RulleBulle 0 Postad 17 Juli , 2018 Hej. Lite kort och gott, köpte en Sea Ray 200 med en Mercruiser 4,3L från 97 för några veckor sen. Funkade kanon de få gångerna jag använde den tills att startmotorn paja, bytte den och så fungerade den igen men har varit trög att starta plus att den dött ibland vid tomgång. För två veckor sen åkte vi till Sandhamn och när vi skulle hem så starta den inte. Efter många försök med fullgas så starta den, men dog strax efter. Fick tillslut igång den igen och lyckades ta mig hemmåt (nästan), den dog 5 min från hemmet då vi kom till en smal passage och sakta ner. Efter det starta den inte mera, den jobbar tungt för att snurra motorn men går ej igång. Jag fick hjälp av sjöräddningen för att ta hem den. Igår fick jag ner mecken och vi misstänkte att det var något med soppan, byter filter men den såg fin ut men vi satte in det nya ändå. När vi försöker starta den så reagerar mecken direkt att det inte låter bra. Vi lossar ett tändstift och ut kommer vatten. Han säger att det är vatten i cylindrarna och renovering krävs. Höftar med över 60000kr i kostnad för det och att han inte gör sånt och har inte heller tid om han skulle göra det. Jag får tag i en annan meck som säger att det är överdrivet och räcker nog med att byta avgaslimporna (då det ska göras efter mellan 15-20 år), han tycker att det inte behövs renoveras, han tror inte att man har förstört något utan som sagt borde räcka med limporna, är det inte limporna det är fel på så är det topparna. Men nu är han inbokad på att byta limporna i nästa vecka. Min fråga är, tror ni att det är så enkelt som att byta limporna bara? Efter dödsbeskedet från andra mecken som betalar jag gladligen 15000kr för att få en hel båt igen men känns lite för bra för att vara sant och när något är för bra för att vara sant så är det ofta inte sant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Juli , 2018 Det krävs ett kompressionsprov för att säga bu eller bä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RulleBulle 0 Postad 18 Juli , 2018 21 timmar sedan skrev Eld-: Det krävs ett kompressionsprov för att säga bu eller bä. Okej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lawner 3 Postad 19 Juli , 2018 Jag har hört att man även ska byta knän samtidigt. Se vad det kostar. Limpor med packningar är väll ca 10 000, sedan 5000 för arbetet. Kan ju säkert va lite bökigt att få loss och trixa med det där. Dock tycker jag det verkar märkligt med vatten i cylindern pga dåliga limpor? Kanske någon som kan upplysa mig om hur det hänger ihop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Juli , 2018 (redigerade) Vattnet kommer in via avgasportarna. Limpor och knän rostar upp vid kylkanalerna, framförallt vid delningen limpa-knä. det gör att tätplanet för packningen äts upp, till slut blir det ett genombrott och vatten kommer in i avgaskanalen. Kan även bli rostporer mellan kylkanaler och avgaskanal vilket också gör att det kommer in vatten i avgaskanalen. Det blir ett sorts baksug i avgassystemet, detta blir mer eller mindre beroende på en hel del faktorer, bla kamaxeltider. Kallas reversion. Vatten kan ej komprimeras och blir det stora mängder så blir det tvärstopp, Vevstakarna kan lätt krökas vid ett sådant scenario, dyrt blir det. Klart billigare med 10000 kr för nya avgasdelar. Byta kan man göra själv om inte tummen sitter mitt i näven. Är ett ganska enkelt jobb. Redigerad 20 Juli , 2018 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RulleBulle 0 Postad 4 Augusti , 2018 Liten uppdatering: Hade en meck som bytte avgaslimpor och knän för 2 veckor sen, ena verkade ha varit dålig. Komp testades och allt såg bra ut, har kört en del med den nu och än så länge verkar det lovande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser