auxvoice 8 Postad 16 Juli , 2018 (redigerade) Hallå Har en Yamaha 90hk 2-takt -93 som havererat på 1 cylinder, ska ta isär den och hona/borra tänkte jag. Tänkte försöka hålla nere priset på detta projektet men vill samtidigt såklart att det blir bra. Motorn är i övrigt fint skick så är lite osäker på vilka packningar jag behöver? Vilka packningar och saker behöver jag "minst"? Blir jag tvungen att köpa en hel packningssats eller finns det lösa delar som gör det billigare? Har aldrig gjort detta på en båtmotor innan så alla tips är välkomna! Redigerad 16 Juli , 2018 av auxvoice Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 Juli , 2018 Glöm inte att ta reda på varför den havererat, så du inte gör fint och sedan står med en skuren motor efter 10 timmars körning... Om det är oklart hade jag åtminstone ultraljudstvättat förgasarna och sett över dessa + soppapump. Sen får du ju välja hur du vill göra med toppen. Den är nog lite skev, packningen klarar en del, men planing är ju det bästa. Du kan snåla lite på packningar om du inte lossar termoststhus och kylmanteln på topplocket(minns det som att alla bultar är fria på den motorn). Däremot blir det ju packning till topplock, avgasplåt, rigg mm. Har köpt packningar på Marineparts som funkat ok och varit ok prissatta. Vet dock inte hur de står sig mot en komplett sats, då satser väl generellt brukar bli billigare om man ska ha mycket... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 19 Juli , 2018 2018-07-16 vid 18:18 skrev Mange249: Glöm inte att ta reda på varför den havererat, så du inte gör fint och sedan står med en skuren motor efter 10 timmars körning... Om det är oklart hade jag åtminstone ultraljudstvättat förgasarna och sett över dessa + soppapump. Sen får du ju välja hur du vill göra med toppen. Den är nog lite skev, packningen klarar en del, men planing är ju det bästa. Du kan snåla lite på packningar om du inte lossar termoststhus och kylmanteln på topplocket(minns det som att alla bultar är fria på den motorn). Däremot blir det ju packning till topplock, avgasplåt, rigg mm. Har köpt packningar på Marineparts som funkat ok och varit ok prissatta. Vet dock inte hur de står sig mot en komplett sats, då satser väl generellt brukar bli billigare om man ska ha mycket... Tack så mycket! Det var mitt egna fel, missbedömde oljeförbrukningen och kollade ej i tid, den fellarma heller inte. Behöver: Ny kolv + ringar Hona / borra Packning Topplock Packning Avgasplåt Packning Rigg Något mer? Ev plana toppen, duger det att kolla med en vanlig stållinjal? Renöra förgasare och soppapump, är det för eventuella metallrester? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 19 Juli , 2018 Duger att kolla toppen med stållinjal, hur mycket den tål i skevhet går nog att goggla. Generellt 0,1 mm. Ang förgasare och soppapump var nog för eliminera felorsak, men den vet du ju redan, så i princip faller dessa åtgärder bort. Ett membranbyte i pumpen skadar i o för sig inte när du ändå håller på. Köp ingen kolv förrän du vet om det klarar sig med en honing, vilket du kan göra själv, tror Biltema har verktyg. Vid borrning behövs ö-dim. på kolven. Men det vet du säkert redan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 19 Juli , 2018 Som Gelis var inne på tänkte jag på förgasare mm för att ta bort ev felorsaker. Det är dock inte fel att göra på en motor man renoverar. Om du kommer så långt att blocket går att borra och eller hona, skulle jag honat de övriga cylindrarna och satt i nya kolvringar. Då blir det nytt och fint i alla cylindrar så slipper du problem i de andra längre fram. Att göra det lilla extra när man har allt nere är billigt och kan ge mycket mindre huvudvärk när man är klar... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser