mikron 0 Postad 16 Juli , 2018 Hej på er! Nu kommer det komma sjuhundraelva frågor och hoppas att någon här kan vägleda mig lite i ämnet iallafall då jag är helt novis. Har sökt, men hittade inget snarlikt. Jag tänkte köpa mig en begagnad båt i prisklassen 40-80 tkr, där gärna allt ingår. Båt, motor, släp. (Kan bli lite dyrare om båten känns rätt). Tanken är att använda den som familjebåt och möjligheten att övernatta 2 vuxna och 2 barn hade varit suveränt. Annars vanligt fiske, möjlighet till vattenskidor och bad. Tanken var att ha båten på en 80-släpkärra för att kunna förflytta sig smidigt då man bor mellan Vänern och Vättern. Har fått tips tidigare på att köpa en HT båt med 4-takts motor, men har ingen aning om nackdelar, fördelar? 1. Vid vilken storlek av båt börjar det bli krångligt att lägga i och upp båten från en släpkärra? 2. Vad behöver man för hästkrafter på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 16 Juli , 2018 1. Beror på båt, trailer, ramp och vinch. Jag klarar min 7 meters walkaround själv, men då har jag självjusterande vagga och goliath lågväxlad vinch. Glöm inte att du behöver bil som får dra båten och körkort till det. 2. Beror helt på båtens konstruktion. Allt från 50 till 300 hästar.... Innan du kikar på motor, titta först efter vilken båt du vill ha, dvs planlösning. När du vet vilken båt du vill ha, bör du ha så stor motor som båten är godkänd för. Jag är ingen expert på typer av båtar för övernattning för fyra personer, men det finns många här som säkert har bra tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Juli , 2018 4 timmar sedan skrev mikron: Hej på er! Nu kommer det komma sjuhundraelva frågor och hoppas att någon här kan vägleda mig lite i ämnet iallafall då jag är helt novis. Har sökt, men hittade inget snarlikt. Jag tänkte köpa mig en begagnad båt i prisklassen 40-80 tkr, där gärna allt ingår. Båt, motor, släp. (Kan bli lite dyrare om båten känns rätt). Tanken är att använda den som familjebåt och möjligheten att övernatta 2 vuxna och 2 barn hade varit suveränt. Annars vanligt fiske, möjlighet till vattenskidor och bad. Tanken var att ha båten på en 80-släpkärra för att kunna förflytta sig smidigt då man bor mellan Vänern och Vättern. Har fått tips tidigare på att köpa en HT båt med 4-takts motor, men har ingen aning om nackdelar, fördelar? 1. Vid vilken storlek av båt börjar det bli krångligt att lägga i och upp båten från en släpkärra? 2. Vad behöver man för hästkrafter på motorn? Jag hade en sån som förstabåt. En 5.5m ht-båt med 80-treiler. Perfekt och enkelt för dagsutflykter. Man kan säkert ha något större, kanske upp till 6-6.5meter innan det blir otympligt. Vi hade en jofa winth 555 Kunde övernatta och laga mat 2+2. Enkel att sjösätta även på smala branta ramper. Perfekt att packa hemma, tanka på vägen. Den båten har praktisk vindruta som är öppningsbar och då blir det praktiskt att bada från fördäck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikron 0 Postad 16 Juli , 2018 Vad lustigt Jofa winth 555 Just den båten har jag kollat mycket på. Känns som en helt okej båt i prisklassen. Dock så tycker jag kanske att Örnvik 535 hade lite bättre planlösning, men saknar då rutan i fram istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Juli , 2018 2 timmar sedan skrev mikron: Vad lustigt Jofa winth 555 Just den båten har jag kollat mycket på. Känns som en helt okej båt i prisklassen. Dock så tycker jag kanske att Örnvik 535 hade lite bättre planlösning, men saknar då rutan i fram istället. Finns utter med den rutan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser