Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
BoatSven

Hur ska propellern sitta egentligen? Utombordare

Rekommendera Poster

Jag skulle byta propeller på min motor idag och det gick ju si sådär. Gäller en Tohatsu 9.8 4-takt.

Först så var propellermuttern lös när jag skulle ta bort original-propellern, efter att jag tagit ut låspinnen så var det bara att skruva bort muttern med fingrarna. 12Nm står det i instruktionsboken att den ska dras med. När jag tog bort propellern så var den nött på anliggningsytan emot tryckbrickan, man ser även lite märken på tryckbrickan men den är i stål så den klarar sig nog bra. Man ser en påbörjad "skärning" där material från propellern tycks börjat "gnuggas fast" på tryckbrickan.

Det var tur att jag skulle byta propeller för detta kunde ju annars blivit mycket värre innan jag märkt det, jag har kört drygt 2 timmar med motorn.

Fråga 1: Kan muttern ha dragits med 12Nm på fabrik och sen blivit lös efter 2 timmar körning pga att huben glidit inne i propellern eller liknande?

 

Om jag sätter dit original-propellern så landar propellern emot tryckbrickan och när jag lägger dit bricka och mutter för att dra fast propellerns så landar dom emot huben som sticker ut knappt 1mm(mässingfärgade röret med invändiga splines), drar jag muttern med 12Nm så trycks inte huben ihop så mycket att brickan landar emot propellern utan propellern hamnar i spänn emot tryckbrickan med hjälp av hubens gummi.

Det konstiga är att på den nya propellern(den vita) blir det tvärt om, där landar istället huben emot spännbrickan ca 1mm innan propellern och på muttersidan sticker inte huben ut alls så om man skulle dra där så skulle bricka och mutter trycka på propellern istället.

Fråga 2: Hur ska det egentligen vara?

 

Jag antar att den svarta original-propellern är som den ska, att propellern ska tryckas emot tryckbrickan när man "spänner" hubens gummi med bricka och mutter. Är det rätt? Propellerns ska väl inte dras stumt mellan tryckbricka och brickan med mutter?

 

(Att den vita propellern är stukad är ett annat problem då det skett i frakten så jag ska utröna hur det blir med det, jag såg det inte på en gång men det syns tydligt när man granskar lådan som den kom i.)

4.jpg

3.jpg

2.jpg

1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Muttern har bara som syfte att hindra propellern från att trilla av. Det här med att propellern skulle skära kan du glömma. Sen om du drar den med 1 nm eller 24 nm spelar ingen som helst roll. Det viktiga är att den låses med sprinten sen.  Det är ju splinesen som gör att propellern tvingas rotera med axeln.

 

Inget av detta kan vara så viktigt helt enkelt. Men jag skulle dra så att muttern möter metall, om det kan göras utan större ansträngning. Vilket moment det är spelar ingen roll, så länge du inte drar sönder grejerna. Går det inte så gör vad du tror blir bäst... 

 

 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...