Anelg 2 Postad 17 Juli , 2018 Hej Har precis skaffat mig en portabel/vikbar 100W solcellpanel som ska fungera som tillfällig laddning de gånger vi är ute längre tid i naturhamnar. I butiken hävdades att jag då inte behöver en regulator (eftersom den inte hinner ladda upp batteriet fullt?). Men nu börjar jag bli osäker? Hinner man förstöra batterierna ifall solcellerna laddar när batteriet laddat fullt? Det är ett blybatteri 140AH, förbrukning som ska laddas. Kyl, mobiler, spis, värmare etc drar väl en del... Ett annat "tips" jag fått är att koppla solcellen till cigarettuttaget. När den laddar optimalt kommer den upp i 5.7 Amp vilket cigarettuttagets säkring borde klara. Detta såklart endast som tillfällig laddning några timmar per dygn, några veckor per år. Alltså: 1) Regulator eller inte? 2) Koppla till cigguttaget? /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Juli , 2018 5 timmar sedan skrev Anelg: Hej Har precis skaffat mig en portabel/vikbar 100W solcellpanel som ska fungera som tillfällig laddning de gånger vi är ute längre tid i naturhamnar. I butiken hävdades att jag då inte behöver en regulator (eftersom den inte hinner ladda upp batteriet fullt?). Men nu börjar jag bli osäker? Hinner man förstöra batterierna ifall solcellerna laddar när batteriet laddat fullt? Det är ett blybatteri 140AH, förbrukning som ska laddas. Kyl, mobiler, spis, värmare etc drar väl en del... Ett annat "tips" jag fått är att koppla solcellen till cigarettuttaget. När den laddar optimalt kommer den upp i 5.7 Amp vilket cigarettuttagets säkring borde klara. Detta såklart endast som tillfällig laddning några timmar per dygn, några veckor per år. Alltså: 1) Regulator eller inte? 2) Koppla till cigguttaget? /A Vad har du för nackdel av regulstor? Om du vill kan du ju koppla cigguttag till regulator åxå.. Om du hinner eller inte hinner förstöra batterier har väl mer att göra med hur bra koll du kommer ha på prylarna när dom är inkopplade. Se regulator lite som automatisk "barnvakt" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 17 Juli , 2018 Jag skulle satsa på en regulator i och med att solcellen är så pass stor som 100 W. En bra regulator gör så att du får ut mer ström från solcellen samtidigt som den säkrar batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Juli , 2018 Det kan hålla men chansa inte, du kan få en regulator för 150 - 300kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 17 Juli , 2018 Jag kan ju köpa en regulator på Biltema (funkar?) kopplar den på sladden till cigarettuttaget så kanske jag gör någon smartare lösning i höst/vinter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Juli , 2018 8 minuter sedan skrev Anelg: Jag kan ju köpa en regulator på Biltema (funkar?) kopplar den på sladden till cigarettuttaget så kanske jag gör någon smartare lösning i höst/vinter. En enkel och bra lösning. Hittar du på något annat så har du den som reserv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 17 Juli , 2018 18 minuter sedan skrev bhemac: En enkel och bra lösning. Hittar du på något annat så har du den som reserv. Exakt min tanke. Ska ändå till Biltema i annat ärende så deras regulator får det bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 30 Juli , 2018 Kan ju meddela att Biltemas regulator höll ca 15 minuter... Sen blev den skrot. Skaffade mig en riktig MPPT-regulator nu istället med display som visar typ allt och lite till. Det blev jxkligt bra. Full koll på batterier och laddning samt riktigt effektiv sådan. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser