Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
OlaGustafsson

Startproblem Force-89

Rekommendera Poster

Batteriet är sprillans nytt. Startmotorn bara klickade innan, men efter en stund så drar startmotorn fram några hack iallafall men det räcker ju inte för att starta motorn. Vad kan vara fel ????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina gissningar är 

1. Batteriet är inte fulladdat (nya batterier är inte garanterat fulladdade, kan ha stått länge på lagret och självurladdat)

2. Dålig kontakt mellan batteriet och startmotorn. Om du vet lite om el kan du jämföra spänningen på batteriet och spänningen på startmotorn vid ett startförsök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lovar batteriet är helt ok och fulladdat. 

Exakt samma var det med förra batteriet vid startförsök....

Nu byte jag ut batteriet dels för att jag trodde att det var batteriet som var problemet och att det såg riktigt risigt och skitigt ut och gammalt.

Kan det bara bli så i stort sett över en natt att det skulle bli dålig kontakt mellan batteri och startmotorn.

Aja jag får kolla spänningarna på grejerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Saker som går sönder förvarnar tyvärr inte. Du får inget SMS innan du får punktering eller en säkring brinner av.
Gammal hederlig felsökning är vad som gäller i ditt fall. En voltmeter är ett måste för en båtägare om du vill felsöka själv.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev Baxlaget:

Saker som går sönder förvarnar tyvärr inte. Du får inget SMS innan du får punktering eller en säkring brinner av.
Gammal hederlig felsökning är vad som gäller i ditt fall. En voltmeter är ett måste för en båtägare om du vill felsöka själv.

Du måste vara den smartaste som finns på detta forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev OlaGustafsson:

Du måste vara den smartaste som finns på detta forum.

Knappast. Det är många här som kan ge kloka idéer. Av någon anledning vill vissa inte ta till sig de tips som ges. Om man inte har en voltmeter till exempel, då vill man bara ha tips som inte inbegriper en dylik. Osv.

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du absolut inte vill kolla anslutningarna mellan motorn och batteriet så får du hoppa över det och kolla startmotorns solenoid.

Jag har inte haft huven av en Force själv så jag är inte hundra % tvärsäker men utombordare brukar ofta ha en separat solenoid till startmotorn, eller kontaktor om man så vill. När den har nåt slutet på sin livscykel brukar det resultera i svag effekt eller bara lite klickande från startmotorn. Pluskabeln från batteriet är kopplad via solenoiden till startmotorn. Hitta ett sätt att koppla förbi den så att batteriet är direktkopplat till startmotorn. Endera genom att sätta ett rejält metallstycke över de stora anslutningarna på solenoiden eller med en hjälpstartkabel från batteriet direkt till startmotorns anslutning. Om motorn drar runt normalt på det sättet är solenoidens kontaktytor brända och den måste bytas.

Ett annat fel kan vara att motorn har något inre fel och går tungt på en del av varvet. Skruva ur tändstiften och dra runt motorn för hand på svänghjulet. Den skall då gå att dra runt hela varv utan att kärva under någon del av varvet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...