutorn är den cylindriska trumman som dessa "kol" löper emot. Kommutorn består av flera små kopparbanor, om det samlas smuts mellan dessa ger det överledningar och effekten försämras. För att inspektera dessa måste man ju i det närmaste plocka ut motorn eller demontera så pass mycket att man kan se dessa delar, en del elmotorer har ju inspektionshål, men inte alla. Kanske det även är svårt att känna om motorn går varm? Om dessa yttertemp är så hög att du inte kan ta i den utan att bränna dig , är det något fel. Det kan ju vara flera olika orsaker till att det går trögt, elektriska orsaker har ju redan föreslagits. Sedan kan det ju vara mekaniska orsaker, lager som kärvar, kugghjul som går torrt etc, etc. Kolla även alla elektriska anslutningar, så det inte finns en massa oxid där. Men som redan föreslagits så mät spänningen till att börja med. Om inte mätningar ger något får jag nog helt sonika riva motor och växelhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 18 Juli , 2018 (redigerade) 8 timmar sedan skrev Dilba: Om inte mätningar ger något får jag nog helt sonika riva motor och växelhus. Ja kanske det. Det bästa hade väl varit om du istället för spänningen kunde mäta hur stor ström motorn/ankarspelet drar. Mitt gamla Lewmar Pro-Fish drar helt obelastat knappt 10 A, ungefär 8 A tror jag det var, och då går det lätt, och rullar på en stund efter det att man stängt av. Det är väl det man ser det på, om det går trögt, att motorn stannar tvärt utan "efterrullning" när man slår ifrån strömmen. (jag tror det kallas för "utrullning" i andra sammanhang) Att mäta strömmen då, lättast då att använda en tångamperemeter, en sådan här från "Clas i sjön" duger utmärkt! Om du köper en tångamperemeter, se bara till att den kan mäta LIKSTRÖM! det är nämligen inte alla som gör det, de mäter då bara växelström, värdelöst i båten. Det finns massvis skrivet om dessa/just detta instrument här på maringuiden i andra trådar. Redigerad 18 Juli , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dilba 13 Postad 19 Juli , 2018 2018-07-18 vid 07:56 skrev Georg_Ohm: Ja kanske det. Det bästa hade väl varit om du istället för spänningen kunde mäta hur stor ström motorn/ankarspelet drar. Mitt gamla Lewmar Pro-Fish drar helt obelastat knappt 10 A, ungefär 8 A tror jag det var, och då går det lätt, och rullar på en stund efter det att man stängt av. Det är väl det man ser det på, om det går trögt, att motorn stannar tvärt utan "efterrullning" när man slår ifrån strömmen. (jag tror det kallas för "utrullning" i andra sammanhang) Att mäta strömmen då, lättast då att använda en tångamperemeter, en sådan här från "Clas i sjön" duger utmärkt! Om du köper en tångamperemeter, se bara till att den kan mäta LIKSTRÖM! det är nämligen inte alla som gör det, de mäter då bara växelström, värdelöst i båten. Det finns massvis skrivet om dessa/just detta instrument här på maringuiden i andra trådar. Jag har mätt upp det hela, vid belastning drar den cirka 140 amp vilket känns rätt mycket. Motorn är fin invändigt, inte bränd eller skadad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juli , 2018 29 minuter sedan skrev Dilba: vid belastning drar den cirka 140 amp Det är lite mycket för en motor på 600W. Kan nog vara ide att plocka isär växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 20 Juli , 2018 12 timmar sedan skrev Dilba: Jag har mätt upp det hela, vid belastning drar den cirka 140 amp vilket känns rätt mycket. Motorn är fin invändigt, inte bränd eller skadad. Mitt är avsäkrat för 75A. Och det är på 1000W. 12 timmar sedan skrev bhemac: Det är lite mycket för en motor på 600W. Kan nog vara ide att plocka isär växelhuset. Precis, här är något som inte är som det skall. Apropå det, så har jag fått hem mitt nya spel, ett Lewmar HX1, byter ut ett Pro-Fish som inte alls varit bra. HX1 har en annan konstruktion med slirkoppling och ser stabilare ut, har inte monterat ännu och än mindre provkört, men som sagt det ser lovande ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dilba 13 Postad 6 Augusti , 2018 Till slut hittade jag felet, det var den induktiva givaren som spökade. Jag kopplade ur den och då fungerarallt igen. Kan vara bra att veta om nån har samma symtom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mikaels_ 19 Postad 7 Augusti , 2018 Dilba, jag har samma/liknande symptom på mitt Engboankare. Kan du beskriva lite var den induktiva givaren sitter och hur man byter den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dilba 13 Postad 7 Augusti , 2018 Det är en metallcylinder som sitter i där linan går in mot linhjulet. Från metallcylindern går det en kabel med tre ledare till styrboxen. Prova med att koppla ur kabeln i styrboxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mikaels_ 19 Postad 7 Augusti , 2018 Tack, ska prova detta! Men om man kopplar ur den, vilken funktion på ankarspelet har man då kopplat bort? Dvs vad används den till? (ursäkta dumma frågor - ankarspelsmekande är helt nytt och okänt för mig än så länge) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dilba 13 Postad 7 Augusti , 2018 Den givare stannar ankarspelet när ankaret är upp. Egentligen har den två funktioner, sakta in spelet till rengöringsläge för att sen stanna helt. Var försiktigt då du drar in ankaret för mycket när kopplat ur givaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser